פרשן איראני המקורב למשמרות המהפכה, מהדי פדאאי, דיווח היום (ראשון) כי נשיא איראן חסן רוחאני דחה את בקשתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להיוועד עימו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בספטמבר האחרון. בדיווח בסוכנות הידיעות 'פארס' דווח כי פדאאי כתב מאמר לפיו רוחאני סירב לפניותיו של טראמפ.



בתוך כך, הנשיא רוחאני שהגן היום על מינוים של שני שרים מול מועצת השורע האיראנית אמר כי ארצו "תמשיך לפעול לייצור נשק להגנה עצמית ולהגן על העם האיראני והרפובליקה האסלאמית של איראן".



בחודש יולי איים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על איראן לבל תסטה מתנאי ההסכם, ולא - היא תהיה "בצרות צרורות". "אם ההסכם לא תואם את מה שהוא אמור להתאים לו, יהיו צרות צרורות בשבילם, אני מבטיח לכם", אמר הנשיא והוסיף כי "איראן הייתה אמורה לומר 'תודה ארצות הברית. אנחנו אוהבים אותך'. אך במקום זאת היא הפכה לחצופה יותר, זה לא יימשך זמן רב". 



גם נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס להסכם הגרעין ואיים שאם ארצות הברית תפר אותו, איראן לא תראה עצמה מחויבת עוד להסכם. "אם האויב יפר חלק מההסכם, או כל ההסכם - נעשה אותו דבר", אמר רוחאני בעודו מתייחס לארצות הברית והוסיף כי עליה "ללמוד את הלקח מניסיון עוין שנמשך נגד איראן במשך 40 שנה". לדבריו, "העם האיראני מכיר היטב את העוינות, התרגל אליה והוא יודע היטב מה הדרך שלו כדי לעמוד אל מול המדיניות הזו".



לפני כשבועיים הכריז טראמפ מול המצלמות על שינוי באסטרטגיה של ממשלו מול הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאיראן. טראמפ לא הצהיר על פרישה של ארצו מההסכם, אך אמר: "ננקוט כמה פעולות שיוודאו שלאיראן לא יהיה לעולם, אבל אני מתכוון לעולם, נשק גרעיני". הוא הוסיף כי: "לא נוכל לאשרר את ההסכם הזה. אם לא נשפר אותו - נבטל אותו. לא נמשיך במצב שבסופו נגיע לעוד אלימות ולפריצת דרך בתוכנית הגרעין האיראנית".