יושב ראש מפלגת העבודה אבי גבאי אמר היום (שבת) באירוע "שבתרבות" שנערך בבאר שבע כי הוא אינו מתכוון לחבור לישיבה בממשלה עם הרשימה המשותפת של המפלגות הערביות בכנסת. "חד משמעית, אני עם הרשימה המשותפת לא אשב באותה ממשלה. אתה רואה את ההתנהגות שלהם - אין שום דבר שמקשר ומחבר בינינו, או שמאפשר לנו לשבת איתם באותה ממשלה".



בנוסף טען יו"ר העבודה כי הוא מסוגל לנצח את ראש הממשלה בבחירות הבאות וליצור גוש חוסם גדול. "מאמין שאצליח להחליף את נתניהו. תסתכל על הסקרים, לפיהם יש לנו 22 מנדטים וללפיד 18, וזה אומר שאנחנו מצליחים להגדיל את הגוש שלנו. אנחנו, לפי הסקרים, ב-57 מנדטים ונגדל עוד. ברגע שיהיה לנו גוש חוסם לנתניהו אנחנו נוכל להרכיב ממשלה ונעשה את זה עם מי נרצה, אם זה עם כולנו או הליכוד". 

בנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה הגיב לדברים ואמר כי "מי שלא יראה באזרחים הערבים ונבחריהם קבוצה לגיטימית לא מציג אלטרנטיבה אמיתית לימין. מפלגת העבודה מאז ימיו של אהוד ברק שאפה רק להיות העתק חיוור של הימין, ובסוף האזרחים תמיד בחרו את המקור". לדבריו, להיגרר אחרי ראש הממשלה למסע הדה לגטימציה שהוא מוביל נגד האזרחים הערבים זאת מתנה ענקית לקואליציית הימין הקיצוני של נתניהו והמתנחלים".

ח״כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת תקף בחריפות את דבריו של גבאי. ״יו״ר העבודה שופך שמן למדורת השנאה כלפי הרשימה המשותפת וכלפי מאות אלפי האזרחים הערבים שבחרו בה. כך לא מחליפים את שלטון הימין, אלא מחזקים אותו", אמר, "במקום להצהיר שאנו חלק אינטגראלי מהמפה הפוליטית במדינה ושבתנאים מסויימים נוכל להיות חלק מהחלפת השלטון, הוא בחר להתלהם ולהדיר אותנו. כך עשה אהוד ברק כשלא זימן את הפלגות הערביות למו״מ הקואלציוני בשנת 1999, וכולנו יודעים מה היה סופו הפוליטי".
 
הוא הוסיף: "אם גבאי רואה עצמו אלטרנטיבה אמתית לנתניהו הוא חייב לאמץ שיח אלטרנטיבי לשיח ההדרה והשנאה, שיח אזרחי שיהיה מבוסס על הכללה וכבוד לכלל האזרחים".

"אוכל לשבת עם כחלון באותה קואליציה"
גבאי התייחס לאפשרות שיישב בעתיד עם שותפו הפוליטי לשעבר משה כחלון: "בוודאי שאוכל לשבת איתו באותה קואליציה. בסופו של דבר, כולם רוצים להשפיע. חוץ משתי מפלגות שמתעקשות לא לשבת בקואליציה, כולם רוצים. גם עם החרדים אשב. אנחנו הבית של הישראלים ופתוחים בפני כולם, גם עם ישראל ביתנו אם צריך". 

"בוודאי שאוכל לשבת איתו". כחולון. צילום: פלאש 90
"אני מניח שציפי לבני משוריינת, נשריין גם איש ביטחון, ובכלל המטרה לייצר קבוצה שיכולה לנצח בחירות, אני לא מחפש לרצות אף אחד. צריך להביא רשימה שאנשים מזדהים איתה", הוסיף.
"טראמפ נשא נאום יפה"
גבאי התייחס לנאום שנשא אתמול נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בו אמר כי לא יאשרר את הסכם הגרעין עם איראן אם תמשיך לא לעמוד בו. "טראמפ נשא נאום מאוד יפה. זו הפעם הראשונה בעצם שבה הוא אומר שהם לא עומדים בהסכם. אין ספק שאיראן היה איום אמיתי על מדינת ישראל, ואין ספק שעלינו לעשות הכל כדי שלא יהיה להם גרעין בידיים".

טראמפ מודיע שלא יאשרר את הסכם הגרעין. צילום: רויטרס

"העולם המערבי התרגל לכך שאיראן חברה באו"ם וגם מעודדת טרור, וזה דבר שהוא בלתי נתפס. אני חושב שזו הנקודה החשובה - את הסנקציות יש להטיל על איראן כמעודדת טרור, ולא רק ככזו שרוצה להגיע לפצצה גרעינית, ציין יו"ר העבודה.