ענן כתום שהחשיך אתמול את שמי לונדון היה הביטוי האפוקליפטי האחרון לסופה "אופליה" שהגיעה לסוף דרכה בשמי צפון סקוטלנד, לאחר שגבתה עשרות קורבנות לאורך המסלול שלה באירלנד, בפורטוגל ובצפון ספרד, שם הפיצו הרוחות שריפות ענק. הסופה, בדרגה שלוש מתוך חמש, נחשבת נדירה מאוד באירופה.



הרוחות במערב אירלנד הגיעו ל־150 קילומטר לשעה. שני אנשים נהרגו מנפילות עצים - אישה בתוך מכוניתה ואדם נוסף בביתו. אדם שלישי מת לאחר שנפצע ממסור חשמלי שבעזרתו ניסה לנסר עץ. כל בתי הספר נסגרו, וכך גם רוב השירותים לציבור, התחבורה הציבורית והחנויות. התושבים נקראו להישאר בבתיהם, אך החשמל נותק בבתי 360 אלף משפחות, בעיקר בעיר קורק, שבה התמוטט גג האצטדיון העירוני, ובערים טיפררי, לימריק וגאלוואי. בדבלין הבירה בוטלו שירותי האוטובוס, החשמליות והרכבת, וכך גם 135 טיסות שהיו אמורות לצאת משדה התעופה הבינלאומי.



קודם לכן עקרה הסופה עצים שהתעופפו באוויר על שורשיהם בחוף המערבי של ויילס, שם נותקו מאות בתים מרשת החשמל. עשרים טיסות בוטלו בנמל התעופה של מנצ'סטר. השמיים הכתומים הופיעו גם בחלקים אחרים של בריטניה ובמערב צרפת בגלל האבק והחול שהביאה אתה "אופליה" מאפריקה ומדרום אירופה. בבריטניה הופצו באינטרנט בדיחות כי מדובר בהכנות לסוף העולם, שיבוא עם הברקזיט.



במקביל, אמצעי התקשורת הפורטוגליים מתחו אתמול ביקורת חריפה על הממשלה לנוכח אסון השריפות החדש שהכה בצפון המדינה ובמרכזה. "שבועות ספורים אחרי גל השריפות הקודם לא הופקו כל לקחים", נכתב בעיתונים, תחת כותרות כדוגמת "בלתי מתקבל על הדעת" ו"מאה קורבנות - מדוע". המספר הרשמי של הנפגעים הוא 41 הרוגים ובהם תינוק, שבעה נעדרים ו־50 פצועים בשריפות שפרצו במרכז המדינה ובצפונה.



שריפות בפורטוגל. צילום: AFP



הממשלה מואשמת בין היתר בכך שלא ניתנה הכשרה מספקת ל־3,000 הכבאים, ושהללו ויתרו מהר מדי על הניסיונות להילחם באש ורבים מהם נפצעו. גם על כך שממשיכים לגדל את מטעי האקליפטוס הדליקים למדי נמתחה ביקורת. ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו קוסטה, הבטיח רפורמות ואמר כי אחרי מה שקרה השנה, "שום דבר לא יישאר כפי שהיה".



בתוך כך, שלושה ימי אבל הוכרזו בפורטוגל. רוב הקורבנות היו דווקא נהגים ומשפחותיהם שנלכדו במכוניותיהם במלכודת האש בכבישים כשניסו להימלט מבתיהם. במרחק שעה נסיעה מהעיר פורטו אפשר לראות עיירות וכפרים שרק שלדי בניינים מפויחים נותרו בהם. "חומת האש החלה לשטוף את הרחובות, זה היה הוריקן של להבות", סיפר ז'וזה קונסטנטינו מן העיירה וילה נובה דה ונטוזה. בהמשך התפרסם כי פרננדו לורנסו בן ה־71, אחותו ארמינדה בת ה־76 ואשתו לורינדה בת ה־65 מתו במיטותיהם בביתם בשולי העיירה.



לא פחות מ-700 דליקות שונות השתוללו בפורטוגל באסון הנוכחי. הגורמים לשריפות הפעם הם היובש והסופה "אופליה". הסופה והרוחות הנושבות ממנה הן הגורם העיקרי גם לדליקות באזור גליציה השכן בספרד, שהפילו שלושה קורבנות, אך השלטונות מטילים את האשמה גם על פירומנים שגרמו לדבריהם להצתות והם לא מהססים להגדיר את מעשיהם כטרור. "גליציה עייפה מפעילות המציתים ואנחנו רוצים שיכירו בכך כעוד צורה של טרור, טרור של הצתות שאיננו רוצים בו כי הוא מסכן לא רק את מורשת הטבע שלנו אלא גם את חיינו", אמר אלברטו נונז פאחו, ראש הממשלה האזורית של גליציה.