גורם כורדי בכיר אמר היום (שבת), כי הכוחות העיראקיים נתנו אולטימטום ללוחמים הכורדים, לפיו עליהם לסגת למוצבים שלהם מלפני 2014 במחוז כרכוכ העשירה בנפט, עד שבת בערב. בתוך כך, באל ג'זירה דווח כי כוחות כורדיים השתלטו לחלוטין על העיר א-רקה, הבירה הסורית של ארגון המדינה האסלאמית. האולטימטום לכורדים נמסר יממה לאחר שצבא עיראק הכחיש שהוא בדרכו לכבוש את העיר כרכוכ, מידי כוחות הפשמרגה, והודעת האחרונים כי העלו את הכוננות לגבוהה ביותר לקראת מלחמה. הצבא העיראקי טען מוקדם יותר כי "מדובר בפריסה מחדש לנוכח גירוש אנשי דאעש מהאזור".

הכוחות הכורדים ניצלו את הקריסה של צבא עיראק ב-2014 בפני לוחמי ארגון המדינה האסלאמית דאעש, בדרום ובמערב עיראק, כדי להשתלט על העיר העשירה בנפט. במקביל, הכוחות העבירו את תוואי צינורות הנפט אל תוך מחוז כורדיסטן, והממשל המקומי אף ייצא נפט ללא אישור ממשלת בגדד. בנוסף, השתלטו הכוחות על מחוזות נוספים באזור, במטרה לייצר שטח סטרילי נגד לוחמי דאעש.
הגורם הכורדי אמר, כי "האולטימטום יסתיים בחצות שבין שבת לראשון, ולפיו כוחות הפשמרגה ייסוגו למוצבים שלהם מה-6 ביוני 2014, ולמסור את הבסיסים הצבאיים והביטחוניים וגם מוסדות הנפט לממשלה הפדרלית של בגדד".

הצהרות אלה באות בעוד הנשיא הכורדי של עיראק, פואד מעסום, מבקר בעיר סלימאניה כדי לפגוש גורמים במחוז כורדיסטן ולדון במשבר. לא נמסרו פרטים אודות השיחות. יש לציין, כי צבא עיראק השתלט ביום שישי מחדש על מוצבים שהיו בשליטת הכוחות הכורדיים מדרום לכרכוכ מאז יוני 2014 ללא לחימה. במקביל, הרשויות בארביל הודיעו כי "כוחות המחוז מוכנים להגן על האזור בכל מחיר".

לוחמי פשמרגה. צילום: רויטרס
המתיחות בין הצדדים עלתה, לאחר משאל העם מה-25 בספטמבר במחוז כורדיסטן, במהלכו החליטו הכורדים לפעול לקבלת מדינה עצמאית. בתגובה נערכו תמרונים בין צבאות טורקיה ואיראן, טורקיה ועיראק וגם איראן ועיראק.
במקביל, משרד ההגנה הסורי טען היום כי הצבא שחרר את העיר אל-מיאדין מידי ארגון המדינה האסלאמית דאעש. מדובר באחת הערים המרכזיות שנותרו בידי הארגון, והיא נמצאת במחוז דיר א-זור. דובר צבא סוריה אמר, כי הצבא במרדף אחר לוחמי דאעש הנמלטים מהעיר, בצל קריסה טוטאלית בשורותיו. "יחידות הנדסיות של צבא סוריה מנקות את העיר מהמוקשים ומכוניות התופת שנשתלו בידי לוחמי דאעש ברחובות ובכיכרות העיר", אמר הדובר.
מוקדם יותר, המיליציה הכורדית בסוריה, הנלחמת לצד הכוחות הדמוקרטיים הסורים, הודיעה כי דאעש נמצא על סף תבוסה באזור א-רקה, ועלול להיפרד ממנה כבר במהלך 48 השעות הקרובות. "הקרבות נמשכים בעיר א-רקה, והארגון עומד להיות מובס. היום או מחר אפשר יהיה לשחרר את העיר", אמר דובר המיליציה הכורדית (YPG) נורי מחמוד. בדיווח של "אל-ג'זירה" בשעות הערב, נמסר כי הכוחות כבר השתלטו לחלוטין על א-רקה, לאחר שהגיעו לסיכום עם דאעש להוציא את אנשיו מהעיר.
 
לוחמים סורים בא-רקה. צילום: רויטרס

 
דובר הכוחות הדמוקרטיים הסוריים, מוסטפה באלי, אמר כי אנשי דאעש שנותרו בצפון העיר מנהלים קרב הישרדות נואש בכמה שכונות שם. "אנחנו צופים לחימה קשה. הם עדיין מסוגלים להילחם, אך הם אינם מסוגלים עוד לקבוע את גורל הקרב", אמר. "כוחותינו מנהלים את השלב האחרון של הקרב נגד דאעש בא-רקה".
כידוע, למיליציה הכורדית יש מקום מרכזי בכוחות הדמוקרטיים הנתמכים על ידי ארצות הברית בלוחמה בסוריה, ובא-רקה בפרט, שנחשבת לבירת הארגון הג'יהדיסטי בסוריה. א-רקה היא סמלו הגדול של דאעש, ונפילתה תהיה מכה קשה נוספת לארגון, שמעוזיו קורסים בשנה האחרונה בזה אחר זה.
לפי עדי ראייה, לוחמי דאעש ומשפחותיהם – בעלי אזרחות סורית - כבר עזבו את העיר, ואוטובוסים הגיעו לאזור ופינו ממנו לוחמים זרים ואת קרוביהם, כאשר לא ידוע לאן הם יילקחו. בנוסף דווח, כי 140 אנשי דאעש זרים הסגירו את עצמם לכוחות הלוחמים.
יש לציין, כי במהלך מלחמת האזרחים, המתנהלת בסוריה כבר שש שנים, הגעה של אוטובוסים לאזורי עימותים בדרך כלל נעשתה על מנת לפנות לוחמים מהשטח. גם הפעם אישרה הקולאיציה בראשות ארצות הברית, כי שיירה של אנשי דאעש סורים עוזבת את העיר. "פינוי הלוחמים התאפשר בהתערבות המועצה המקומית בא-רקה ומועצת השייח'ים, והיא לא כוללת את לוחמי דאעש הזרים", נאמר בהודעה. המטרה היא "למזער את הנזקים והפגעיות בקרב אזרחים, כאשר ההסדר לא כולל את הטרוריסטים הזרים בדאעש", נאמר בהודעה, מה שמתפרש כי ניתן "פרוזדור בטוח" ללוחמי דאעש הסורים.
במהלך חודש יוני, על רקע הלוחמה שמטרתה לגרש את דאעש מהעיר, לאחר שפעיליה כבשו אותה בשנת 2014, פורסמו תחזיות לפיהן יהיה ניתן לכבוש את העיר מחדש בתוך שבועות ספורים, וכעת נראה כי הקרבות במקום הולכים להסתיים בתבוסה לארגון שמטיל אימה בסוריה כבר זמן רב.