לאחר שירדה אתמול ב-13.66%, וב-58% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, המניה של "טבע" התייצבה היום (שני), ובסיום המסחר של אף עלתה ב-0.5%. עם זאת, שווי השוק של "טבע" ירד ל-57 מיליארד שקל, ובסך הכל בכ-80 מיליארד שקל במהלך השנה.



הבעיות של החברה התחילו כשהשוק הבין שהיא לא מנוהלת כפי שצריך בעקבות רכישות כושלות של "אקטוויס ג'נריקס" תמורת 38.3 מיליארד דולר ו-RIMSA המקסיקנית, כשלמעשה רק מאוחר יותר התברר שהיא לא בדקה את החברות כפי שהייתה צריכה לבדוק אותן, וניתן לומר שרכשה חתול בשק. 



ירידת השערים של המניה נובעת מניהול כושל, כאשר הפעם בהשפעת תרופת ה"קופסקון" שפיתחה החברה לטיפול בטרשת נפוצה, זאת לאחר שביום שלישי רשות התרופות והמזון של ארה"ב (FDA) אישרה לחברת התרופות "מיילן" לשווק גרסה גנרית של התרופה.



למעשה, עבור "טבע" זאת מכה קשה, אך התנהלותה בהקשר לכך מהווה עוד הוכחה לבעיות הניהול של החברה, בשל העובדה ש"טבע" יודעת זה זמן רב שחברות אחרות יקבלו אישור לשווק גרסאות גנריות של התרופה, מה שהיה ידוע שינחית מכה כלכלית קשה על טבע.



המכירות של "קופסקון" היוו 18% מסך המכירות הכלליות של החברה ו-45% מהרווח התפעולי שלה. במילים אחרות, טבע מכורה ל"קופסקון" והיא יודעת את זה, כאשר במשך עשר שנים היא ניסתה צעדים שונים כדי להיגמל מהתלות ללא הצלחה יתרה, וניסתה למנוע מה-FDA  להעניק אישור לגרסה הגנרית של ה"קופסקון", וגם זה בלי הצלחה יתרה. 



מנכ"ל טבע קארל שולץ. ניהול כושל של החברה. צילום: יח"צ
מנכ"ל טבע קארל שולץ. ניהול כושל של החברה. צילום: יח"צ



בתוך כך, רשות התרופות והמזון האמריקאית אישרה גם לחברות "SYNTHON"  ו-"ALVOGEN" למכור את הגרסה הגנרית של ה"קופסקון" בכל רחבי האיחוד האירופי, ובהמשך צפויות גם חברות תרופות אחרות לקבל אישורים דומים.



המשמעות לטבע קשה ביותר - הגרסאות הגנריות יימכרו במחיר זול הרבה יותר ממחיר התרופה המקורי ו"טבע" תצטרך להוריד מחירים אם תרצה להישאר בשוק. כלומר, ההכנסות של החברה יפגעו וגם הרווחיות, כאשר על פי הערכות זהירות, גם כאשר טבע תוריד מחירים נתח השוק של החברה בשוק ה"קופסקון" יעמוד במקרה הטוב על כ-70% עד 75% משוק ה"קופסקון".



ולא רק זה, מכת ה"קופסקון" פוגעת ב"טבע" בעיתוי בעייתי מאוד, בעיקר בכלל הרכישות הכושלות, כשבגינן היא החייבת 35.1 מיליארד דולר, כאשר מתוך סכום זה עליה להחזיר כשמונה מיליארד דולר בששת החודשים הבאים, מה שעשוי לגורם לה בעיות תזרימיות.



בעיות אלו עשויות לבוא לידי ביטוי בפגיעה באמון של שוק ההון, מה שישתקף בהמשך ירידות שערי המניות של החברה. כמו כן, הפגיעה בהכנסות וברווחיות של "טבע" בעקבות איבוד הבלעדיות של ה"קופסקון" תחייב אותה להתארגנויות שונות, שיכללו מכירת נכסים וקיצוץ בהוצאות, כאשר משמעות הדבר היא, בין היתר, פיטורי עובדים, ולא מן הנמנע שבין השאר "טבע" תתקשה לעמוד בהבטחות שניתנו להסתדרות לגבי מספר העובדים שהיא עומדת לפטר .