ברית המועצות חששה כי ההתנקשות בנשיא ארצות הברית, ג'ון קנדי, הייתה תוצאה של קונספירציה של גורמים אמריקאים קיצוניים וכי אנשי הצבא עלולים לנצל את המצב על מנת לשגר מתקפת טילים נגדם – כך עולה ממסמכים מסווגים על הרצח של הנשיא ה-35 בנובמבר 1963 שפורסמו במהלך הלילה (שישי). 



בעקבות החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ שלא להאריך את תוקף החוק שמנע במשך 25 שנה את פרסום המסמכים המסווגים, פרסם הארכיון הלאומי מקבץ של קרוב ל-3,000 מסמכים הנוגעים לחקירת ההתנקשות בחייו של הנשיא במהלך ביקור בטקסס. עם זאת, זמן קצר לפני הפרסום הודיע טראמפ כי הוא משהה את חשיפתם של כ-300 מסמכים נוספים עד 26 באפריל 2018, לבקשת סוכנויות הממשל, על מנת לבחון אם יש בהם מידע שעלול לפגוע בביטחון הלאומי. "אין לי ברירה אלא לקבל את הצורך בעריכה במקום לגרום לנזק בלתי הפיך לביטחון הלאומי שלנו", אמר הנשיא.



למרות הודעתו של הנשיא, שצפויה להמשיך ולעורר תיאוריות קונספירציה סביב ההתנקשות בקנדי גם בששת החודשים הקרובים, המסמכים שפורסמו הלילה סיפקו פרטים חדשים שלא היו מוכרים קודם לכן על אירועים סביב הרצח של הנשיא ועל התנהלותו של הרוצח, לי הארווי אוסוולד.



טראמפ. הביא לחשיפת המסמכים. צילום: AFP
טראמפ. הביא לחשיפת המסמכים. צילום: AFP



לפי אחד המסמכים, ב-28 בספטמבר 1963, כחודשיים לפני הרצח, הגיע אוסוולד לשגרירות הסובייטית במקסיקו סיטי ונפגש עם הקונסול, ואלרי ולדימירוביץ' קוסטיקוב, שבסוכנות הביון CIA ציינו כי הוא היה קצין בקג"ב הסובייטי וחבר ביחידה "שאחראית לחבלה ולהתנקשויות". אוסוולד גם התקשר לשגרירות ימים אחדים לאחר מכן, כאשר ההערכות של גורמי הביון האמריקאיים היו שהוא ביקש להשיג דרכון או ויזה לברית המועצות.



מזכר שהעביר מנהל הבולשת האגדי, ג'יי אדגר הובר, לבית הלבן ב-1 בדצמבר 1963, ציטט מקור בברית המועצות שציין כי בהנהגה הסובייטית הגיבו בהלם לרצח הנשיא והביעו חשש כי האשמה תיפול עליהם. "לפי המקור שלנו, בכירים במפלגה הקומוניסטית מאמינים שהיה סוג של קונספירציה מאורגנת היטב מצד גורמי ימין קיצוניים בארצות הברית כדי לבצע 'הפיכה'", נאמר במסמך. "המקור שלנו גם ציין כי בכירים סובייטים חששו שבלי מנהיגות, כמה גנרלים חסרי אחריות בארצות הברית עלולים לשגר טיל לעבר ברית המועצות".



לפי המזכר, הסובייטים גם כינו את אוסוולד "מטורף נוירוטי שלא היה נאמן לארצו ולשום דבר אחר", וכי הם הדגישו כי הרוצח "מעולם לא השתייך לארגון כלשהו בברית המועצות ומעולם לא קיבל אזרחות סובייטית". במסמך אחר של ה-CIA ממאי 1964, מנהיג ברית המועצות, ניקיטה כרושצ'וב, אף צוטט כמי שהאשים את משטרת דאלאס במעורבות בהתנקשות.



קסטרו. היה על הכוונת של ה-CIA. צילום: רויטרס
קסטרו. היה על הכוונת של ה-CIA. צילום: רויטרס



עוד נחשף כי בבולשת ידעו שיש כוונה לפגוע באוסוולד אחרי ההתנקשות, אולם ההתראה שהועברה למשטרת דאלאס לא מנעה את הרצח שביצע ג'ק רובי, יומיים לאחר חיסול קנדי. "אתמול בלילה קיבלנו שיחה במשרד שלנו בדאלאס מאדם שדיבר בקול רגוע ואמר שהוא חבר של ועדה שאורגנה להרוג את אוסוולד", כתב הובר. "מיד עדכנו את מפקד המשטרה והוא הבטיח שאוסוולד יקבל אבטחה ראויה. הבוקר שוב התקשרנו למפקד המשטרה כדי להזהיר מאפשרות של ניסיון לפגוע באוסוולד והוא שוב הבטיח לנו שתהיה הגנה מספקת. עם זאת, זה לא נעשה".



המסמכים החדשים גם מספקים הצצה למזימות של ה-CIA לחסל מנהיגים זרים, ובעיקר את שליט קובה, פידל קסטרו, שהכחיש כל קשר להתנקשות בקנדי. בין השאר הוצגו תוכניות להתנקש בקסטרו באמצעות החדרת גלולות למזון בעת ביקור שלנו במסעדה בהוואנה, לתת למנהיג הקובני חליפת צלילה שהייתה נגועה בפטרייה שגורמת למחלת עור או להציב צדפה ממולכדת באזור שבו הוא נהג לצלול.



גם המאפיה הייתה מעורבת בניסיונות להתנקש בקסטרו. זמן קצר לאחר שממשל קנדי נכנס לתפקידו, גילה אחיו של הנשיא רוברט קנדי, ששימש שר המשפטים והתובע הכללי, כי ה-CIA יצר קשר עם המאפיונר סם ג'יאנקנה עם הצעה לשלם 150 אלף דולר כדי שישכור מחסלים שיגיעו לקובה וירצחו את המנהיג הקומוניסטי. קנדי הורה מיד לסוכנות הביון להפסיק את השימוש במאפיונרים ללא אישור "כי זה יקשה לתבוע את האנשים האלה בעתיד", אולם בסוכנות עדיין בחנו את האפשרות להיעזר בשירותיהם במסגרת מזימות ההתנקשות.