כיצורים חברתיים, אלא אם כן אנו פסיכופטים כמובן, יש לנו צורך בחיי חברה פעילים, בתחושת שייכות ובמגע פיזי. העובדה הכה פשוטה הזו הוכחה בידי חוקרים ופסיכולוגים אין-ספור פעמים, וכן נמצא שלבידוד חברתי ולהיעדר מגע אנושי יש השלכות נפשיות ורפואיות שליליות. למעשה, הכוח האדיר הזה שיש למגע אנושי הוכח לאחרונה במחקר חדש, בו נמצא שאפילו המגע הקל ביותר יכול לחולל שינוי לטובה במצבנו הנפשי. 

על פי המחקר, שנערך בנערך בקולג' האוניברסיטאי של לונדון, נמצא כי מגע של אדם אחר יכול להקל על תחושות של בדידות ודחייה. "בעוד העולם החברתי שלנו הופך יותר ויותר דיגיטלי, קל לשכוח את הכוח שיש למגע ביחסים בין אישיים", אמרה מריאנה פון מור, המחברת הראשית של המחקר, שהסבירה: "מצאנו לראשונה שליטוף עדין ואיטי בלבד מאדם זר, מספיק כדי להפחית רגשות של הדרה לאחר חוויה של דחייה חברתית".

המחקר, שפורסם ב-"Scientific Reports - Nature", בדק את ההשפעה של מגע איטי ומלא חיבה אל מול מגע מהיר ונייטרלי, לאחר חוויה של דחייה חברתית. לצורך כך גייסו החוקרים 84 נשים, שהתבקשו לשחק במשחק של זריקה ותפיסת כדור, תוך שהתחלקו לקבוצות של שלוש. לאחר מכן, הן התבקשו למלא שאלון, בו נשאלו על תחושות השייכות וההערכה העצמית שלהן. 

מגע קל בלבד יעזור להפיג תחושה של בידוד חברתי. צילום: אינגאימג
מגע קל בלבד יעזור להפיג תחושה של בידוד חברתי. צילום: אינגאימג


לאחר 10 דקות של הפסקה, הנשים חזרו לשחק, רק שהפעם שאר המשתתפות לא זרקו אליהן את הכדור חזרה, מה שגרם להן להרגיש מנודות. לאחר המשחק, עיניהן של הנשים כוסו בכיסויי עיניים, והן נחלקו לשתי קבוצות: אלו שהחוקרים העבירו על הזרוע השמאלית שלהן מברשת רכה בצורה איטית ומלאת חיבה, ואלו שהעבירו על זרוען מברשת במהירות ובניטרליות.

בשלב זה, הנשים התבקשו לענות שוב על אותו השאלון, והחוקרים השוו בין השאלונים של שתי הקבוצות. החוקרים גילו שחברות קבוצת הנשים שחוו מגע איטי על זרוען חשו פחות רגשות שליליים, וכן הרגישו פחות מנודות חברתית בעקבות החוויה שעברו, בהשוואה לאלו שקיבלו מגע מהיר ונטרלי.

"ליונקים יש צורך בקרבה ושייכות, כך שזו לא הייתה הפתעה גדולה שתמיכה חברתית הפחיתה את הכאב הרגשי של נידוי חברתי", אמרה מחברת נוספת של המסמך המדעי, ד"ר קטרינה פוטופולו. "מה שמעניין במחקר הוא שהיה ניתן להעביר תחושה של תמיכה חברתית באמצעות מגע פשוט, אך ספציפי. לא היה צורך במילים או בתמונות".