שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) הגיב הערב (חמישי) בזעם על יוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו להוריד את אחוז החסימה חזרה ל-2%, וטען כי מדובר בבגידה במפלגת ש"ס, וזאת למרות תמיכתה בממשלתו.  ״נתניהו תקע לנו סכין בעצם הפרסום הזה", אמר דרכי למקורביו, "ש"ס תתחזק בבחירות הקרובות והיא לא צריכה שום טובה מראש הממשלה. נתניהו זוכה לתמיכת ש״ס ובתגובה יוזם יוזמות נגדנו ובלי להתייעץ איתנו. הודעתי כבר הערב לדוד ביטן ואני מודיע לנתניהו: הורדת אחוז החסימה לא תעבור ואל תנסו זאת אפילו״.



לאור הביקורת נתניהו הודיע כי הרעיון להוריד את אחוז החסימה, בשלב זה, אינו בשלבי קידום ו"מדובר ברעיון תיאורטי בלבד שלא קיבל שום ביטוי מעשי. מובן מאליו שלא יהיה שום שינוי באחוז החסימה ללא הסכמת השותפות הקואליציוניות של הליכוד ובראשן ש״ס".




נבהל מהביקורת? בנימין נתניהו, צילום: מרק ישראל סלם
נבהל מהביקורת? בנימין נתניהו, צילום: מרק ישראל סלם



"העלאת אחוז החסימה - עריצות המפלגות הגדולות"



לעומת דרעי, הח"כ לשעבר מיכאל בן ארי (עוצמה יהודית), שמפלגתו נותרה מחוץ לכנסת לאחר שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות הקודמות, ברך על החלטת נתניהו וטען כי העלאת אחוז החסימה היתה פעולה של סתימת פיות. "העלאת אחוז החסימה היא עריצות המפלגות הגדולות במגמה למחוק ולבלוע את המפלגות האידאולוגיות. אם פיו וליבו של נתניהו שווים בעניין זה, הרי שמדובר בבשורה לציבור גדול ומשמעותי, שבמציאות הנוכחית אינו מוצא מענה להשקפת עולמו במפלגות הפסבדו-ימין. אך למען הסר ספק, עוצמה יהודית תתמודד בכל מקרה ולא תכופף את עצמה מול עריצות המפלגות הגדולות".



באופן מפתיע, אל עמדתו של בן ארי הצטרף דווקא בר פלוגתו - ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שטען כי "העלאת אחוז החסימה נבעה בזמנו משיקולים גזעניים נגד המפלגות הערביות שהתנגדו כולן להעלאה. הורדת אחוז החסימה תחזק את הרשימה המשותפת ואת מרכיביה. אסור שנושא עקרוני ודמוקרטי זה יישאר שבוי של אלי ישי ואריה דרעי"



כזכור, ערוץ 2 דיווח הערב כי נתניהו שוקל להוריד את אחוז החסימה בבחירות הקרובות ל-2%, וזאת כדי למנוע אובדן קולות ממפלגות ימין המתנדנדות סביב אחוז החסימה ולעודד בכך גם פרוק של הרשימה המשותפת. בחודש מרץ 2014 אישרה הכנסת, כחלק מהמהלך שכונה "חוקי המשילות" את העלאת אחוז החסימה מרמה של 2% ל-3.25%. סיכום מוקדם על כך הושג בשעתו בין נתניהו לבין שר החוץ דאז אביגדור ליברמן, מהלך שזה בזמנו לתמיכת יש עתיד.



המהלך נעשה כדי למנוע ריבוי מפלגות וכדי לפגוע בסיכוייהן של רשימות ערביות כמו בל"ד לעבור את אחוז החסימה אבל הוא יצר תגובה הפוכה. הרשימות הערביות נאלצו לרוץ ברשימה אחת, הרשימה המשותפת, לכנסת ה-20 מחשש שלא יקבלו מספיק מנדטים כדי להיות מיוצגות בכנסת ובעזרתם הנדיבה של יוזמי העלאת אחוז החסימה הגדילו את כוחן, קבלו 13 מנדטים והפכו לרשימה ה-3 בגודלה בכנסת.



בסביבת נתניהו מקווים כי הורדת אחוז החסימה תמנע אובדן מאות אלפי קולות לימין בין היתר בשל סכנה של פיצול בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי של אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ’. במקביל, רשימת הימין "יחד" של אלי ישי, המתנדנדת כל העת מתחת לאחוז החסימה, תוכל אולי להיכנס לכנסת הבאה וכך יובטח גם ייצוגה של ש"ס בראשות אריה דרעי, שהסקרים לא מנבאים לה טובות.