כוחות הכיבוי בקליפורניה החלו אתמול את השבוע השני של הלחימה בשריפות הקשות ביותר בתולדות המדינה. הרוחות החזקות עדיין מקשות על כיבוי הדליקות המשתוללות במחוזות "ארץ היין" בצפון קליפורניה. מניין הקורבנות עומד על יותר מ־40 בני אדם ומאות עדיין נעדרים.



17 דליקות בשבעה מחוזות ברחבי קליפורניה חרכו שטח של יותר מ־850 אלף דונם מאז יום ראשון שעבר. יותר מ־100 אלף בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם בשל האש המתפשטת, שבין השאר השמידה שכונות שלמות, בתי עסק, שדות יין ויקבים במחוזות נאפה וסונומה המוכרים כ"ארץ היין" של ארה"ב.


"זו באמת אחת הטרגדיות הגדולות, אם לא הגדולה ביותר, שעמה מתמודדת קליפורניה אי־פעם", אמר המושל ג'רי בראון, שסייר ביום שבת בערב בעיר סנטה רוזה שספגה את הנזק הכבד ביותר". "ההרס בלתי ייאמן. זו אימה שאף אחד לא יכול היה לדמיין".



אף שביום שישי החלו הכבאים לדווח על התקדמות מסוימת במאבק בלהבות, התחזקות הרוחות בסוף השבוע שוב הקשתה על מאמצי הכיבוי, והחשש הוא מפני התלקחות של שריפות חדשות. נכון לאתמול, נרשמה השתלטות של 48% על אחת השריפות במחוזות נאפה וסולאנו, מחצית משריפת "טאבס" במחוזות נאפה וסונומה כובתה, בעוד הושגה השתלטות על כ־15% בלבד משריפת "נאנס" המשתוללת על פני שטח בן 190 אלף דונם במחוז סונומה.



הניסיונות לכבות את השריפות נמשכים. צילום: רויטרס
הניסיונות לכבות את השריפות נמשכים. צילום: רויטרס



גם הסופרטנקר בתמונה





כ־9,000 כבאים נאבקים בלהבות, ולצד הצוותים מקליפורניה פועלים גם כבאים שהגיעו במיוחד מנבדה, וושינגטון, איידהו, מונטנה, ניו מקסיקו, קרוליינה הצפונית וקרוליינה הדרומית, אורגון ואריזונה, נוסף על צוותי כיבוי מקנדה ומאוסטרליה. הכוחות נעזרים במטוסי כיבוי, כולל הסופרטנקר, במסוקים ובכבאיות, ונמסר כי מאז יום שני שעבר שחררו המטוסים יותר משני מיליון גלונים של חומרים מדכאי בעירה ברחבי המדינה.



אתמול נמסר כי מניין הקורבנות הכולל עומד על 41 בני אדם לפחות, אסון השריפה הגדול בתולדות קליפורניה. השיא הקודם היה 29 הרוגים בלוס אנג'לס בשנת 1933. 22 מההרוגים זוהו במחוז סונומה, ומרביתם היו בעיר סנטה רוזה שספגה את ההרס הגדול ביותר, בעוד במחוז נאפה נהרגו שישה בני אדם. במחוז מנדוסינו נרשמו תשעה קורבנות ובמחוז יובה נספו ארבעה בני אדם. יותר מ־300 בני אדם עדיין נעדרים, אולם ההערכות הן כי מרביתם יימצאו בחיים אחרי שככל הנראה לא היו יכולים ליצור קשר.



בעיירה רדווד ואלי שבמחוז מנדוסינו מתקשים להתגבר על ההלם אחרי שלפחות שמונה תושבים נספו בדליקה ו־2,300 התושבים עדיין מנסים לברר מה עלה בגורל הנעדרים. "כולם מכירים את כל מי שהתפנה או נהרג או נעדר", אמרה דנילה סנדס, בעלת עמוד פייסבוק המעדכן על השריפה. "אי אפשר להיכנס לחנות בעיירה הזאת מבלי להתייפות קודם לכן, כי כולם מכירים את כולם. לכן, כשדבר כזה קורה, כולם מושפעים".