ארבע שנים בדיוק עברו מאז התפוצצות פרשיית אייל גולן והקטינות, וההשעיה העצמית מכיסא השופט של "הכוכב הבא", מאז עבד הזמר בצורה קשה על מנת למרק את תדמיתו כליל, וכעת הוא "נכנס בדלת הראשית" וחוזר לשפוט בתוכנית ריאליטי מוזיקלית מבית "קשת", במהלכה הוא יתחרה מול אביב גפן כמפיק מוזיקלי. בשנה האחרונה, היריבות בין שני הזמרים ידעה שיאים, כשהשניים התקוטטו מעל דפי העיתונים וברשתות החברתיות, וירדו למחוזות לא מכובדים בעליל, עם עקיצות בנוגע לעבודות שירות והשוואות לחנין זועבי. עכשיו נראה שכל המילים שנאמרו אז, יהוו חומר בערה מעולה לרייטינג של התוכנית החדשה.

במובן התקשורתי, גולן הצליח איפה שרבים אחרים כשלו. הוא הצליח בעיקר כשעמד בטלטלה שלא הייתה כדוגמתה בעולם הבידור הישראלי, והצליח לצאת ממנה כשידו על העליונה, ולפחות מבחינה ציבורית ותקשורתית, אפשר לסמן וי גדול על הניהול של העניין. יש לציין כי גולן לא הורשע ואף לא היה חשוד בביצוע המעשים שיוחסו לאביו.

"התוכנית החדשה תכתיר את אייל גולן עוד יותר כמלך הבלתי מעורער, כי רק מלך עם ביטחון עצמי ואומץ מוכן לצאת ל'מלחמה' שכזו", מסביר אורי ביילין, בעל משרד פרסום ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה.

אייל גולן, אביב גפן. צילום: אילוסטרציה
אייל גולן, אביב גפן. צילום: אילוסטרציה


עושה רושם שעם התפוצצות הפרשה, הברנז׳ה תפסה מרחק מאייל גולן ובתקופה האחרונה די חוזרת להתחבר אליו. איך אתה מסביר את זה?
"הטבע של הציבור הישראלי הוא להמליך מלכים בבת אחת, ובבת אחת לרמוס אותם. כשמרגישים שמישהו עומד ליפול, הנטייה של ההמון היא להצטרף לרעש, ולהבדיל, כשקולטים שדמות מסוימת הוספדה טרם זמנה, ושהיא עוד כאן כדי להישאר אז מיד עושים סיבוב פרסה וחוזרים כאילו מעולם לא נפרדו, גם אם מדובר באנשים מהתקשורת וממעגל הברנז׳ה האמנותית. בהקשר הזה, החיבור של אביב גפן לאייל גולן לצורך תוכנית טלוויזיה משותפת, הוא החותמת הרשמית לכך שהברנז׳ה, על על גווניה ועל 'חמוציה', חוזרת לעמוד לצד אייל גולן".

איך משרתת אותו התנצחות כמו שהייתה לו עם אביב גפן?
"לאייל גולן ולאביב גפן יש כאן מהמשותף ולא רק בגלל שראשי התיבות של שמותיהם הם א.ג. המשותף הוא שגם אייל גולן יודע כבר להגדיר את הקהל שלו והגיע איתו לסוג של תקרת זכוכית, וגם אביב גפן מכיר את הקהל שלו וגם הוא סוג של ממקסם את מה שאפשר ממנו. זו תהיה מלחמה מכוונת בשידור חי על המסך שמלבד הרייטינג יוצא הדופן שהתכנית עתידה להביא - היא בתקווה תרגיע את השדים העדתיים שבשנתיים האחרונות התפרצו לכל עבר מתוך הבקבוק. כי אחרי מלחמת גוג ומגוג מגיע שלום. מעבר לכך, יש מצב שקהלים משני 'המחנות' יתחילו לזלוג אחד לשני וייחשפו לשירים ולסגנונות אחרים".

אייל גולן, צילום: אלוני מור
אייל גולן, צילום: אלוני מור


את מי משרת הליהוק המשותף שלו לצד אביב גפן?
"אני חושב שמהלך הליהוק הוא לא פחות מגאוני אך מעבר לליהוק הגאוני, שאגב, הבנתי שאביב היה מהוגי הפורמט, גאונות לא פחותה מכך, היא עצם ההסכמה של אייל גולן להשתתף בפורמט. אני מניח שיהיו אחוזי צפייה גבוהים ביותר ואני מקווה שההתנצחויות הצפויות בין השניים לא יעמיקו את השיח הבלתי נסבל בתקשורת וברחוב סביב ה'אשכנזיים-מזרחיים', אלא דווקא ירגיעו את הרוחות".

אורי ביילין, בעל משרד פרסום ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה
אורי ביילין, בעל משרד פרסום ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה


איך לדעתך הצליח אייל גולן להשתקם תדמיתית אחרי אותה הפרשייה?
"חלק מהסיבות קשורות בו אבל לא רק. ישנם ארבעה מרכיבים סודיים במתכון הזה: הראשון הוא רני רהב, שעשה כאן 'מאסטרפיס' בעיני. אייל גולן ידע מה, מתי ואם לענות בכל ראיון שנתן או שסירב לו מאז התפוצצות הפרשייה. השני קשור בתסמונת חוסר הזיכרון לטווח הבינוני ומעלה של צרכני התקשורת. להבדיל, גם דבריו הקשים של דונלד טראמפ, שהוקלטו בסתר ("אני פשוט תופס את הבחורות ב....") , נשכחו אחרי שוך הסערה התקשורתית וטראמפ נבחר לכהן לנשיא ארצות הברית.

דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס


הדבר השלישי מתייחס למידע שמגיע אל הציבור ושוטף אותו מכל רשת חברתית, רדיו טלוויזיה ועיתונות והוא כבר לא יודע להבחין בין מה 'פייק ניוז' ומה 'ברייק ניוז' ולכן הוא עובר לסמוך על האמוציות, והדבר האחרון הוא, כמובן המוזיקה עצמה. זמרים ויוצרים רבים היו על הגבול בין המותר לבין האסור ואמנים שהשירים שלהם הצליחו לחדור ללבם של ההמונים – קיבלו מחילה מהקהל. הקהל נוטה כל כך להזדהות עם האמנים שמלווים אותם באוזניות, ברגעים הכי עצובים, שמחים ומרגשים לא יזנחו אותם בקלות, בעת צרה. במקרה של אייל גולן - הלב של האנשים והפלייליסט של גלגלצ הולכים איתו".

מה היו המהלכים שנעשו כדי לשקם אותו תדמיתית?
"כפי שאני מנתח את האסטרטגיה התקשורתית - רהב את גולן בחרו לא להתחבא אלא לצאת בגאון ולהתמודד מול השאלות הקשות. בראיונותיו של רני רהב לתקשורת הוא חזר ואמר כי ברגע שקיבל תשובות מגולן אשר סיפקו אותו, הוא הסכים להמשיך ולייצג אותו ביתר שאת".

רני רהב. צילום: מיכל פתאל, פלאש 90
רני רהב. צילום: מיכל פתאל, פלאש 90


"אישי ציבור ואמנים אשר נוחתת עליהם פרשייה, בין אם הם אשמים בה ובין אם לאו, נוטים לרוב להתחבא מתחת לפני האדמה ולעתים רבות אף פורשים מרצונם מתחום עיסוקם", מסביר ביילין, "אצל אייל גולן ננקטה הטקטיקה ההפוכה. נשאר על הבמות. נשאר בטלוויזיה. חי את החיים. פותח עסקים נוספים ומתחדש בפרארי, על פי הפרסומים. הביטחון הזה משדר לקהל שלו ואף לתקשורת ש'יאללה, אל תתקעו, תזרמו איתי. החיים ממשיכים. התנצלתי בפני מי שהייתי צריך, אפילו שלא בטוח שהייתי צריך וקדימה לתכנית הבאה'. ככה יוצאים ממשבר תקשורתי".

אייל גולן. פלאש 90
אייל גולן. פלאש 90


האם זה קשור לקהל שלו? יש כאן עניין של מגזרים?
"רק לאחרונה התפוצצה באל איי פרשיית הארווי ויינשטיין שהוא לגמרי אשכנזי. לפחות למראית עין. אגב, הפרישה וההתחבאות של המפיק ההוליוודי, רק מעצימים את פשעו לכאורה ואת 'הוצאתו מהמטריקס'. אבל אם מדברים על אשכנזים או לא, גם ג'ים קארי נקלע לסכסוך עם בת זוגו שהתאבדה ושהשאירה נגדו אישומים קשים, פיל ספקטור המפיק המוזיקלי האגדי שנכנס לכלא בעוון רצח לכאורה. לא חסרות דוגמאות כדי להוכיח שאין כאן עניין עדתי".

הארווי ויינשטיין. צלם: רויטרס
הארווי ויינשטיין. צלם: רויטרס


איך אפשר למנף משבר כזה?
"אחרי שדמות מוכרת עוברת 'גיהינום' - אותו אמן, בעצם שיתופו את הקהל בשלבי השיקום ובהסכמה לדבר על מה שקרה ולא להחביא, מייצר עוד אותנטיות וחיבור רגשי וזה מה שהקהל הכי אוהב. אמנים שיצאו ממשברים, בין אם זה מתהליך גירושים כואב, ממחלה, משבר נפשי וכו', הצליחו להביא פן אנושי ואמיתי ועוד יותר להיכנס ללבם של קהל המאזינים".

אייל גולן אמר שהוא, בניגוד לאילנית גרושתו, יודע להתראיין. מה זה אומר?
"זו דווקא מעידה קלה בעיני, כי בעצם הוא אולי אמר כאן במילים אחרות שהתשובות שלו הן לפעמים מהונדסות ופחות אותנטיות".

אייל גולן, ליאם אלין ויאן. צילום: אינסטגרם
אייל גולן, ליאם אלין ויאן. צילום: אינסטגרם


יש לך עוד דוגמאות לאנשים שהצליחו להשתקם תדמיתית?
"גם שמוליק קראוס, עליו השלום, שאמנם היה שייך לעידן אחר, למרות שהיו דברים שעלו בתקשורת על פיהם לכאורה היה אדם לא עדין במיוחד כלפי סביבתו וכלפי ג'וזי כץ בת זוגו דאז, ממשיכים שיריו שכתב לחלונות הגבוהים, לככב עד היום".

"עם ייעוץ תקשורתי חכם ומדוייק, כמעט כל אחד יכול לצאת ממשבר שכזה. להבדיל מאייל גולן, גם משה איבגי יוכל לחזור בחלוף הימים לקדמת הבמה. בחו"ל, לא אתפלא אם או ג'יי סימפסון שיצא לאחרונה מהכלא או טייגר וודס, ששמו נקשר בפרשיית אהבים לא נעימה, יקבלו סדרת ריאליטי בסגנון הקרדשיאנס. רק לאחרונה, כיכב בארץ בקמפיין לצד בר רפאלי, האסיר המסוקס והמשוחרר ג'רמי מיקס".