ש"ב היה סוכן סמוי אסור בפרסום, אשר גויס כאסיר בכלא מעשיהו כדי להפליל כ־30 סוחרי סמים וחשף את מכונת האקסטזי המפורסמת של יחזקאל הגרוזיני מנהריה. מי שלא התעניין בפרטים של הדמות שמאחורי התואר המפוקפק הזה, הכיר אותו זמן קצר לאחר מכן בשמו המלא: שמעון ביטון. אותו סוכן שבסיום שלב העדויות נגד הגרוזיני נסע לתאילנד ונעצר שם ב־12 בנובמבר בשנה שעברה על הרצח המזעזע של השוטר לשעבר אלי כהן.



זנב משפטי אחד בכל זאת הותיר מאחור הסוכן סמוך לעזיבתו את הארץ: הודעות מוקלטות על שיחות שניהל לכאורה עם מקורב של העבריין אמיל רפאלוב ששמו ריצ'ארד. מאז מעצרו בשנת 2013 בין היתר על ניסיון משותף לייבוא אקסטזי מהולנד ותיווך בעסקת קוקאין קטנה עבור הסוכן, משפטו של רפאלוב עדיין לא הסתיים (ביטון התקשר אלי כעיתונאי ב"מעריב" ו"פוסטה", ותמליל השיחות פורסם בכתבה שפרסמתי כאן ב־18 נובמבר אשתקד).



בשיחות אלה הסוכן ביטון התוודה בדיעבד על כך שמפעיליו ביחידת הסוכנים של להב 433 שידלו אותו להדיח לדבר עבירה את רפאלוב, יעד בכיר לשעבר של היחידות הבינלאומיות במשטרה, אשר בשנים האחרונות נותר בעיקר יעד של מחוז חוף עקב הגדרתו שם כראש המאפיה הקווקזית בקריות.


מרגע שביטון דיווח שהקליט את מפעיליו משדלים, מדיחים ומאיימים עליו, פעלו הסנגורים של רפאלוב לזמן אותו לבית המשפט לעדות נוספת, הפעם מטעם ההגנה. עד שמבוקשם ניתן להם על ידי השופטת המחוזית ורדה מרוז, התברר שביטון עזב את הארץ והמשטרה לא איתרה אותו. אלא שבחלוף מספר חודשים הוא נעצר בתאילנד על רצח השוטר הישראלי. הסנגורים, יורם שפטל ואמיר נבון, לא ויתרו ודרשו להעיד את ביטון באמצעות שיחת וידיאו. בחודש אפריל נפגש שפטל בכלא עם ביטון, שמסר לו את פרטי גרסתו ונתן את הסכמתו למהלך.



ב־27 בספטמבר הושיבו אותו שלטונות תאילנד מול מצלמת וידיאו ששידרה מבית המעצר המרכזי של בנגקוק אל אולם בית משפט המחוזי בלוד. באולמה של השופטת מרוז חקרו את ביטון עו"ד שפטל ונבון, ואת החקירה הנגדית מטעם התביעה הובילו עו"ד יעל זליג, לירון שטרית וגלית גרינברג. מתורגמן לשפה התאית העביר את תוכן הדברים בשידור ישיר לאנשי החוק, אשר ליוו את מתן העדות של ביטון.



עורך דין שפטל. צילום: פלאש 90



התביעה ובית המשפט התנגדו לכלול את צילומי הווידיאו בפרוטוקול, כך שמהציבור הרחב נמנעות תמונות נדירות המלמדות על אכיפה פלילית בעידן הגלובליזציה. לפיכך נסתפק כאן בפרסום בלעדי של התוכן הנדיר, שמאפשר זווית ראייה יוצאת דופן על היחסים בין סוכנים סמויים למפעיליהם בדרגים הגבוהים ביותר. התוכן מתפרסם כאן לראשונה תחת אילוצי עריכה מחויבים.



משדלים ותופרים
סנגור: "אתה אומר בקלטת שתפרו תיק לרפאלוב, ש'יש לי ראיות של שיחה עם מפקד יחידת הסוכנים, קובי זריהן, שביקשתי לחזור אחרי חודשיים לבית סוהר, כי אמרתי לו אני לא עושה (עם אמיל - א"ז) שום דבר כזה... אתם סתם תופרים בן אדם... גדול עלי להכניס לכלא חף מפשע'. איך תפרו את התיק לאמיל?".



ביטון: "נתנו לי לדובב אותו כדי שיעשה פשע, תשיג לי אקדח, תשיג לי מטען... סמים, אני מנסה להסביר לו שעשיתי כבר עם יחזקאל עסקה... מנסה לשכנע אותו שיש לנו בלדרית... משכנע אותו שהוא לא צריך לראות את הסחורה, רק לתת לנו שם ממי לקחת את הסחורה.... (אבל) הוא כל הזמן אמר לי: 'הבן אדם שאני מכיר כבר לא נמצא שם. אני צריך לחפש ולשאול אנשים, לבדוק לברר לך'. כל הזמן חיפש להתחמק... היה אומר לי: 'קח את הדברים לאט, אל תרוץ מהר, אתה רוצה לחזור לכלא?'.



"אמרו לי מה להגיד שלא יהיה שידול... לא להגיד את המילה הזאת והזאת, לא להכניס מילים לפה שלו... יש את כל ההקלטות לזה... אז הסברתי לו שאני חייב לעשות בר מצווה לילד ואני צריך כסף. הוא אמר לי: 'אני אעשה לך בר מצווה... אתה רוצה גם בית, בוא לידי, תגור פה, תהיה בקרבתי'".



סנגור: "כל זה בשביל לשכנע אותך לא לעשות עסקת סמים?".


ביטון: "לא לעשות פשע בכלל, לא רק סמים... הוא חבר קרוב שלי".


סנגור: "בשיחה מספר חמש סיפרת לריצ'ארד, 'אני אומר להם תשמעו הוא לא רוצה, עזבו אותי... אני מקליט אותי אומר להם שיחזירו אותי לבית סוהר... והם אומרים לי, 'לך אליו עוד פעם'. למה אתה מתכוון?".


ביטון: "שאמיל הרגיש כבר שמישהו נכנס לו לפרטיות ומערב אותו בדברים שהוא לא מוכן לעשות... הוא אפילו בדק אם יש לו הקלטות במרפסת, כי יש לו מכשיר שבודק. הוא שם את המכשיר עלי ועל הסוכן השני לראות אם יש עלינו הקלטות".


סנגור: "בשיחה האחרונה עם ריצ'ארד אתה אומר לו, אמיל לא עשה שום דבר... אפילו לא שילם על הכדורים".


ביטון: "אמיל לא שילם כדי לקנות סמים. הכנסנו אותו בתוך השותפות רק בגלל שהוא נתן מספר טלפון של מישהו שהוא מכיר באמסטרדם".


סנגור: "בזמן אמת, כשאתה עובד כסוכן ומישהו אומר אני לא רוצה לבצע את העבירה, האם אתה יודע שאסור לך לחזור ולשכנע אותו אחרי שסירב?".


ביטון: "אז לא ידעתי".


סנגור: "ריצ'ארד שאל אותך איך עשית דבר כזה לאמיל".


ביטון: "לא ידעתי איך להתחמק משאלות כואבות על איך הפלתי את אמיל, שהכנסתי אותו חף מפשע לבית סוהר... הסברתי לו... שנכנסתי לכלא חף מפשע ואף אחד לא הסתכל עלי... שהופעלו עלי לחצים מהמשטרה, שרצו לקחת לי את הילד אם אחזור לבית סוהר... נתנו לי כל מיני הבטחות שאהיה ברשות להגנת עדים... הבטיחו לי שמיים וארץ. כל אדם היה מתפתה ומסכים".



רפאלוב. יעד בכיר של היחידות הבינלאומיות צילום: באדיבות פוסטה



מפלילים ומסתלבטים


במקביל לטענות על השידול וההדחה לכאורה במהלך ההפעלה, מספק ביטון בעדות הצצה ליחסים הבלתי פורמליים עם מפעיליו מאחורי הקלעים. סנגור: "בשיחה עם ריצ'ארד אתה מדבר על נכסים שרוצים לקחת לאמיל".


ביטון: "לאון הירש (מפקד המבצע - א"ז) היה בא לבית איפה שנתנו לי לגור ואמר לי איזה דברים רוצים לקחת לאמיל.... יש לו מגרש ויש לו זה... אמרתי לו, 'את כל זה אתם רוצים לקחת כשהוא לא עשה כלום, ואתם עשיתם הכל?'".


סנגור: "למה התכוונת כאשר אמרת בהקלטה, 'הם תמיד היו צוחקים ומשמיעים את העורך דין שלו (דאז, ציון אמיר - א"ז) מציע שש וחצי שנים, מציע שבע. כל הזמן שהיו איתי בקשר היו מסתלבטים עליו... וזה ממש כאב לי עליו'. מי אלה שהסתלבטו?".


ביטון: "התובע ארליך. כל פעם לפני שהייתי אמור להגיע לבית משפט היה מספר לי שרוצים להגיע להסדר, לעסקה, שפתחו לו עוד תיק... גם השוטרים המאבטחים כל הזמן אמרו: אמיל ואמיל... היו מסתלבטים עליו, שהוא מסטול וצוחקים עליו...


"גם עלי היו מסתלבטים וצוחקים, לועגים, אומרים כל מיני דברים להשפיל אותי, ואני קיללתי אותם, אפילו הרמתי ידיים. הם היו רבים איתי, שולפים עלי אקדחים, כל הזמן, אף פעם לא רגוע שם. פעם נעלו את הילד שלי בלי אוויר בתוך הרכב".


סנגור: "לריצ'ארד אמרת, 'אם אגיד את כל זה בבית משפט יכניסו אותי ל–22 שנה בכלא וייקחו לי את הילד'. מי אמר לך את זה?".


ביטון: "יוסי (סוכן שוטר שליווה את ההפעלה - א"ז) היה מדבר איתי 24 שעות על הדברים האלה. הוא אמר לי שאם אספר את האמת, אהיה בברוך רציני... שאם אתהפך על המשטרה הם יתהפכו עלי".


סנגור: "בוא נעבור הלאה. אתה אומר לריצ'ארד: 'הם מפברקים, עושים מה שרוצים'. למה אתה מתכוון?".


ביטון: "נידם (שוטר שמפעיל סמויים - א"ז) יש לו קשר עם הקצין מודיעין של הקריות, ושם רצו שאמיל יהיה בפנים, אז היה דיבור כזה איתי, על זה שהוא חשוד בכל מיני מקרים ואין להם מספיק ראיות לעצור אותו".


סנגור: "איזה מקרים?".


ביטון: "אין הוכחות שאמיל ירה על האחים איסקוב, אבל במשטרה מדברים על זוג אופניים ושהוא בא עם מסיכה... בחקירות אמרו לי שמנסים להשיג את האופניים החשמליים, ביקשו שאדבר איתו על זה".



הרשות להגנת עדים


פרק מיוחד בחקירה מוקדש ליחסים בין הסוכן לבין הרשות להגנת עדים, שהובילו לסכסוך גלוי בין יו"ר הרשות לשעבר אבי בן חמו, שסירב לקבל את ביטון, לבין סגנו קצין המשטרה המיתולוגי יצחק ("המקרר") נורבר, שעודד את קליטתו ברשות בגיבוי פרקליט המדינה שי ניצן. בסופו של דבר שניהם עזבו את הרשות בטריקת דלת בגללו.



"אני נלחמתי, רבתי איתם", מתאר ביטון. "הבטיחו לי דברים, הקלטתי אותם והם מחקו לי. אבל טלפון אחד לא מחקו לי". סנגור: "על איזה הקלטות מדובר?".


ביטון: "כל הזמן הקלטתי... את האנשים של להב 433, נידם והירש וזריהן, את נורבר מהרשות להגנת עדים, את ארליך התובע... מתי שהמבצע התפוצץ ועצרו את כולם עברנו אני והילד שלי לתוכנית להגנת עדים, ואז לקחו לנו את הטלפונים... אחר כך החזירו ובאתי להשמיע לנידם מה נורבר אמר לי... 'אם אמיל בפנים, אתה מקבל משכורת לכל החיים, אנחנו דואגים לך'. אז אמרתי לנורבר שאמיל נפל והוא שאל את נידם, שסימן בראש שלו שכן, הוא נפל. נורבר לחץ לי יד ואמר לי: אתה תראה מה נעשה בשבילך... נעזור לך בחיים, אזרחות, מדינה, גם אם תרצה להיות בתאילנד".


סנגור: "פורסם בישראל שאחרי הגעתך לתאילנד שלחו לך עוד 60 אלף שקל".


ביטון: "כשעזבתי לא שילמו לי את כל הכסף שהיה מגיע לי בחוזה. אמרו שישאירו אצלם חלק, ללימודים של הילד ולמסגרת שלו... אחרי שהאמא של הילד גנבה לי כסף, סיפרתי לנציג משטרת ישראל בתאילנד... ביקשתי שיגיש תלונה במשטרת תאילנד נגד אשתי, אבל בגלל שידע שאני סוכן, הוא לא רצה... הייתי אז בקשר עם נידם המפעיל וארליך התובע... שניהם עזרו לי לקבל את הכסף, 50 אלף".


סנגור: "על העדות החדשה הזו דיברו איתך?".


ביטון: "אף פעם, רק שלחו איומים... הנספח המשטרתי שטיפל בתיק שלי שם איים עלי שגדי סיסו (ראש חטיבת מודיעין במשטרה - א"ז) דיבר בטלפון עם יוני חג'ג' (נציג משטרת ישראל בתאילנד - א"ז) ואמר שאם אסבך מישהו מהיחידה שלהם, הם יטפלו בי טוב מאוד בתיק הרצח שאני עצור בתאילנד".


התובעת עו"ד זליג הדגישה כי במהלך העדות הראשית ובחקירה הנגדית אשר התמקדה בסוגיית השידול וההדחה, ביטון לא אמר את הדברים שהעלה בדיעבד בשיחות עם ריצ'רד ובראיון ל"מעריב", והצהירה כי העדות המקורית שלו היא האמת. כאשר התובעת שאלה איפה ההקלטות המדוברות של אנשי המשטרה, ענה ביטון, "שלחתי עם אח שלי, אבל קרו כל מיני מקרים והוא השאיר את המזוודה במלון... אתם שמעתם הכל, זה במחשב שלי שבידיים שלכם".



התובעת זליג הראתה שהתשלום האחרון ממדינת ישראל נעשה בחודש אוגוסט 2015, וביטון פנה לראשונה לריצ'ארד רק בחודש אוקטובר, אז הציע למסור עדות שתסייע לזכות את רפאלוב אם ישלמו לו 100 אלף דולר. "כל השיחות וכל העדות היום, הכל סביב הכסף", הטיחה בו. "כל מה שרצית זה שישלמו לך".


ביטון טען שמדובר בחוב ישן של מקורבי רפאלוב, ולא בדרישת תשלום עבור העדות החדשה. "מישהו מהחברים שלהם פגש אותי פה וקרה איזה בלגן, כשרואים סוכן עבריין לשעבר מנסים לפגוע בו", הסביר. "לריצ'ארד צלצלתי כי כאב לי על אמיל שהולך לבית סוהר חף מפשע".



תובעת: "רק כשנגמר הכסף המצפון התחיל להציק?".


ביטון, בקור הרוח האופייני שלו גם כאשר עונש מוות מרחף מעל ראשו, השיב: "את מחפשת להצחיק אותי? המצפון הציק לי מהיום שהוא נעצר, ולא הסכמתי לעשות איתו עימות... אני אדם דתי ומאמין ושומר. אמרתי איך אני יכול להתפלל מול אלוהים ולבקש סליחה מאדם חף מפשע... התקשרתי וביקשתי סליחה לפני יום הכיפורים... תגידי, לא ברור לך ששידלו פה?".



תגובת הפרקליטות


אחרי העדות הזו הפניתי לפרקליטות מחוז מרכז שאלה אחת: "לאור אמינות דבריו והראיות שאסף עד תביעה מרכזי זה נשלחו למאסרים ממושכים למעלה מ־20 נאשמים. מה עמדת הפרקליטות לגבי אמינות העדות החדשה של הסוכן?".



מהפרקליטות נמסר בתגובה: "המפגשים המתוארים בעדותו המקורית של הסוכן מגובים בראיות חיצוניות ואף מתועדים בהקלטות, לצד היותו מלווה בשוטר סמוי לאורך פעילותו. על בסיס זה נדחתה על ידי ביהמ"ש העליון בקשה למשפט חוזר שהוגשה על ידי אחד המורשעים בפרשה בהסתמך על שינוי גרסתו של הסוכן, ונפסק כי יש להותיר את ההרשעה על כנה".



רשימות נוספות של אמיר זוהר באתר פוסטה
[email protected]