איך ניתן לפתוח דף חדש לאחר שמרצים מאסר של 15 שנים בכלא? שם טוב מכתבי שהורשע בהברחת סמים מהולנד לארצות הברית סיפר בתוכניתם של ברהנו טגניה וגלעד שלמור ב-103FM על התמודדותו במאסר ובשחרור ממנו. "ישבתי בבית הסוהר עקב סחר בסמים בארצות הברית, טענתי לחפותי אך נגזר עליי מאסר של 20 שנה. בפועל ישבתי 15 שנים במאסר עד שהשתחררתי. אם הייתי נתפס על הברחה בארץ הייתי יושב רק ארבע חמש שנים. זה מאד קשה לשבת בכלא ועוד יותר לא קל לצאת ממנו", אמר.



מכתבי הוסיף כי לקח לו זמן להתרגל לשינויים הטכונולוגיים שהתפתחו בזמן שישב בכלא וכי הוא נמצא בשיקום. "גיליתי את הטלפון החכם, את הבניינים החדשים, יש לזכור שמדובר בדור וחצי שהשתנה לנגד עיני וזה מאד קשה להבין זאת. יש לי כל מיני מגבלות, תנאים ותהליך שיקום שאני עובר כעת אך לקראת השחרור כבר הוכנה לי תוכנית לעבודה תחת פיקוח. אני רשום לתוכנית 'התחלה חדשה', בה מאפשרים שיקום לאסירים באופן פרטי, זה לא קל אבל זה מה שיש. ראיתי המון אנשים ברחוב שהכירו אותי לפני כניסתי לכלא וזה שימח אותי מאד לראותם, אני לא מתבייש בישיבתי בכלא, צריך להמשיך בחיים. הדבר הראשון שעשיתי לאחר ששוחררתי היה לקבר של הורי ולקבר בני שנפטר", ציין.



עוד הוסיף: "אני מקווה שבעוד 15 שנים דברים יראו אחרת. אני מתכנן לכתוב ספר יפה על החיים שלי, הוא יהיה טוב יותר מ'חומות של תקווה'. יש לי ארבעה ילדים, בניהן 3 בנות ובן אחד שנפטר במהלך שהותי בכלא ואף התגרשתי, דברים השתנו ואני מחפש עכשיו את חיי החדשים. זה לא קל לצאת לרחובות אחרי 15 שנים בכלא, אני לא רגיל לרעש הזה, בכלא היה לי שקט. אסיר משוחרר צריך להיות חזק מאד נפשית בכדי להשתלב מחדש בחברה, לצערי לא מלווים את האסירים מספיק לאחר שחרורם מהכלא".




כשנשאל האם יצליח לא לשוב לכלא השיב מכתבי: "אני חי את החיים שלי, הולך לעובדה וחוזר. כשאתה לא עושה כלום אתה לא מודאג שמישהו יגיע לדפוק לך בדלת. אדם צריך לקבל החלטה ולא לחזור לעולם הזה. עכשיו אני משתלב ב'התחלה חדשה' ויש שם טיפול מסור וטוב אך אני חושב שהרשות לשיקום האסיר צריכה לדאוג להם טוב יותר". לקראת השנה החדשה סיכם את רצונותיו לאחר יציאתו לחופשי וקרא: "אני רוצה להיות יותר ליד המשפחה שלי ולראותם, אני רוצה לעבוד ולחזור הביתה, אני רוצה לכתוב את הספר שלי בשקט".

עריכה: איתמר זיגלמן