דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, הת'ר נאוארט, נאלצה להתנער הערב (חמישי) מאמירותיו של השגריר דיוויד פרידמן, ולהבהיר כי מדיניותה של ארצות הברית בנוגע להתנחלויות לא השתנתה. במסיבת עיתונאים שקיימה נאוארט הגיבה הדוברת לדברים שאמר פרידמן מוקדם יותר היום, בהם טען כי ההתנחלויות הן חלק מיהודה ושומרון.



"אין כל מקום לקרוא את הדברים כשינוי במדיניות ארה"ב, או כקביעה מוקדמת של תוצאת המשא ומתן בין הצדדים", אמרה נאוארט, והוסיפה, "אני רוצה להיות ברורה כבדולח, אין שינוי במדיניות האמריקאית".




"רק שני אחוז מהגדה" ההתנחלות אפרת, צילום: פלאש 90
"רק שני אחוז מהגדה" ההתנחלות אפרת, צילום: פלאש 90



"ישראל תמיד הייתה אמורה לבנות ביהודה ושומרון"



כזכור, בראיון שהעניק פרידמן מוקדם יותר לאתר וואלה, הוא התבטא בניגוד לקו הרשמי האמריקאי, שמסרב להכיר בהתנחלויות כחלק מישראל או בסיפוח מזרח ירושלים, ואמר כי הוא "חושב שכאשר אומצה החלטה 242 של האו"ם בשנת 1967, היה ברור כי הגבולות ישונו לטובת גבולות בטוחים לישראל, וישראל תספח חלקים נרחבים מיהודה ושומרון", פרידמן אף הוסיף בראיון כי "תמיד הייתה ציפייה שישראל תתפשט לתוך הגדה המערבית, אך לא לכולה, וזה בדיוק מה שהיא עשתה ישראל - מחזיקה רק שני אחוז מהגדה המערבית", ואמר כי שטחים אלה חשובים לישראל "לאומית, דתית והיסטורית".



זאת הפעם השנייה שמחלקת המדינה נאלצה לסתור את דבריו של השגריר החודש, וזאת לאחר שפרידמן, מינוי אישי של הנשיא דונלד טראמפ, אמר בתחילת החודש התייחס למצב ביהודה ושומרון ככיבוש "לכאורה", בראיון לג'רוזלם פוסט. כבר בעת מינויו נמתחה על פרידמן ביקורת, וזאת מכיוון שהוא נחשב לתומך בהתנחלויות, כאמור, בניגוד לקו האמריקאי הרשמי, ועל כך שקרא לארגונים היהודים השמאליים בארצות הברית "קאפו".