קואליציית ארגוני הנכים המתנגדים למתווה ארבע השנים להעלאת קצבת הנכות אליו הסכימה הממשלה בחודש שעבר, ממשיכה במאבקם לפתיחת המתווה מחדש וקיצורו. היום (ראשון) קיימו פעילי "הנכים הופכים לפנתרים" הפגנה ביחד עם חברים נוספים במאבק מול משרד ראש הממשלה בירושלים בשעה שהתקיימה בו ישיבת הממשלה וקראו לראש הממשלה נתניהו להיוועד עם נציגי קואליציית המאבק ולפתוח במו"מ מחודש עמם שיבטיח פתח לקצבת נכות בגובה שכר המינימום לנכים חסרי כושר עבודה. "אנחנו דורשים שתתחיל להתייחס לארגוני הנכים. לא יעלה על הדעת שאתה מתעלם מנציגים של 23 ארגוני נכים, אנחנו קוראים לך ולכל ממשלת ישראל לדבר איתנו ולשמוע על המצוקות הקשות אליהן נקלעו רבבות נכים ב-16 השנים האחרונות של קיפאון בקצבאות שאתה הבאת אותנו אליו", קרא לרה"מ עו"ד גיל גולדרייך ממטה המאבק בהפגנה.



אבל לבד משר הרווחה, חיים כץ, שהבטיח לנכים כי יציג בפניהם את טיוטת החוק לפתרון המשבר ברגע שגיבושה יסתיים במשרדו ובביטוח הלאומי, נתניהו ושר האוצר כחלון לא מתייחסים כלל להמשך המאבק. ראש הממשלה אף ציין בשבוע שעבר בנאומו בפתיחת כנס החורף של הכנסת את המתווה להעלאת קצבת הנכות בתוך ארבע שנים ל-4000 שקל עבור כ-70% מהנכים, כפתרון היחיד שהממשלה ממשיכה לדבוק בו.



הבטחת שר הרווחה מתעכבת


גם להבטחת שר הרווחה למפגינים מלפני שבוע כנועד עמם במאהל המחאה שהקימו בקרית הממשלה בירושלים, אין בינתיים רגליים. השר הבטיח כי בתוך שבוע יוכל להציג לארגוני הנכים טיוטה של הצעת החוק להערותיהם, אבל טיוטה כזאת עדיין אינה בנמצא ומבדיקת מעריב עולה כי משרד הרווחה כלל לא קיבל עדיין ממשרד האוצר את מלוא הנתונים על המקורות התקציביים להם הוא זקוק כדי להשלים את ניסוח הצעת החוק הממשלתית. "אנחנו ממשיכים לעבוד על החוק", אומרים במשרד הרווחה, הפעם בלי לנקוב במועד להעלאתו בפני הממשלה.



בינתיים הזמן דוחק אפילו לחקיקה בשלוש קריאות של המתווה השנוי במחלוקת שהממשלה התחייבה אליו במו"מ עם ההסתדרות במטרה לממש תוספת ראשונית של כ-340 שקלים לחודש לקצבת הנכות כבר בינואר הקרוב.



"ניסנקורן נטש את הנכים"


באותה שעה קיימה קבוצת פעילי מיליטנטיים יותר במאבק הנכים המכנה עצמה "צוות לעניין" הפגנה קטנה אך סוערת בפתח בניין ההסתדרות בתל אביב. כמה מהמפגינים התפרצו למבואת הבניין וסירבו לבקשת המאבטחים להתפנות משם. אחד השוטרים שהוזעקו למקום הותקף על ידי אחד הפעילים שנעצר במקום. מדובר באותה קבוצה שפעילה נעצר כבר בהפגנה קודמת בירושלים לפני כשבועיים, גם כן בשל תקיפת שוטר.



המפגינים מאשימים את יו"ר ההסתדרות ניסנקורן שנטש את הנכים, לדבריהם, כשקידם בכנסת בשבוע שעבר את העלאת שכר המינימום ב-300 שקל כבר מדצמבר הקרוב בלי להתנותה בהעלאה במקביל של קצבאות הנכים המעסיקים מטפלים סיעודיים, זאת כשקצבאות התפקוד מכסות ברוב המקרים רק כמחצית מעלות ההעסקה לנכים הקשים. מתווה שמחון-ניסנקורן שסוכם בחודש שעבר לפתרון המשבר מצמיד אמנם את עדכון קצבת הקיום לנכים אל השכר הממוצע במשק אבל רק בתום ארבע פעימות של העלאתה בתוך ארבע שנים.



"נטש אותנו". אבי ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני
"נטש אותנו". אבי ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני



בשלישי - המחאה חוזרת לכבישים


בארגוני המאבק נואשו מהבטחות הממשלה ומהתעלמותה מדרישותיהם, והם מתכננים פעולה גדולה של חסימות כבישים גם במתקנים אסטרטגיים ביום שלישי. בקואליציית ארגוני המאבק אומרים למעריב כי "ראש הממשלה הבטיח פתרון למשבר הקצבאות 'אחרי החגים' אבל הצעת חוק ממשלתית - אין, מקורות תקציביים - אין, נכונות לפתוח מו"מ בחפץ לב עם כלל נציגי הנכים על קצבה מקיימת בטווח זמן סביר - אין. מה שיש הן הבטחות ללא כיסוי, מריחה וסחבת, לעג לרש וביזוי החלשים ביותר בחברה הישראלית. כנראה שמקבלי ההחלטות זקוקים לתזכורת שהנכים אינם שקופים עוד והם יקבלו אותה בשבוע הקרוב. 17 שנים חיכינו לממשלה מאז שר האוצר נתניהו ניתק את עדכון קצבת הנכות מהשכר הממוצע במשק ודן את הנכים חסרי כושר עבודה לחיי מחסור, עוני ותלות. לא נחכה עוד. אזרחי ישראל צריכים לדעת - אתם שווים כל עוד אתם עובדים ומשלמים מיסים כולל ביטוח לאומי. ביום שתצטרכו לממש את ה'ביטוח' המדינה לא תהיה שם בשבילכם".