לא רבים שמו לב לאיומים ששיגר לעבר ישראל שר ההגנה הסורי, שביקר ביום שישי האחרון במחוז קוניטרה ברמת הגולן. זהו הביקור השלישי שביצע השר פאהד ג’אסם אל־פריג’ במחוזות דרעא וקוניטרה בדרום סוריה בשלושת החודשים האחרונים, והוא בוצע בהוראה ישירה של הנשיא בשאר אסד, הנחשב המפקד העליון של הצבא הערבי הסורי, לציון 44 שנים למה שהממשל בסוריה תופס כניצחון על ישראל במלחמת יום הכיפורים. על רקע מלחמת האזרחים המתחוללת בסוריה, האזור שבו ביקר השר מכונה “מופחת מתיחות”, לפי הסכם שנחתם ביולי האחרון בין ארצות הברית, רוסיה וירדן.



אל־פריג', שמונה לתפקידו כסגן המפקד העליון של הצבא ב־18 ביולי 2012, הזכיר בדבריו במקום כי קוניטרה נשלטה על ידי ישראל בין השנים 1967 ל־1973 ולאחר המלחמה הוחזרה לשליטת סוריה. "כל ניצחון שהשגנו בשנים האחרונות במלחמה בסוריה הוא השלמה של הניצחון שהשגנו בשנת 1973 על הישות הציונית הגזלנית", אמר השר והבטיח כי "הניצחון על ישראל יושלם".



במהלך הביקור, השר סקר את היחידות הפרוסות בגזרה וכן קיבל תדרוך ממפקדי האזור. בהודעה קצרה שפרסם משרד ההגנה הסורי בדף הפייסבוק שלו נכתב כי “גנרל אל־פריג’ ערך סיור בשטח והגיע אל מוצבי הצבא בפרברי קוניטרה, בהוראת הנשיא הסורי”. עוד נכתב כי אל־פריג’ “שמע מהמפקדים הסברים על המשימות שהיחידות מבצעות בשטח, למד על המאמצים שמשקיעים הלוחמים בעימות עם קבוצות הטרור החמושות והעלה על נס את המורל הגבוה של הלוחמים... אל־פריג’ הדגיש כי סוריה ממשיכה - כעם, צבא והנהגה - בצעדים בטוחים להילחם בטרור עד לעקירתו מן השורש... החיילים הביעו נכונות בפני שר ההגנה להמשיך להיות נאמנים לציפיות העם הסורי החזק, נאמנים למולדת, ולהמשיך לעשות הכל עד להשבת הביטחון והיציבות לכל סנטימטר מאדמתנו היקרה”.



גורל השליטה בדרום סוריה ניצב בימים אלה במרכז תשומת הלב של משטר אסד, וביקורו של שר ההגנה הסורי במחוז דווקא ביום השנה ל"שחרור קוניטרה" - מעיד על חשיבות האזור מבחינת המשטר הסורי. 



סקירת עיתונות -  סודן


הודעתה של ארצות הברית על כך שהיא מסירה חלק מהסנקציות נגד סודן, ובהן סנקציות כלכליות שהוטלו עליה לפני יותר מ־20 שנה, התקבלה בשמחה בכלי תקשורת במדינה ומחוצה לה, לצד חששות שהדבר לא יביא תועלת לעם במדינה הערבית שבצפון־מזרח אפריקה.



בעיתון “א־סחאפה” (“העיתונות”) דווח על הרגעים שלהם המתינו הסודנים זמן רב. “ביום שישי בשעה 20:00 קיבלה שגרירות סודן בוושינגטון הודעה על הסרת העיצומים ממשרד החוץ האמריקאי, שלפיה החל מיום חמישי הקרוב, 12 באוקטובר, יוסרו העיצומים בשל התקדמות בכמה סוגיות, ובראשן זכויות האדם והמאבק בטרור”, נכתב בעיתון. בדיווח נכתב כי ההחלטה התקבלה בתום 16 חודשים של מאמץ דיפלומטי ממוקד. ד”ר אברהים א־סאדק עלי, העורך הראשי של העיתון, כתב במאמר מערכת תחת הכותרת “ברוך השם, הוסרו הסנקציות” כי “אני מאמין שהדרישות האמריקאיות הן אינטרס סודני, אך מה שהיה חסר זה הדו־שיח המוסרי והישיר, שכן עד כה הממשל האמריקאי לא הקשיב לממשלה הסודנית”. הוא קרא “לא לשכוח את המדינות הידידות שעמדו לצד סודן למרות הסנקציות”.


בתום מאמץ דיפלומטי. א-סחאפה
בתום מאמץ דיפלומטי. א-סחאפה


בעיתון “א־סודאני” נכתב כי ההחלטה להסיר את הסנקציות לוותה בשמחה מהולה במבוכה בחרטום, בירת סודן, משום ששמה של סודן נותר ברשימת המדינות תומכות הטרור, למרות הודאת וושינגטון בשיתוף הפעולה בעניין זה. עוד נכתב כי אף שארצות הברית הודיעה מאז תחילת הסנקציות בשנת 1997 שממשלת סודן היא היעד שלהן, העם הסודני הוא ששילם את המחיר הכבד. מקורות כלכליים במדינה הצפון־אפריקאית העריכו את סך הנזק הכלכלי שנגרם למדינה כתוצאה ממשני עשורים של עיצומים, שלוו במניעת יבוא ויצוא ומסנקציות על העברת כספים מחרטום ואליה, ב־500 מיליארד דולר.

שמחה מהולה במבוכה. א-סודאני
שמחה מהולה במבוכה. א-סודאני


העיתון “אחר לחד’ה” (“ברגע האחרון”) הדגיש כי משרד החוץ בחרטום וכל השרים בירכו על ההחלטה האמריקאית והדגיש כי הממשלה הסודנית הצהירה כי היא לא מעניקה מחסה לטרוריסטים במדינה. עבד אל־עזים סאלח כתב תחת הכותרת “הבדיחה האחרונה” כי השבוע האחרון, שלווה בהמתנה מורטת עצבים להחלטת הנשיא דונלד טראמפ, החל בבדיחה: “סודן הסירה את ארצות הברית מרשימת המדינות שהעונש האלוהי שלהן מתקרב”. לדברי סאלח, מצד אחד יש את אלה המאמינים שסודן תתפתח כתוצאה מהסרת העיצומים עם כניסת חברות אמריקאיות ענקיות למדינה, ואילו יש מי שמבינים שהבעיה אינה בסנקציות עצמן, אלא בהתנהלות הממשלה. 

הדגיש את תגובת הממשלה. אחר לחד'ה
הדגיש את תגובת הממשלה. אחר לחד'ה