חוזרים לעבוד: המושב הרביעי של הכנסת ה-20 נפתח היום (שני) בשעות אחר הצהריים, עם נאומים מפי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג. זאת,  על רקע הסערה שהחלה בימים האחרונים סביב ההתנגדות בקואליציה לחוק שמונע חקירות של ראש ממשלה ומכהן, מה שמכונה "החוק הצרפתי". נתניהו עצמו נשא נאום תוקפני במיוחד בו קרא לחלק ממתנגדיו "חמוצים" וטען כי "במציאות הכל הפוך. לא דשדוש, לא חמיצות, אלא חיוכים". 



הזהיר את האויבים. נתניהו בישיבה החגיגית, היום בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם
הזהיר את האויבים. נתניהו בישיבה החגיגית, היום בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם



ראשון הנואמים היה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שהתייחס בדבריו למעמדו של בית הנבחרים: "אנו חוזרים אל המלאכה שאין חיונית ממנה. עיני העם נשואות אלינו. החוקים יעסקו בתחומים רבים וכל אחד יקבע גורלות ויסלול דרכים אך צפייתם של אזרחי ישראל היא שימשיכו להוביל את ישראל בדרכי היושר. אין מקום אחר בו הציפייה הזאת יכולה להתממש אלא בכנסת ישראל". 



"סוף הסיפור עוד לא נכתב אך מוסר ההשכל צועק לשמים. הפרדת הרשויות בישראל הפכה למיתוס, אגדה. מעמדה של הכנסת נשחק עד דק", הזהיר אדלשטיין. 

יו"ר הכנסת הוסיף: "אם אין אנחנו לנו מי לנו. אף אחד אחר לא ישמור על כבודה ומעמדה של הכנסת. בואו נדאג שהשיאלתות נענות בזמן שהחוקים מתוקנים ומאוזנים. בואו נוודא שמי שיצפה בשידורים מהמליאה יתמלא גאווה. אני רוצה לאחל לכולנו חורף בריא ומוצלח". 


אחריו עלה לדוכן כבוד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שהתייחס בדבריו למערכת היחסים בין הכנסת והממשלה לבית המשפט העליון וטען כי אם בעבר פחד מהתחזקות בג"ץ על חשבון המחוקק, עתה התהליך התהפך, ודווקא עליו יש להגן. "לפני כעשור עמדתי לפני אחד מענקי המשפט הישראלי לדורותיהם, אהרון ברק והתרעתי שההכרזה על המהפכה החוקתית הייתה למעשה הכרזה על הפיכה. אמרתי לו אז, ואני מצטט: "כל הגדרה שמפרה את האיזון, כל מעשה שמבטא או אפילו רק מסמל, זליגה לתחומה של רשות אחרת, מחוללים מציאות של "דמוקרטיה כאוטית", של תוהו ובוהו מערכתי ומסוכן". 



ריבלין במליאה. צילום: מרק ישראל סלם
ריבלין במליאה. צילום: מרק ישראל סלם


הנשיא הוסיף :"כשלושה עשורים אחרי ההכרזה על ה"הפיכה החוקתית" ההיא, אני מבקש להצביע על מה שנדמה לי כתנועת הנגד של המטוטלת ההיסטורית, על מה שנראה שוב כהחלטה של הצמרת, לבלבל את היוצרות בתוכה. אנו עדים היום לרוחות של מהפכה או הפיכה שנייה. הפעם, שלטון הרוב - הוא השליט הבלעדי. במקום "היקום השפיט", אנו מוצאים את ה"יקום הפוליטי". ותחת המציאות שבה "הכל שפיט", צומחת המציאות שבה "הכל פוליטי".  במהפכה הזאת, השליט הוא גם הקורבן. "אנחנו נראה לכם מה זה", זהו פס הקול של המהפכה, תמה ממלכתיות מן הארץ ואחרינו המבול". 

הכנסת היא נציגת הריבון". ריבלין בנאומו. צילום: מרק ישראל סלם"
הכנסת היא נציגת הריבון". ריבלין בנאומו. צילום: מרק ישראל סלם"


ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשא נאום ארוך בו תקף, כמו בעבר, את מתנגדיו שאת חלקם כינה "חמוצים" ושאמר: "תעשיית הדכדוך עדיין קיימת. יש לה ייצוגים גם בתקשורת. השנה יש חידוש, תעשיית הדכדוך הצמיחה ענף חדש. ענף החמוצים. פעם טיפחו אתרוגים היום חמוצים". הוא הסביר: "היום הם אומרים יש תחושת חמיצות בציבור. 'נתניהו מסתובב בפנים חמוצות. מחמיצים הזדמנויות היסטורית'. אותם אנשים שביקרו את נאומי בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן. יושב ראש האופוזיציה הרצוג ידידי, אמרת שהנאום הזה הוא חבלה קשה ביחסי ישראל ארה"ב. יאיר לפיד, אמרת שגרמתי נזק למדינת ישראל. פרשנים בכירים אמרו זאת כך: 'ספק בכלל אם לנאום תהיה השפעה כלשהי'. ההחלטות של הנשיא טראמפ זה שום דבר? זה רק החלטה של הנשיא טראמפ לא לאשרר אותו.  זה כלום?". 

נתניהו, כחלון, ארדן ובנט במהלך הישיבה בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו, כחלון, ארדן ובנט במהלך הישיבה בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם



"פעם פיתחו אתרוגים היום חמוצים". נתניהו במליאה. צילום: מרק ישראל סלם
"פעם פיתחו אתרוגים היום חמוצים". נתניהו במליאה. צילום: מרק ישראל סלם


"החמוצים עושים עוד משהו. הם תמיד, אבל תמיד מתארים את מצב המדינה כדשדוש מתמשך וקיפאון, במקום דרוך. מבחינתם כל עוד לא מפנים יישובים יהודים זה דשדוש", הסביר נתניהו. 
 
ראש הממשלה המשיך ותקף: "זה אומר הרבה על ההבנה המדינית וראיית הנולד של ראשי ענף החמוצים. עוד מילה אופנתית זה שיסוי. הכל זה שיסוי. להגיב על ידיעות שקריות בתקשורת זה שיסוי? לבקר העסקה בעייתית של יועץ במיליונים על חשבון משלם המיסים זה שיסוי? כשמחנה אחד מביע דעתו זה חופש הביטוי, אבל שמחנה אחר מביע דעתו זה שיסוי. יש לי כבוד למוסדות הדמוקרטיה, אין לי כבוד לצביעות". 

"כשהם מדברים ביניהם ניתן לשמוע שיחות כמו 'נכון שהמצב איום ונורא, נכון שהכל קורס? זכרתם להזמין סוף שבוע ללונדון או שאתם טסים לברלין?  מקטרים וקונים. במציאות הכל הפוך. לא דשדוש, לא חמיצות, אלא חיוכים", תקף ראש הממשלה. 

נתניהו אף התייחס, כמובן, לחקירות הרבות שמלוות אותו בשנה האחרונה: "מה נשאר, הסיגרים? ואם לא סיגרים אז חמגשיות. ואם לא חמגשיות אז חוק ישראל היום, אבל גם כאן אתם יודעים את האמת. אתם יודעים איזה סיקור אוהד קיבלו חברי כנסת שהצביעו בעד החוק השערורייתי הזה. אולי הישועה תבוא מהפגנות השמאל בפתח תקווה. מהלכים אימים על אנשי החוק להגיש כתב אישום בכל מקרה או שיוגדרו כמשת"פים. אתם החמוצים יודעים שבבחירות דמוקרטיות אנחנו ננצח. אתם יודעים שאנחנו מיציגים דברים עמוקים בעם. עד אז נמשיך לעשות דברים  טובים לאזרחי המדינה. נפחית מיסים כדי להקל על אזרחי ישראל ובעלי העסקים. נעביר תוכנית לתמיכה בנכים בסכום של 4.2 מיליארד שקל. נעביר את חוק הלאום שיבטיח את יהדותה של ישראל". 

מני נפתלי עוקץ בחזרה:

אחרון הנואמים היה יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שתקף את ראש הממשלה נתניהו וטען כי תקופת כהונתו מתאפיינת בקיטוב לחברתי, בזריעת פחד, וכי ראש הממשלה שם את טובתו מעל לטובת המדינה.  "מדינה המגיעה לשנתה השבעים במצב כשלנו הייתה אמורה לכאורה להרגיש טוב עם עצמה. עמינו אמור היה להרגיש בטוח ורגוע. והנה אנו נציגיו מכל שכבות הציבור מגיעים לכאן, דווקא בפתח החודש הזה ובפתח המושב הזה, כשהציבור כולו מלא חרדות ותסכול עד אימה ממצבה ופרצופה של המדינה, כפי שהיא משתקפת בראש ובראשונה מהתנהגות הנהגתה, כתוצאה ממסע חרדות והפחדה שאתה ראש הממשלה מטפטף כבר שנים לתוכו".

הרצוג הוסיף: "במקום שתיתן לעמך בטחון, אתה מפחיד אותו. במקום שתיתן לו תקווה – אתה מדכא אותו. במקום שתאפשר לרוחו לפעום ולליבו להלום באהבה, באחווה, בשלום וברעות – אתה קורע ומפלג אותו. הן את העם היושב בציון והן את העם היושב בתפוצות. הכל מותר, הכל אפשרי, נחצו כל הגבולות, נפרצו כל הסכרים והכל כדי לשמור על שלטונך. כנאמר "המדינה זה אני ואני מעל לכל".

לאחר מכן החל הרצוג למנות את מה שהוא הגדיר כ"חטאי הממשלה": הרס הדמוקרטיה, רדיפת שומרי הסף וסתימת פיות, טיפוח השנאה בעם, הסתת הקבוצות בחברה הישראלית, חוסר ההכרה בחלק משבטי העם ההתעלמות מההיסטוריה, פילוג העם היהודי, ההפחדה,  הזגזגנות ואי עשייה. 
 
בסיום דבריו הבטיח הרצוג כי ממשלה בראשות השמאל "תדע להתמודד עם כל הסוגיות שהציבור הישראלי דורש בהן טיפול – נטפל בחינוך, בדיור, ביוקר המחייה, במיגור העוני, נחזק את בטחון ישראל ומעמדה הבינלאומי ונפעל להקמתה של ברית אזורית עם הכוחות המתונים שמחכים ומייחלים לשתף איתנו פעולה בגלוי ולקדם תהליך מדיני שקול ואחראי". 
 
"הישראליות תגבר והיא תנצח. היא תמגר את הדכדוך והשיתוק, את השחיתות וההסתה, את השנאה וההדרה. היא תחזיר את חדוות החיים והיצירה לעם שלנו, התאב לכך כל כך והיא תחזיר את השלטון בישראל לעידן של ממלכתיות, אחריות וסולידריות", סיים יו"ר האופוזיציה את נאומו.