רשויות אכיפת החוק ושירותי המודיעין בארצות הברית, ובמיוחד האף־בי־איי, כנראה היו מעוניינים שהטבח בלאס וגאס מהשבוע שעבר יוכח כפעולה של מפגע מטורף, בודד, שאין מאחוריו ארגון כלשהו. זאת משום שאם ארגון עמד מאחורי האירוע, הרי שהדבר אמור היה להקל על זיהוי הכוונות לבצע את הפיגוע מאחר שהוא מייצר סימנים מעידים. שירותי המודיעין ורשויות אכיפת החוק היו אמורים לזהות את הסימנים המעידים על כך ולמנוע את האירוע. לעומת זאת, כאשר המפגע הוא בודד, כפי שנראה רוצח ההמונים סטיבן פאדוק, וביצע את הפיגוע כתוצאה מרגע של טירוף - אזי אין סימנים מעידים שמאפשרים פעולה מונעת.



הטבח, על פי הידוע, היה מורכב והצריך יכולות תכנון וביצוע מעולים. נדרש תכנון באשר למיקום עמדת הירי, ללוגיסטיקה לקראת המבצע, כולל הבאת הכלים וכמויות תחמושת גדולות למדי לסוויטה שממנה נורתה האש, להכנות לירי וכן לירי עצמו. כמו כן, נדרש תכנון בכל הנוגע להתגברות על מערכת המצלמות שהותקנו במסדרון המלון.



לצורך הביצוע נדרש לוחם מקצועי, קר רוח ומאומן היטב שיהיה מסוגל לירות כ־2,000־3,000 כדורים בתוך פרק זמן של כמה דקות. כל זאת לאחר ששהה במקום שבו הכין את המבצע במשך כשלושה ימים בלי שנתפס, ולאחר שרכש וריכז כמויות תחמושת ומקלעים והעלה אותם לסוויטה. כל זה היה צריך לקרות כשלאורך "שרשרת האספקה" לא תהיה אפילו תקלה אחת. אין דבר כזה במציאות.



לא היה יכול לתכנן את הפיגוע לבדו. סטיבן פאדוק
לא היה יכול לתכנן את הפיגוע לבדו. סטיבן פאדוק



האם פאדוק חוסל על ידי שותפיו?



בחירת המטרה לא הייתה מקרית. המטרה הייתה קהל בהופעת קאנטרי שמזוהה בדרך כלל עם הימין האמריקאי. ייתכן שהמטרה נבחרה כדי לפגוע בקהל המיוחד הזה, או שזו הייתה הטעיה שמטרתה להסיר חשד מהמניע האמיתי. העובדה שהמפגע נמצא ירוי חרף הזמן הרב שחלף מסיום הירי ועד להגעת המשטרה, מצביעה על אפשרות שהוא חוסל על ידי שותפיו על מנת למנוע חשיפה של הארגון שעומד מאחורי הפיגוע ושל שיטות הפעולה.



השריף של לאס וגאס טען כי אדם ממוצע לא מסוגל לתכנן, להכין ולבצע את המבצע באורח מושלם בעצמו. הייתי מציע לאף־בי־איי להעמיק בחיפוש אחר הארגון שעמד מאחורי הפיגוע.



החשודים המרכזיים



לדעתי, יש שלושה חשודים עיקריים שעשויים היו לבצע את המבצע הזה (או אחרים): הגוף הראשון הוא דאעש - הארגון לקח אחריות על כך, יש לו מניע מוכח - לפגוע במטרות כלכליות בעולם המערבי הכופר, והוא הצביע בעבר על אזור לאס וגאס כמטרה לפיגוע. כמו כן, לארגון ניסיון מבצעי מוכח, ומבצע כזה מופיע "בארגז" המבצעים של הארגון.



הגורם השני יכול להיות גוף אמריקאי קיצוני, משמאל או מימין. השמאל הקיצוני עלול לרצות במבצע כזה כדי לגמול על אירועי שרלוטסוויל או כדי לנגח את טראמפ על ידי העלאת נושא החופש להחזיק נשק לסדר היום. הימין הקיצוני מצדו רוצה אולי להתריע כי לא ישקוט אם טראמפ יסטה מהדרך הימנית מאוד, שאותה הציג במערכת הבחירות. הימין עשוי לרצות גם להביע את חוסר שביעות רצונו מפעילות המפלגה בסנאט ובקונגרס.



הסבירות לכך שהטבח בלאס וגאס היה פרי תכנון, הכנה וביצוע של איש אחד היא נמוכה. בכל מקרה, יש לחפש את הארגון שמאחורי המעשה, ולכך הסבירות אינה גבוהה בגלל מה שנראה כהיעדר מוטיבציה של האף־בי־איי. האחרון יודע שהתקשורת והממסד האמריקאיים מעוניינים לנגח את טראמפ, ולכן הם לא ילחצו להעמיק בחיפוש אחר ארגון מאחורי הפיגוע. כי אם דאע"ש עומד מאחורי הפיגוע, אז טראמפ צודק בעמדתו לגבי הקשחת חוקי ההגירה לארצות הברית, ואם לא אזי נושא נשיאת הנשק בארצות הברית הופך לרלוונטי בתקופתו של טראמפ - ואכן כך קורה. 



משמאל או מימין? מפגינים בשרלוטסוויל, צילום: רויטרס
משמאל או מימין? מפגינים בשרלוטסוויל, צילום: רויטרס



הכותב הוא תא"ל במיל' וחבר במועצת הביטחון לישראל