המשבר בקואליציה סביב החוק הצרפתי מחריף: יו"ר הקואליציה דוד ביטן דורש להביא היום (ראשון) את הצעת החוק להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, אולם יו"ר הוועדה, שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), מתנגדת. ביטן מאיים כי אם הצעת החוק לא תובא להצבעה, הוא ימנע אישור של שאר החוקים שידונו בוועדה.



בשבוע שעבר פרץ עימות גלוי בין שקד לביטן שנסב על החוק הצרפתי, המבקש לאסור על חקירה פלילית בעבירות קלות יחסית של ראש ממשלה מכהן. שקד אמרה כי מדובר בחוק יסוד שאין לחוקקו בחופזה וסירבה להעלותו. בעקבות העימות מנע ביטן הצבעה על חוקים אחרים של הקואליציה.


בהמשך לאותו עימות סוכם בין השניים כי הדיון וההצבעה בהצעת החוק יידחו בחודש. גם יו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם־רפאלי שלחה מכתב לביטן ובו כתבה כי בשל חילוקי דעות בתוך סיעתה בנוגע לחוק היא מבקשת דחייה. אלא שביטן טוען שהתברר לו בסוף השבוע כי "בבית היהודי מתדרכים עיתונאים נגד החוק".



"אם תהיה הצבעה מחר - זה תלוי בשרה שקד", אמר אתמול ביטן. "אני שם את זה על סדר היום. ההתנהגות שלה לא קולגיאלית. היא אמרה לי שיש בעיה בסיעה שלה וצריך זמן לדון. סיכמנו שבעוד חודש אעלה את החוק הצרפתי. פתאום אני קורא תדרוך שלהם בתקשורת שהחוק הצרפתי מת. התקשרתי ביום שישי לח"כ שולי מועלם־רפאלי ושאלתי מה זה צריך להיות. אמרתי שאני לא מוותר על החוק הזה. ביקשתי שיוציאו הודעה לתקשורת שהם יודעים שהחוק יעלה.



ח"כ מועלם־רפאלי אמרה לי 'טוב, אדבר עם בנט'. טסתי ביום שישי לפאנל באילת ואז ראיתי שלא רק שהם לא הוציאו הודעת הבהרה כפי שביקשתי, אלא שהם אף תדרכו נגד החוק האוסר על המשטרה להגיש המלצות בתום חקירה ואמרו שהחוק יחול רק משנת 2020. לכן כשראיתי את זה הודעתי שאני מבטל את ההסכמות ומביא מחר את החוק הצרפתי מחדש לוועדת השרים לחקיקה. אם שקד תמנע את ההצבעה עליו, אף חוק לא יעבור".



אם אכן כך יהיה, לא יובאו היום להצבעה חוק ירושלים רבתי, חוק ביטול ההתנתקות בצפון השומרון וחוקים נוספים. מהבית היהודי נמסר בתגובה: "מדובר בחוק יסוד שלא יכול להתקדם ללא הסכמה. היה סיכום מפורש שהחוק לא יעלה בחודש הקרוב, לכן גם מחר החוק לא יעלה להצבעה".



בתוך כך הבהיר אמש יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, כי הוא מתנגד לחקיקה פרסונלית. "לא צפויה היום הצבעה על החוק הצרפתי. אנחנו נגד להשתין מהמקפצה. אפשר לדבר על החוקים האלה לא בחופזה. חוקי יסוד לא מביאים מהיום להיום. לא מביאים חוקים כדי לפתור בעיות פרסונליות של פוליטיקאים. על כל השאר אפשר לדבר".