אירופה שומרת על שלוותה היום (ראשון) מול ההוריקן "אופליה" שהגיע במוצאי שבת לעוצמה של 3 מתוך 5 בסולם המכונה "ספיר-סימפסון", כשעבר ליד האיים האזוריים ששייכים לפורטוגל באוקיינוס האטלנטי ונמצא בדרך לאירלנד לשם הוא אמור להגיע מחר. שלטונות פורטוגל התייחסו בשלווה יחסית להתראות. "מרכז ההוריקנים האמריקני הודיע לנו כי "אופליה" עלתה לדרגה 3 אבל זה לא שינה את דירוג  ההתראה שלנו", אמרה אלזה ויירה מהמכון המטאורולוגי הפורטוגלי.

מוקד ההוריקן המשיך בדרכו צפונה, בלי לגעת עד כה בפני הקרקע. שבעה מתוך תשעת האיים האזוריים הושמו ב"התראה אדומה" משום שכמות הגשם עלתה על 40 מ"מ לשעה ומהירות הרוח עלתה על 100 קמ"ש. התושבים התבקשו למעט ביציאה מחוץ לבית והתנועה הוגבלה באיי סאן מיגל וסנטה מריה שמעליהן עבר מוקד ההוריקן.

לפי המרכז האמריקני, "אופליה" תמשיך להיות הוריקן "רב-עוצמה" כשתגיע ביום שני לאירלנד. השירותים המטאורולוגיים האיריים הודיעו על "התראה אדומה" בחמישה מחוזות במערב האי בין יום שני ליום שלישי בבוקר וקראו לאוכלוסיה לנקוט באמצעי זהירות לקראת הסופה הצפויה. שלטונות בריטניה הכריזו מצידם על "אזעקה צהובה" בימים שני ושלישי בחלקים של בריטניה. זהו דירוג החירום הנמוך ביותר שמתאים להתראה מפני תנאי מזג אוויר "רציניים".

 הוריקן "אופליה" סמוך לחוף המזרחי של ארה"ב. צילום: רויטרס
הוריקן "אופליה" סמוך לחוף המזרחי של ארה"ב. צילום: רויטרס



התחממות כדור הארץ מסייעת לתופעה 

לבריטניה ניסיון טראומטי של "הסופה הגדולה" שהכתה בה באוקטובר 1987. במהלך "הסופה הגדולה" נהרגו אז 18 בני אדם ומאות אלפי עצים נעקרו. השלטונות התייחסו אז בשלוות נפש מוגזמת לסופה המתקרבת, הפחיתו בהערכת עוצמתה, ולא נקטו באמצעי זהירות מספיקים.

"אופליה" הוגדרה בתחילה כ"סופה טרופית", אך מי האוקיינוס החמים באזור זה והרוחות החזקות בכמה שכבות אפשרו את היווצרות השקע הברומטרי שגרם לסופה להתחזק לדרגת הוריקן. לסופה גם השפעות משניות על צרפת שממזרח למסלולה. מזג האוויר התחמם והטמפרטורות חזרו לימי הקיץ ועברו 30 מעלות במקומות רבים, מה שמאפשר לצרפתים לבלות סוף שבוע קייצי בצל הסערה.

הסערה כשלעצמה איננה תופעה חדשה במזרח האוקיינוס האטלנטי, אך התחממות כדור הארץ מסייעת להיווצרותה ולתופעות הנלוות אליה. זוהי הסופה ה-15 במספר שעוברת השנה על האוקיינוס. ההרס שגרמו סופות ההוריקן האחרונות במערבו של האוקיינוס האטלנטי מעלה, בכל זאת, את העצבנות באזורים המאוימים.