במשכן הנשיא בירושלים יקבלו היום (ראשון) משפחותיהם של שמונה עובדי רכבת ישראל שנהרגו במוסכי הרכבת במפרץ חיפה, מפגיעת טיל שירה החיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה, את "אות המערכה". מדובר בבני משפחותיהם של נסים אלהרר, שמואל בן-שמעון, עשהאל דמתי, רפי חזן, שלומי מנסורה, דוד פלדמן, דניס לפידוס וראובן לוי, שנהרגו ב-16 ביולי 2006 מפגיעת טיל קטיושה שחדר בבוקר יום ראשון, 16 ביולי 2006, את גג מוסך הרכבת והתפוצץ כשהוא מעיף לכל עבר את רסיסיו הקטלניים.



בני המשפחות יקבלו את אות המערכה בעקבות חוק שהעביר לפני כחצי שנה בכנסת ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) המסמיכה את שרי הממשלה להעניק אותות הוקרה לאזרחים שגויסו לעבודות בעורף בתקופת מערכה. "משפחות חללי רכבת ישראל שיקיריהן נפלו מירי הטיל שפגע במוסך הרכבת במפרץ חיפה פנו אלי לפני כשנתיים וביקשו לדאוג לכך שגם יקיריהן שנפלו בעורף יזכו להתייחסות ולהערכה", סיפר הבוקר ח"כ בן ראובן.



"התברר לי שבמדינת ישראל יותר ויותר אזרחים נוטלים למעשה חלק פעיל במלחמה הגם שהם עובדים בעורף. מדובר בכרבע מיליון אזרחים שמקבלים ריתוק משקי למקומות עבודתם, כמו למשל עובדי הרכבת, או מתנדבים. כשהמלחמה מסתיימת הם חוזרים לעיסוקיהם הרגילים מבלי שאיש טרח להוקיר את פועלם, שנעשה לעיתים תחת אש", הסביר ח"כ בן ראובן את הצעת החוק שלו.




מקום נפילת הטיל במתחם הרכבת במלחמת לבנון ה-2. צילום: הרצל שפירא



"היום בפעם הראשונה מאז חוקקתי את החוק יעניק נשיא המדינה ראובן ריבלין אות הוקרה לאזרחים שנטלו חלק במערכה בעורף ולצערנו נפלו על משמרתם בעבודתם ברכבת ישראל", הוסיף. "אני שמח שאות ההוקרה ניתן למשפחות החללים, גם אם זה נעשה באיחור של כ-11 שנים. אנחנו צריכים לזכור ולהבין שבמערכות הבאות העורף יהפוך לחזית ואזרחים הנקראים למלא את חובתם במפעלים, בבתי מלאכה ובכל מסגרת אחרת הם מגויסים לכל דבר וראויים להוקרה על פועלם".



היום כאמור, יעניק נשיא המדינה בטקס שיערך במשכן הנשיא את את אות המערכה לחללי הרכבת. בטקס יישאו דברים שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון. לזכרם של השמונה הוקמה אנדרטה בקריית ים, אנדרטה במקום נפילתם במוסך הרכבת, בית כנסת במוסך הרכבת ותחנת הרכבת בחיפה זכתה לשם ״מרכז השמונה״.



בנוסף לכך, במהלך היום ביקר הנשיא את בני משפחתו של ראובן שמרלינג ז"ל, שנרצח בשבוע שעבר בכפר קאסם. הרשות המאשרת במשרד הביטחון החליטה להכיר בו היום כנפגע טרור, לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. ההחלטה נתקבלה על סמך ממצאי חקירת השב"כ, שמצביעים על כך כי מדובר בפיגוע טרור, שבוצע ממניע לאומני.