בסוף השבוע הגיעו ליאור טל, ראש בית המדרש הפלורליסטי "קולות", ובני משפחתו, לטיול בשמורת הטבע מערת שורק, היא מערת הנטיפים. בפוסט שהעלה ליאור לפייסבוק לאחר הביקור הוא כותב כי בשילוט בשמורה לא ניתן היה להבין כמה שנים היא קיימת ומתי נוצרה וכי השלט היה מקושקש, כאילו מישהו ביקש למחוק את העובדה שהמערה היא תיעוד גיאולוגי של לפחות 300 אלף שנים (גילן של מערות מסוג זה יכול להגיע עד 3 מיליון שנים).



אם לרגע היה אפשר לחשוב שאולי מדובר במעשה השחתה. הגיעו המטיילים לסרט ההדרכה על המקום. "בשלב יחסית ראשוני בסרט מסביר הקריין על תהליך היווצרות הנטיפים 'שנוצר לפני שנים וממשיך עד היום'. היה נדמה לי שלפני המילה 'שנים' הייתה מילה נוספת שנחתכה בעריכה", מספר ליאור. "תפסתי בצד את אחד המדריכים לשיחה קצרה והוא אמר: 'לא אשקר לך, יש פה עניין עם ציבורים חרדיים גדולים שבאים לבקר ולא רוצים שהם יפסיקו בגלל זה. מנסים לא להגיד שהמערה קיימת מיליוני שנים".





בדקנו בעצמנו גם באתר רשות הטבע והגנים, שם כתוב במילים כלליות כי תהליך היווצרות הנטיפים הוא "תהליך איטי מאוד הנמשך אלפי שנים" - ניסוח לא מחייב שלא סותר את ספירת הלוח העברי לבריאת העולם, כמעט 5,800 שנים, בניגוד לגילו המדעי של כדור הארץ - המוערך בלמעלה מ-4.5 מיליארד שנים.



מרשות הטבע והגנים מסרו בתגובה: "הרשות מנגישה את אתריה לציבור על כל גווניו, ללא הבדלי דת ובהתאם למצאי הערכי הקיים בשטח ובאתרי מורשת טבע ונוף. עובדי הרשות מגלים רגישות במידת האפשר, על מנת לאפשר חווית ביקור מהנה ומתחשבת לכלל האוכלוסיות המבקרות באתרים. האוכלוסייה החרדית מרבה לבקר באתרי רשות הטבע והגנים וחשוב לאפשר לה לבקר באתרים הלאומיים כחלק מהחיבור לחברה".



מערת הנטיפים. צילום: רשות הטבע והגנים



ברשות מוסיפים כי ככלל המידע באתריה מונגש "על פי שיקולים מקצועיים ענייניים אשר מכוונים למרבית האוכלוסייה הפוקדת את אתריה" אך מדגישים: "הרשות צריכה להיות רגישה גם לצרכים של האוכלוסייה החרדית. לאור הפניה הנושא ייבדק וייבחן".



בכל הנוגע לאתר הספציפי של שמורת הטבע הפופולרית של מערת הנטיפים אומרים לנו ברשות הטבע והגנים כי סרט ההדרכה הנוכחי באתר הופק לפני כעשור, הרבה לפני השיח הציבורי על תופעת ההדתה לכאורה במרחב הציבורי וכי ניסוח סרט ההדרכה ייבחן מחדש מול הגורמים הרלוונטיים ואז יוחלט אם יש צורך לשנות בו דבר מה, אם בכלל.