בעוד שר החינוך נפתלי בנט הכריז על השנה הזאת כשנת 5 היחידות באנגלית, הירידה המתמדת בהיקף לימוד הצרפתית בתיכונים בישראל מטרידה גם את הממשלה החדשה בפריז.



שגרירת ישראל בצרפת עליזה בן נון נפגשה בחודש שעבר עם שר החינוך הצרפתי הנכנס ז'אן מישל בלנקר, איש אקדמיה בעברו. במהלך השיחה, שעסקה בשיתופי פעולה הנוגעים לנוער שוחר מדע ושילוב אוכלוסיות חלשות, התעניין השר גם בתוכניות ללימוד השפה הצרפתית בישראל וביקש מאנשיו לבדוק כיצד אפשר לקדם את הנושא. השר הפגין בקיאות ואמר כי בעשור האחרון בישראל ישנה ירידה של 50% בקרב התלמידים הלומדים צרפתית בבתי הספר.



נתוני משרד החינוך אכן מצביעים על ירידה. מספר התלמידים הנבחנים בצרפתית ירד ב־36% בעשור האחרון, ובמקומות נוספים חלה ירידה של יותר מ־50%. בשנת 2007, לדוגמה, למדו 163 תלמידים בישראל צרפתית ברמה של 4 יחידות לימוד, ואילו בשנת 2017 למדו צרפתית 26 תלמידים בלבד. מספר התלמידים הנבחנים ברמת יחידה אחת בצרפתית ירד ביותר מ־60%. נתון חמור פחות הוא בקרב התלמידים הנבחנים במקצוע צרפתית מוגבר, שם הירידה קטנה בהרבה – 1,275 תלמידים בשנת 2007 לעומת 1,164 בשנת 2017.



"לא הייתי מופתעת, ידעתי שיש ירידה, אך האמת היא שלא ציפיתי שהשר יהיה כל כך בקיא במערכת החינוך הישראלית וידבר על מספרי התלמידים", אמרה השגרירה עליזה בן נון. "הם מאוד מתעניינים ואכפת להם מהתפתחות התרבות הצרפתית, והשפה היא חלק מהתרבות". בן נון מדגישה כי מדובר במדיניות של צרפת מול מדינות דוברות צרפתית ברחבי העולם וגם מול מדינות שלהן קשרים ידידותיים עם צרפת, בהן ישראל.



בנתיים, עד שהצרפתית תשתפר, לחוקרים הישראלים נפתח אפיק חדש במזרח. במסגרת שיתוף פעולה שנרקם בין הקונסולית הכללית של משרד החוץ בהונג קונג, אהובה שפילר לבין משרד החינוך במדינה, יוענקו שמונה מלגות לחוקרים ישראלים לאחת האוניברסיטאות במדינה המדורגות בין ה־100 הטובות בעולם. סטודנטים ישראלים יוכלו ללמוד ולחקור במדינה לתואר שני ושלישי.