ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם על הסכמים מדיניים חדשים עם מדינות אפריקה שיאפשרו לישראל לגרש מסתננים בלתי חוקיים מישראל בכפייה. כך מפרסם הבוקר (שלישי) עיתון "ישראל היום". על פי הדיווח, נתניהו נפגש עם מנהיגים ממדינות אפריקה במהלך עצרת האו"ם וחתם עימם על הסכמים חדשים הנוגעים לגירוש המסתננים. 

כזכור, בעבר חתמה ישראל הסכמים עם מספר מדינות באפריקה כדי שאלה יקלטו את המסתננים באדמתם. הסייג בהסכמים ההם היה כי המסתננים יצאו מישראל בהסכמה. לצורך כך, כתמריץ, העניקה ישראל אלפי דולרים לכל מסתנן שהסכים לצאת מהארץ ומי שלא היה מוכן לעשות כן הוכנס למתקן השהייה חולות.

יגורשו לאפריקה? מסתננים בדרום ת"א. צילום: תמר נויברג, פלאש 90
יגורשו לאפריקה? מסתננים בדרום ת"א. צילום: תמר נויברג, פלאש 90

 
השיטה הזאת נעצרה לאחר שבג"ץ הורה להפסיק את השימוש במתקן חולות כאמצעי להפעלת לחץ על המסתננים לעזוב. בג"ץ אף התייחס לאפשרות של גירוש מסתננים בכפייה ואמר שהיא אפשרית אך רק למדינה שמסכימה לכך. כעת, על פניו, נדמה כי ההסכמים החדשים יאפשרו לעשות זאת, מה שצפוי להגביר את קצב הוצאת המסתננים מישראל.

טרם נמסר אילו מדינות הסכימו לקלוט את המסתננים ומה מידת הביטחון האישי שלהם בארץ הספציפית אליה יישלחו. חלק מהמסתננים שנשלחו בעבר למדינות שונות באפריקה סיפרו כי תנאי המחיה שלהם קשים מאוד וכי גם נשקפת סכנה לחייהם.