שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) וחברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) הבטיחו בימים האחרונים לבכירי הקהילה היהודית באוסטרליה כי יעקבו מקרוב אחר הליך ההסגרה של מלכה לייפר, המואשמת במעשים לא ראויים נגד נערות בבית הספר החרדי לבנות במלבורן עדת ישראל, שאותו ניהלה.


שקד נפגשה בירושלים עם עורך הדין האוסטרלי מרק לייבלר, העומד בראש המועצה הישראלית־אוסטרלית לעניינים יהודיים, והבטיחה לו, בכפוף לכך שהפרשה נדונה בבית משפט, כי תנסה לקדם את הסגרתה של לייפר מישראל לאוסטרליה. הפגישה נערכה לבקשתו של לייבלר, ובה הוא ביקש להביא לידיעתה של שרת המשפטים את תחושות התסכול בקרב הקהילה היהודית באוסטרליה מהעובדה שלייפר עדיין לא הוסגרה.

בתוך כך נפגשה ח”כ מיכאלי, שביקרה באחרונה באוסטרליה, עם אחת מקורבנותיה של לייפר, דסי ארליך, וסיפרה לה כי נושא ההסגרה הובא בפניה במהלך פגישותיה באוסטרליה.

תחילתה של הפרשה, שהתלקחותה המחודשת נחשפה לאחרונה ב"מעריב־השבוע", לפני כתשע שנים, כאשר ארליך, תלמידה לשעבר בבית הספר החרדי במלבורן, סיפרה לפסיכולוג על עבירות המין שביצעה בה, לדבריה מנהלת בית הספר. המידע הועבר להנהלת בית הספר, ושעות ספורות אחר כך, בפברואר 2008, עזבה לייפר את מלבורן בדרכה לישראל.

שש שנים עברו בטרם ארליך, שעברה לישראל ושבה לאוסטרליה, הגישה תביעה אזרחית בבית משפט במחוז ויקטוריה נגד הנהלת בית הספר וזכתה בפיצויים בסכום של יותר ממיליון דולר.

ביולי 2013 דרשו שלטונות אוסטרליה מישראל את הסגרתה של לייפר בעקבות כתב אישום בן 74 סעיפים העוסקים במעשים לא ראויים כנגד תלמידותיה. כעבור שנה הוגשה בקשת הסגרה לבית המשפט המחוזי בירושלים. הדיונים נמשכו שנתיים. לייפר לא הגיעה לשבע ישיבות בבית המשפט, משום שלטענתה חשה ברע או הייתה מאושפזת במחלקה פסיכיאטרית. במאי 2016 קבע שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אמנון כהן, כי הליכי ההסגרה נגד לייפר יופסקו וכי יש לאשפזה באופן מיידי.

הקהילה היהודית באוסטרליה סוערת, ובכירה בקהילה אף אמרה ל"מעריב־השבוע" כי הפרשה מעיבה על הקשרים בין ישראל לאוסטרליה. לייבלר אמר לשקד דברים ברוח דומה. “השרה שקד שותפה לדאגה שלנו מהימשכות ההליכים”, אמר לייבלר ל"אוסטרליאן ג’ואיש ניוז".