שר המודיעין המצרי, חאלד פאוזי נועד ביום שלישי עם בכירים ישראלים בירושלים, לאחר פגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הבכיר המצרי הציג בפני גורמי הביטחון הישראלים את תוכנית הפיוס הפנים פלסטינית, כך דיווח היום (חמישי) האתר "אילאף" הסעודי. על פי הדיווח, פאוזי הציג בפני הגורמים הישראלים את צעדי הרשויות בקהיר, שאמורים להוביל לכך שבסופו של דבר הרש"פ תשיג שליטה מלאה, כולל ביטחונית ברצועת עזה, תוך פיקוח הדוק של גורמי הביטחון במצרים.



עוד ציין הבכיר המצרי כי סוגיית הנשק של חמאס, שמדאיגה את ישראל, נמצאת על שולחן המשא ומתן, ועל פי ההסכם, כוחות הביטחון של הרשות יקבלו במקביל לשליטה על עזה את הנשק מחמאס, בצעד ראשון למה שיוביל ל"נשק אחד בגדה וברצועת עזה". כמו כן, על פי הדיווח, גורם ישראלי בכיר אמר לאתר כי במהלך הפגישה מצרים ביקשה מישראל לא לפגוע בראשי חמאס, ביניהם מנהיג הארגון, איסמעיל הנייה וראש הלשכה המדינית בעזה יחיא סנוואר, וגם לא בבכירי הזרוע הצבאית, וזאת מאחר והם פועלים עם המצרים למען הפיוס באופן אותו הגדירו המצרים כרציני מאוד. 



פאוזי דרש בנוסף תיאום בין ישראל, מצרים והרשות הפלסטינית בכל הקשור לשלושה מעברי הגבול בין ישראל לרצועת עזה: מעבר ארז כרם שלום ומעבר קרני, והדגיש כי מעבר רפיח יחזור לפעילות רגילה עם קבלת גורמי הביטחון של הרשות עליו, כך על פי הדיווח. שר המודיעין המצרי שמע ממארחיו את התנאים הישראלים לבקשות המצריות, ובעיקרם הכרת חמאס בישראל, ובהסכמים שנחתמו בין הצדדים, בעיקר בנושא פירוק הנשק. על פי הגורם, ישראל לא הראתה נחישות בסוגיית פירוק הנשק, ואף הביעה נכונות לאפשר תקופת זמן עד פירוק הזרוע הצבאית של החמאס ופירוקה מנשק.



תפורק, אך לא מיד. הזרוע הצבאית של החמאס, צילום: עבד אל רחים חטיב, פלאש 90
תפורק, אך לא מיד. הזרוע הצבאית של החמאס, צילום: עבד אל רחים חטיב, פלאש 90



קודם לכן, במהלך פגישתו של פאוזי עם יו"ר הרשות אבו מאזן, הודיע הבכיר באופן רשמי כי סוגיית פירוק חמאס מנשקו לא תעלה לדיון לפני שהפלסטינים יגיעו להסכם מדיני עם ישראל, בהתאם לסעיף שמחזיק תיק הפיוס בפתח, עזאם אל-אחמד, חתם עליו בשיחות שהתקיימו עם המודיעין המצרי בקהיר לפני שלושה שבועות, כחלק ממסמך שהוצג לו במקום. הסוגיה עלתה מחדש, לאור ראיון שהעניק יו״ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן לעמרו אדיב, מאנשי התקשורת המובילים במצרים, לפיו הוא לא יאפשר מודל של חיזבאללה ברצועת עזה, והדגיש שהנשק יהיה רק בידי כוחות הביטחון של הרשות.



כזכור, ממשלת הפיוס של ראמי חמדאללה קיימה לפני מספר ימים את ישיבתה הראשונה זה שנים ברצועת עזה, וזאת במסגרת התהליך שנועד להביא לסיום הפיצול בין חמאס והרשות הפלסטינית ובין הגדה המערבית לבין רצועת עזה. "עיני כל העולם מופנות אל המאמצים שלכם להשגת האחדות בין כל פלגי העם הפלסטיני", אמר נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, שמשמש כקטר שדוחף את מאמצי הפיוס. א-סיסי קרא לממשלת הפיוס הפלסטיני להביא לסיום הפילוג, והביע תקווה שכולם יתאחדו "כדי לשרת את העם הפלסטיני"



המנהיג המצרי הדגיש כי "מצרים, למרות האתגרים, תומכת בסוגיה הפלסטינית, שעומדת בראש סדר העדיפויות שלנו, אם בפגישות עם מנהיגי העולם או בכנסים הבינלאומיים. "יש לי אמונה מלאה שהמחלוקות צריכות להיפתר בתוך הבית הפלסטיני, בתמיכת מדינות ערב, ולדחות כל אפשרות להתערבות זרה בעניין זה", אמר.



מלבד זאת, א-סיסי דיבר על הזמן שהפסידו הצדדים בסכסוך ביניהם. "כולם הפסידו מהפילוג, מלבד הכוחות שניצלו זאת. אין זמן לבזבז, וההיסטוריה תבוא חשבון עם מי שמפספס את השלום. מצרים תעמוד לצד העם הפלסטיני לעתיד טוב יותר", ציין הנשיא המצרי.