קורס חדש באוניברסיטת חיפה יעסוק בתופעת ה'פייק ניוז' התקשורתית, מהו 'פייק ניוז' וכיצד ניתן לאתר ידיעות חדשותיות שאינן מציאותיות. ד"ר יניב לויתן, מומחה לתקשורת דיגיטלית מאוניברסיטת חיפה שיעביר את הקורס סיפר היום (שני) ב-103FM: "זהו תחום המחקר שלי, כתבתי עליו דוקטורט ואני חוקר את הפייק ניוז כבר 15 שנה. אנחנו חיים בעידן המידע ועידן העודף מידע. בו קשה לזהות את ה'פייק ניוז'. 'פייק ניוז' היא דוגמא לכיצד לוקחים מידע והופכים אותו לנשק".



"פייק ניוז היא שימוש בדיס-אינפורמציה והפצת מידע שקרי לצורך קידום אינטרסים", סיפר המרצה, "המושג הזה מזוהה עם בחירות ארצות הברית בשנת 2016 בו ראינו כיצד שימוש בכלי התקשורת המסורתיים ובעיקר בכלי התקשורת האלטרנטיביים כמו פייסבוק ניתן לקדם אינטרסים. הציבור בעולם למד כיום להטיל ספק במידע שמגיע מכלי התקשורת הקלאסיים, הם נתפסים כשופר של השמאל ולכן תומכי הימין מצאו מפלט ברשתות החברתיות. הציבור הבין שניתן לקבל אלטרנטיבה למידע באופן כזה שהמידע ימצא חן בעיני המשתמש. ברשתות החברתיות כל אחד יכול למצוא מידע שתואם את השקפת עולמו".




כשנשאל איזה אחוז של חדשות בישראל הם 'פייק ניוז' הכולל מידע מטעה השיב לויתן: "אין לנו יכולת לתת תשובה לשאלה הזו אך אנחנו הישראלים אוהבים שמועות. ב'פייק ניוז' השמועות רצות מהר והופכות לידיעה חדשותית. בקמפיין של טראמפ לדוגמא השתמשו בעובדות חצי נכונות, הוא תפס עיתונאים שמפרסמים מידע חצי נכון כאשר החצי השני של המידע מסולף, הוא ניסה למצוא תכנים באתרים הומוריסטיים, כלומר, אתרים בהם הכותרת היא בדיחה והיא אינה נכונה עובדתית המספקת לקורא מידע שהוא לעיתים שקרי".

"אנחנו חיים במציאות בה חל פיחות במעמדו של העיתונאי והתקשורת המסורתית", הוסיף לויתן, "מנגד צמחה העיתונות האזרחית של האזרח המדווח מהשטח דרך זווית הראייה שלו. הציבור צריך לדעת שעדיין יש מקום לעיתונאי הקלאסי ולערוצי המידע הקלאסיים, ידיעה שפורסמה בערוצים הקלאסיים עברה עריכה וביקורת ואנחנו אמורים להתייחס אליה בצורה מסוימת מידיעה של אזרח".
.
עריכה: איתמר זיגלמן