המונים ליוו היום (שלישי) למנוחות בבית העלמין ירקון את אורית גור ז"ל מאזור, שמותה נקבע אתמול בעקבות תאונה שאירעה לפני פחות משבועיים במהלך טיול עם בעלה בגאורגיה. באותה עת, אביה, משה שמעון (67) גם הוא מאזור, נמצא ועודנו בתרדמת בבית החולים בילינסון, לאחר שבוצעה בו השתלת כליה. צירוף המקרים, שלווה בתחושת עצב עמוק המהול בהקלה, אינו מקרי כלל: מי שתרמה לו כליה, היא בתו.



גור ז"ל, בת 44 במותה, שהותירה בעל, ליאור, ושני ילדים, חיילת בת 20 ותלמיד תיכון בן 16, חתמה לפני שבע שנים על כרטיס אדי, וכעת הבעל חתם על אישור להתרמת איבריה באישור ילדיה. נוסף לאביה, שסובל ממחלת אי ספיקת כליות וחיכה זה שלוש שנים לתרומת כליה, איבריה של גור הושתלו היום בשלושה אנשים נוספים: כליה נוספת הושתלה בבן 27 בהדסה עין כרם, לב הושתל בבת 49 בשיבא וכבד הושתל בבת 55 בבילינסון. אתמול החל משעות הבוקר ועד שעות הערב נערכו בדיקות התאמה בבית החולים בילינסון, כאשר משפחתה חיכתה במתח מהול בעצב לתוצאות.



"חיפשנו שנתיים כלייה"


"ב-35 השנים שבהן אני משתיל איברים לא נתקלתי ב כמו זה שקרה היום", אמר היום פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות איברים בבילינסון, שביצע את ההשתלה. "זו היתה השתלה קשה ומורכבת יותר מהרגיל עקב מצבו הרפואי של משה, אביה של אורית. במשך כשנתיים חיפשנו תורם למשה אולם לא הצלחנו למצוא. בזכות תרומת הכליה אני מקווה כי משה לא יזדקק עוד לדיאליזה ויבריא ממחלת אי ספיקת הכליות ממנה סובל".



"אנחנו מקיימים את הצוואה שלה, כדי לעודד את הילדים, להעצים אותם על המעשה ההרואי שעשו", סיפר אתמול בעלה, ליאור. לדבריו, "הילדים חתמו על הכרטיס יחד איתי כאקט סימבולי. אבא שלה עכשיו בבדיקות, כבר כמה שעות בבילינסון, כי רוצים לוודא שהבדיקות שלה תואמות. אם כן אז הרווחנו בענק, זאת הצוואה שלה ואם היתה יודעת שהיא תרמה לאביה היא היתה עפה באוויר".



התמונה האחרונה של אורית ובעלה ליאור. צילום: באדיבות המשפחה
התמונה האחרונה של אורית ובעלה ליאור. צילום: באדיבות המשפחה



האסון במהלך הטיול אירע כשאורית רכבה על סוס, שככל הנראה נבהל והעיף אותה. היא נחבטה על גבי קיר בטון, איבדה הכרתה והועברה לבית החולים כשהיא בקומה עמוקה, מורדמת ומונשמת ועברה ניתוח חירום. בהמשך, בסיוע השגריר הוטסה לארץ ובמהלך שמונת הימים האחרונים אושפזה בשיבא תל השומר בטיפול נמרץ כשהיא מוגדרת פצועה אנוש עם פגיעה רב מערכתית. אתמול, בשעה 10:50 נקבע מוות מוחי, ומשפחתה החליטה מיד לקיים צוואתה ולתרום את אבריה. כאמור, אביה ממתין מזה שלוש שנים להשתלת כליה.



"היינו באחת העיירות במסגרת טיול מאורגן, אני עליתי לתצפית והיא היתה עייפה והלכה לשתות קפה", שיחזר אתמול ליאור. "כשחזרתי אחרי 20 דקות אמרו לי שראתה סוס ושילמה לעשות סיבוב ברכיבה, היא אהבה מאוד סוסים. היא השתהתה לבוא, ופתאום מישהו בא וסיפר שמישהי נפלה מסוס, רצתי באטרף, פגשתי אותה על הרצפה מחרחרת בלי הכרה. העבירו אותה לבית חולים צבאי בגורי, עשו לה ניתוח חירום ראש, הרדימו אותה, הנשימו אותה. הייתי באטרף להביא אותה לארץ הכי מהר שאפשר, השגריר במשרד החוץ שבתאי צור מאוד עזר לי והגיע לבית החולים. בוצעה הטסה ומשרד החוץ וחדר מצב סייעו מאוד לקידום העברה. כמוכן חיכו לה בהתאם לתיאום מקדים בתל השומר צוות רב".