שניהם זכו בחייהם לכינוי "המלך", שניהם פרצו דרך בזמנם ועיצבו בקולם העוצמתי את הפסקול הישראלי, שניהם הסתבכו עם החוק וידעו מערכות יחסים גרועות ושניהם נחשבים מודלי חיקוי אבל רק אתם יכולים לקבוע: מי הוא הזמר המזרחי המשפיע בכל הזמנים: זוהר ארגוב או אייל גולן?



מאז ומתמיד התחרותיות ליוותה את שלל תחומי התרבות הישראלית בכלל, והמוסיקה בפרט, כש"מחנות" קמו לאורך כל שנותיה של מדינת ישראל: זה החל עם ברכה צפירה ואסתר גמליאלית בשנות ה-40, עבר ליפה ירקוני ושושנה דמארי בשנות ה-50, צלילי הכרם וצלילי העוד בשנות ה-70 וירדנה ארזי ועופרה חזה בשנות ה-80.



בשני העשורים האחרונים, מאז אייל גולן החל דרכו והפך לאחד הזמרים המזרחיים המצליחים והמרוויחים בכל הזמנים, נוצרה השוואה בלתי נפסקת בינו לבין קודמו - זוהר ארגוב, ממנו "ירש" את המלוכה. יש הטוענים שזוהר ארגוב היה זמר יותר "טוב", חלק טוענים שגולן חולש עליו באיכויותיו הקוליות, יש הטוענים ששיריו של זוהר יותר נצחיים משיריו של גולן ויש הטוענים ההיפך.



בסקירה כללית של הקריירה של השניים, כמו גם חייהם הפרטיים, מצאנו לא מעט חפיפה וקווי דמיון ושוני, מהניואנסים הקטנים ועד הבולטים ביותר, מה שמעלה את התהייה: לאחר כל האלמנטים שהפכו אותם לאגדות בחייהם – מי הזמר המזרחי המשפיע בכל הזמנים? אייל גולן או זוהר ארגוב?



קשיים בתחילת הדרך


זוהר עורקבי משיכון המזרח בראשון לציון, החל לשיר כבר בשנות נעוריו המוקדמות. בגיל 13 נשר מבית הספר ובגיל 18 כבר הפך גבר נשוי ואב לגילי.



באמצע שנות ה-70, במקביל לעבודתו כקבלן בניין של שיפוצים וצבע עם חברו שימי תבורי, החליט לשנות שם משפחתו ל"ארגוב" (שם "משוכנז" שיש לו יותר סיכויים להיקלט ברדיו מ"עורקבי") והוציא בשנת 1977, תחת השם "זהר ארגוב", תקליט שדרים ראשון, בסגנון דיסקו-רוק א-לה צביקה פיק שנחל כישלון צורם וכלל שני שירים: "ילדה חיכיתי שנים" ו"בכל יום שעובר".





אייל ביטון משכונת כפר "מרמורק" שברחובות החל דרכו כנער שהופיע באירועים קטנים ובמועדונים ולפרנסתו עבד כפועל בניין וככדורגלן בקבוצת "הפועל מרמורק".



בגיל 18 שינה שם משפחתו ל"גולן" (שם משפחתה של אמו בנעוריה) והקליט כ"אייל גולן" סינגל ראשון – "דוניה" (פני מלאך) שכשל ברדיו ובהיותו בן 24 הוציא את אלבומו הראשון "לחישה בלילה" במימון עצמי. האלבום כשל וכמעט גדע חלומו של גולן להצליח כזמר.





הפריצה הגדולה ושיאי הקריירה


זוהר ארגוב שימש בסוף שנות ה-70 כנהג בהופעות של "צלילי העוד" וג'קי מקייטן ובאחת ההופעות בבאר שבע, ביקש מיהודה קיסר לעלות בהפסקה לבמה ולשיר שני שירים. קיסר אישר לו וכשארגוב שר את "ברצלונה" ו"עת דודים כלה", הוא זכה לתשואות מהקהל ותפס תשומת ליבו של קיסר שהתרשם מאד ולקח אותו תחת חסותו והקליט לו, בהפקת "האחים ראובני", את אלבום הבכורה המצליח שלו – "אלינור".



האלבום, שיצא בסוף 1979, הפך את זהר לכוכב ענק בזמר המזרחי וסלל את הדרך לקריירה מוצלחת שכללה 8 אלבומים ואינספור להיטים כמו: "הפרח בגני", "ים של דמעות", "בדד", "מרלן", "בעבר היו זמנים", "כמו שיכור", "סוד המזלות", "מה לך ילדה", "כבר עברו השנים", "נכון להיום", "להיות אדם" ו"אל נבקש" ("יש דברים נסתרים). על אף הצלחתו הכבירה, ב-10 שנות הקריירה שלו, ארגוב לא זכה מעולם בתואר "זמר השנה" ושיריו לא זכו מעולם בתואר "שיר השנה".





אייל גולן הוחתם בתחילת דרכו אצל האמרגן ישי בן צור (שהיה בעברו נגן של זהר ארגוב) וזכה לפריצתו הראשונה כש"נתגלה" על ידי חברי להקת אתניקס, זאב נחמה ותמיר קליסקי, שראו אותו מופיע בתכנית "זהר בדשא" (תכנית לזכרו של זהר ארגוב) וחיפשו זמר מזרחי לעבוד איתו על שירים חדשים פרי עיטם.



אלבומו הראשון של גולן עם אתניקס- "בלעדייך", זכה להצלחה מסחרית ואמנותית גדולה והפך אותו לכוכב הבולט ביותר בז'אנר המזרחי מאז זהר ארגוב וסלל לו את הדרך לקריירה מצליחה שכללה (עד כה) 20 אלבומי אולפן, 11 אלבומי הופעה חיה ו-5 אלבומי אוסף, מרביתם זכו למעמד "פלטינה" וסיפקו עשרות להיטי ענק שהפכו אותו לזמר המזרחי המוביל בשני העשורים האחרונים, כגון: "צאי אל החלון", "יפה שלי", "לב של גבר", "מי שמאמין", "מיליון או דולר", "זה אני", "כל החלומות", "צליל מיתר", "דמעות", "תבואי היום" (שנבחר לאחרונה כשיר השנה של כאן גימל), "יום שישי" ועוד רשימה בלתי נגמרת.


ב-20 שנות הקריירה שלו, גולן זכה 16 פעמים בתואר "זמר השנה" (לעיתים כמה פעמים באותה שנה, בתחנות שונות), 12 פעמים בתואר "שיר השנה" וזכייה בתואר "זמר העשור" במסגרת "פסקול העשור", פרויקט משותף של גלי צה"ל וערוץ 24.



התמכרויות והסתבכות עם החוק

עוד בטרם התפרסם, הורשע זוהר ארגוב בשנת 1978 באונס וריצה מאסר של שנה בפועל מתוך שלוש.  בדצמבר 1982, עת יצא לסיבוב הופעות ראשון בארצות הברית, נחשף ארגוב לראשונה לסם ה"קראק" והחל משתמש בו. בשנת 1983 החלה הדרדרות משמעותית בהתמכרותו ולאורך שנות הקריירה שלו מאז, הסם הפך חלק אינטגרלי מאורח חייו, דבר שפגם בקולו ובהופעותיו: הוא לא הגיע להקלטות, לא הצליח להקליט שיר שלם ונשמע לא במיטבו. 

במהלך שנת 1987 שב ארגוב והסתבך בפלילים בעקבות התמכרותו לסמים: ב-23 ביולי אותה שנה עוררו ארגוב, אחיו ואדם נוסף מהומה בתחנת מגן דוד אדום בראשון לציון בדורשם לקבל תחליפי סמים. השלושה נכנסו למקום בשעה 3 לפנות בוקר ודרשו לקבל תרופות המשמשות כתחליפי סמים.

לאחר מכן נעצר ארגוב בחשד שגנב ארנק של רופאה ששהתה במקום אך הוא שוחרר כעבור זמן קצר לאחר שהתברר שלא הייתה לו יד בדבר. במהלך שחרורו מתחנת המשטרה, לקח ארגוב אקדח שהיה מונח על דלפק היומן וברח משם.

לאחר מצוד נרחב של משטרת ראשון לציון, נתפס ארגוב כשהאקדח ברשותו. ארגוב נשפט על כך ונגזר עליו חודש מאסר בפועל, אך לאחר ערעור הוחמר העונש לשישה חודשי מאסר בפועל.

שבוע לפני מותו, ושלושה שבועות לפני שיחרורו מהמאסר לאחר ניכוי שליש, יצא ארגוב לחופשת שבת, אך ששב כמקובל ביום ראשון לבית הסוהר בעתלית, נעצר ארגוב ונלקח למשטרת ראשון לציון לחקירה, לאחר שחברתו (לימים אשתו) של הזמר ישי לוי, איריס גבאי, שהייתה באותה עת חיילת בת 19, התלוננה שהוא ניסה לאנוס אותה במהלך הסופ"ש כאשר הגיעו השניים לבד לבית אמו של ארגוב בראשון לציון, לאחר בילוי משותף של השלושה בביתו של לוי שבחולון. ב-6 בנובמבר 1987 נמצא ארגוב ללא רוח חיים בתא המעצר של משטרת ראשון לציון, כשקרע שמיכה כרוך סביב צווארו.



ב-17 בינואר 2011 נעצר אייל גולן ושוחרר בערבות ובתנאים מגבילים, לאחר שנחשד בהעלמת מס. ב-20 באוקטובר 2013 הוגש נגדו ונגד מנהלים בחברת ההפקות שבבעלותו כתב אישום בגין העלמת הכנסות בגובה של כ-2.5 מיליון ש"ח והגשת חשבוניות פיקטיביות. בעקבות הסדר טיעון הודה גולן והורשע, ונגזרו עליו ארבעה חודשי עבודות שירות, 15 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 75 אלף שקל.

בשנת 2013 החלה חקירה משטרתית נגד גולן, אביו דני ביטון ואחרים בחשד לבעילה אסורה בהסכמה של קטינות. בנובמבר 2013 פורסם שמו של גולן בהקשר זה, בבלוג של עומרי חיון וברשתות החברתיות, חרף צו איסור פרסום שהוטל על פרטי החקירה. בעיתונות כונה גולן "הזמר המפורסם". ב-20 בנובמבר, סמוך להזמנת גולן עצמו לחקירה, התיר בית המשפט, בהסכמת גולן, לפרסם כי הוא זה שנחשד בפרשה.

לפי גרסתו, הקטינה עימה היה במגע הציגה עצמה כבגירה, ומשנודע לו שהיא קטינה, פרש ממנה. מסקנת החקירה הייתה כי לפחות 4 מהקטינות העידו עדות שקר בחקירתן.

על כן, בפברואר 2014 הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק נגד אייל גולן אך נגד האב הוגש כתב אישום ובמסגרת הסדר טיעון, והוא הורשע בעבירות מין במעריצות של גולן, ונידון לשנתיים מאסר בפועל.



מערכות יחסים ומשפחה

זוהר ארגוב התחתן כשהיה בן 17 לברכה צברי, אותה הכיר בגיל 15. בהיותו בן 18, נולד בנו היחיד גילי. הזוג התגרש בשנת 1978. כידוע, גילי ארגוב נתפרסם כזמר בשל עצמו ולמרבה הצער הלך בעקבות אביו בהתמכרותו הקשה לסמים ומאבקו לשרוד בחיים, כשבין השאר, אייל גולן מימן את אחד מתהליכי גמילתו מהם בשנת 2016. בימים אלה הפך לאבא וקרא לבתו על שם אביו – "זוהר ארגוב".

בין חברותיו של זוהר ארגוב הייתה הלן תמיר-שרעבי, גרושתו של הזמר בועז שרעבי ששימשה גם כאשת יחסי הציבור של ארגוב. בשנת 1991 שמה תמיר-שרעבי קץ לחייה בבית סוהר נווה תרצה.



בניגוד לזוהר שמרבית חברותיו לא היו ידועות לציבור, אייל גולן ידע לא מעט מערכות יחסים מתוקשרות: בסוף שנות ה-90 ניהל גולן מערכת יחסים מתוקשרת עם הדוגמנית מירי בוהדנה. ב-12 בספטמבר 2002 נישא לדוגמנית ומלכת היופי של שנת 2001 אילנית לוי. בשנת 2003 נולד בנם הבכור ליאם וב-2006 נולדה בתם אלין. ב-10 בנובמבר 2008 הזוג התגרש.

בשנים האחרונות ניהל אייל מערכת יחסים עם הדוגמנית רוסלנה רודינה. ב-22 בנובמבר 2014 נולד בנם יאן, ובאפריל 2017 הם נפרדו. מאז, נראה גולן, עד הודעה חדשה לפחות, כל פעם בזרועותיה של בחורה "תורנית", ללא מערכת יחסים "רשמית" (נכון לכתיבת שורות אלו).



סגנון מוסיקלי

זוהר ארגוב, כמצוין לעיל, החל דרכו כזמר דיסקו-רוק ובהמשך עשה "סוויץ'" למזרחית ולאורך הקריירה הקפיד להקליט שירים בעלי נופך ים תיכוני מזרחי המושפע ממוסיקה תימנית, מרוקאית, ערבית, טורקית ואף צרפתית. כמו כן, ארגוב הושפע מובהקות מבלוז, פופ וריקודים סלוניים שבלטו בתקופה בה גדל (שנות ה60), אלמנטים אותם שילב בשיריו ושירתו.

בתחילת דרכו, סגנון שירתו היה דומה לזה של צביקה פיק ואבנר גדסי (יש הטוענים שאלבומו הראשון של ארגוב הוא מתחילתו ועד סופו חיקוי שירתו של אבנר גדסי), עד שפיתח ישות מוסיקלית וסגנון אישי משל עצמו.



אייל גולן פרץ לראשונה כזמר שעושה מוסיקה מזרחית, ששר פופ ים תיכוני אותנטי וקליט, לצד השפעותיו ממוסיקת פופ לועזית מהאייטיז (אלילו הגדול הוא ג'ורג' מייקל) לצד מוסיקה ערבית, מרוקאית ויוונית.

בתחילת הקריירה הופיע במועדונים עם שירי זוהר ארגוב, שתמונתו הייתה תלויה בחדר ילדותו, וכן שירי ישי לוי, אבנר גדסי, אהובה עוזרי ויואב יצחק. אלבום הבכורה של גולן נשמע כמו זמר ששר "כמו זוהר ארגוב" ולא זמר ששר עצמו.


בשנתיים האחרונות נדמה כי, עם שינויי הזמנים והאופנות, גולן "זנח" קמעה את ה"מזרחיות" האותנטית והחל להקליט גם שירי פופ, אלקטרו ודאנס בסלסול האופייני לו.