ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע היום (ראשון) את התנצלותו כלפי המשפחות השכולות, לאחר שאף אחד משרי הממשלה לא הגיע לטקס הרשמי לציון 44 שנים למלחמת יום הכיפורים שנערך בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אירוע עליו דווח לראשונה ב"מעריב-אונליין". "צר לי על כך שלא היה ייצוג לממשלה בטקס הזיכרון לחללי מלחמת יום הכיפורים", אמר נתניהו בהודעה שהוציא ופרסם בחשבון הטוויטר שלו, "זוהי טעות מצערת ואני מתנצל בפני המשפחות השכולות. הנחיתי את מזכירות הממשלה לדאוג לכך שלהבא תהיה נציגות בטקסים של חללי מלחמות ישראל. זוהי חובה שאין גדולה ממנה כלפי יקירינו שנפלו כדי שאנחנו נחיה במדינתנו.

יו"ר ארגון 'יד לבנים', אלי בן שם, דיבר עם מעריב ואמר כי הוא פנה לראש הממשלה בבקשה לשנות את הנוהל שלא מחייב שרים להשתתף בטקסי זיכרון מסוג זה. “הייתי היום בהר הרצל וראיתי את כאבם של המשפחות השכולות על כך שמהזרים שהונחו בתם הטקס נעדר זר ממשלת ישראל. עם כל הכבוד מי ששלח את 2680 החיילים שנפלו ביום הכיפורים לקרב היתה ממשלת ישראל ולא בית המשפט העליון או נשיא המדינה", הוא אמר.

“חשוב לנו שנציג ממשלה יהיה נוכח בטקס גם אם לא ינאם אלא רק יניח זר. במזכירות הממשלה טוענים כי משרד הביטחון לא הודיע להם. משרד הביטחון טוען שהפרוטוקול לא מחייב. פניתי הערב במכתב לראש הממשלה ובקשתי לשים סוף לעניין הזה ובקשתי שינחה את השרה מירי רגב, יושבת ראש ועדת השרים לסמלים וטקסים, להסדיר את הנושא".

“היום הכללים קובעים שטקס ממלכתי עושים פעם בעשר שנים. לא יתכן שהפעם הבאה שבא יהיה נציג של הממשלה בטקס לזכר חללי מלחמת יום הכיפורים יהיה בעוד 6 שנים. זה לא סביר ולא מתקבל על הדעת". לדבריו "מה שהרתיח במיוחד את המשפחות זה העובדה שהשרים נעדרו מהטקס משום שעסקו באותה עת בחוק הג’ובים. זה ביזוי זכר הנופלים".

הנשיא ריבלין וח"כ חיליק בר בטקס זיכרון יום הכיפורים צילום: מארק ניימן, לע"מ
הנשיא ריבלין וח"כ חיליק בר בטקס זיכרון יום הכיפורים צילום: מארק ניימן, לע"מ


"נתניהו ושריו היו עסוקים בחוק הג'ובים?"

כזכור, לטקס הרשמי שנערך היום בהר הרצל לא הגיע אף נציג ממשלה, וזאת בשל הישיבה השבועית אותה הם ערכו במקביל. עם זאת, השרה גילה גמליאל השתתפה בטקס הזיכרון הרשמי שנערך בבית הקברות הצבאי בקריית שאול שבתל אביב. לעומת שרי הממשלה, בטקס השתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, סגן יו"ר הכנסת חיליק בר (המחנה הציוני), שופט בית המשפט העליון דוד מינץ, אלוף פיקוד הדרום אייל זמיר, ובני משפחות הנופלים.


במשרד הביטחון, שארגן את טקס הזיכרון, נמסר בתגובה להיעדרות השרים כי "על פי כללי הפרוטוקול, טקס הזיכרון הרשמי לחללי מלחמת יום הכיפורים שנערך הבוקר בהיכל הזיכרון מחייב נוכחות של נציג מדינה אחד. בטקס ייצגו את מדינת ישראל נשיא המדינה וסגן יו"ר הכנסת וכמו כן השתתפה בטקס נציגות בכירה מצה"ל, משטרת ישראל, משרד הביטחון, המשפט העליון והארגונים היצוגיים של המשפחות השכולות. יצויין כי טקס זיכרון ממלכתי מתקיים בהחלטת ועדת השרים לסמלים וטקסים אחת לעשור ובו משתתפים נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיב להיעדרם של חברי הממשלה וקרא לאירוע "שפל מוסרי". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב ברק: "מביש ומרתיח. ביזוי הלוחמים שנפלו. איפה ביבי ושריו? עסוקים בחוק הג׳ובים? בטקס הפוליטי בגוש עציון? בקעקוע ׳העליון׳? שפל מוסרי. זמן ללכת הביתה".