מאות אלפי בני אדם השתתפו היום (ראשון) בצהריים בעצרת ענק בברצלונה בקריאה לאחדות ספרדית, נגד עצמאות קטלוניה ובעד הממשל המרכזי במדינה. רבים מהמפגינים קוראים לעצור ולשלוח לבית הסוהר את נשיא קטלוניה המודח קרלס פוג'דמון. על פי המארגנים, מספר המפגינים אף מגיע למעל למיליון בני אדם. ההפגנה מתרחשת יומיים אחרי שקטלוניה הכריזה על עצמאות ורבבות חגגו ברחובות.

שר החוץ של ספרד, אלפונסו דסטיס, אמר לסקיי ניוז, כי הרשויות מתכוונות להחזיר את הסדר והחוק לקטלוניה. לדבריו, "מי שהתעלםפ מהאוטונומיה היו הממשלה הקטאלנית ואלו שתמכו בה, משום שהם פשוט הפסיקו לכנס את הפרלמנט". דסטיס הבהיר כי "אנחנו לא הולכים לקחת את האוטונומיה מקטלוניה, אנחנו רק מבססים אותה מחדש".
 
דסטיס התייחס למעמדו של נשיא החבל המודח, פוג'דמון, ואמר כי הוא לא יוכל לנהל ממשלה מקבילה. "אנחנו מקווים שהממשל, הפקידות בקטלוניה יכבדו את הצעדים שנקטנו ויישמו אותם". "המציאות שוקעת ותמשיך לשקוע בכך שהם יבינו שהם לא יכולים לעשות דברים ללא אישור החוק ולעקוף את הרשויות", הוא הוסיף. 
 
אנחנו שם לזמן מוגבל כדי להבטיח שהנורמליות תחזור לקטלוניה, שהחיים ימשיכו ושהבחירות יתנהלו בסדר כדי שהעם הקטאלני יקבע את עתידו". 
 
בעולם נעמדו לצד ממשלת ספרד, שהחליטה לאור הכרזת העצמאות, להדיח את ממשלת קטלוניה. במסגרת זו ממשלות ארה"ב, מקסיקו וצרפת כבר הודיעו שלא יכירו בעצמאות הקטלאנית, לצד ממשלות נוספות. מישראל עד כה לא נמסרה הצהרה רשמית בנושא. מאידך, בלגיה הודיעה כי הוא מוכנה לתת מקלט מדיני לפוג'דמון. 

תושבי קטלוניה חוגגים עצמאות. צילום: רויטרס
תושבי קטלוניה חוגגים עצמאות. צילום: רויטרס


קרלס פוג'דמון התייחס אתמול אחר הצהריים להתפתחויות האחרונות במדינה וסירב להכיר בפיטורי הממשלה הקטאלנית על ידי הממשל במדריד. הוא הבטיח להמשיך "לבנות מדינה חופשית" וקרא לתושבי החבל, שחגגו מוקדם יותר עצמאות, להתנגד בדרכים דמוקרטיות להשתלטות פורמלית של ממשלת ספרד על ענייני האזור.

חגיגות העצמאות של תושבי קטלוניה החלו ביום שישי ונמשכו גם בבוקר שבת. ספרד מצויה במשבר עמוד בין מדריד לברצלונה, זאת לאחר ביצוע משאל העם בקטלוניה, בניגוד לפסיקת בית המשפט במדינה שהכריז עליו כלא חוקי. ממשלת קטלוניה טענה כי מבין 43% ההמצביעים שהשתתפו במשאל העם, 90% היו בעד עצמאות.