אתמול היה יומם של מתנגדי העצמאות, אנשי ארגון הסוסיאדד סיויל (החברה האזרחית) של קטלוניה. ההמון הגדול שהתאסף בברצלונה ומנה ככל הנראה מאות אלפי אנשים, נופף בדגלי ספרד, ומיעוטו גם בדגלי קטלוניה, בצד דגלי האיחוד האירופי. המפגינים מילאו את הרחוב המרכזי פסיאו אל גרציה מכיכר קטלוניה עד רחוב הגראן ויה, וחלקים ממנו התפצלו וצעדו ברחובות הסמוכים. בדיוק באותו האזור שבו הפגינו עד עתה את כוחם תומכי העצמאות.



בקרב המפגינים נראו הרבה יותר מבוגרים מאשר בהפגנות הבדלנים, הם באו בזוגות ובמשפחות שלמות ולאחר מכן מילאו את המסעדות ובתי הקפה. הם שרו את ההמנון הספרדי ואת ההמנון האירופי, והפנו קריאות גנאי כלפי נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון.



"הגיע הזמן להפסיק עם משחקי הילדים. אם נעזוב את אירופה זה יהיה אסון", אמרה בבוז קלרה והצטרפה לבעלה וילדיה במסעדה. אתמול נראה שמערכת הבחירות בקטלוניה שהכריזה הממשלה במדריד, כבר החלה, והמונים מחאו כף ונדחפו לצילומי סלפי עם מנהיג המפלגה הפופולרית, סבריו פראשין ובייחוד עם אלברט ריברה בן ה־38, מנהיג מפלגת האזרחים, שרבים סיכוייו להיות נשיאה הבא של קטלוניה, אם מתנגדי העצמאות ינצחו בבחירות.



"קטלוניה היא חלק מספרד, כפי שהיד היא חלק מהגוף. האנשים כאן חשים קטלאנים וספרדים. הבחירות בדצמבר יכריעו את עתידנו והבדלנים יובסו. ספרד חזקה עם קטלוניה כחלק ממנה, ותמשיך להיות ידידה של ישראל", אמר ל"מעריב־השבוע" ריברה.



קבוצות מפגינים המשיכו עד לבניין נשיאות החבל בעיר העתיקה של ברצלונה. בניגוד לאזור ההפגנה הגדולה, ניצבה ברחוב סמוך שורה של מכוניות עם שוטרים קטלאנים. אף שהנשיא המודח שוהה ככל הידוע בעיר חירונה, קראו המפגינים להתפטרותו אך לא ניסו לפרוץ לבניין.



מאות אלפים מפגינים בעד איחוד עם ספרד, ברצלונה. צילום: רויטרס



כעת יתחילו הימים והשבועות הקשים של חוסר הבהירות אשר לעתיד החבל. הנשיא קרלוס פוג'דמון, חברי הממשלה המקומית ו־150 פקידים כבר הודחו על ידי הממשל הספרדי וצפויים למשפט ולעונשים כבדים. המשטרה הספרדית עסוקה בינתיים בעיקר בהגנה על עצמה בבסיסיה בנמל ובעיר, ולא ברור אם תופעל נגד הנהגת הרפובליקה הלא חוקית שהוכרזה בברצלונה.



שלשום נשא פוג'דמון נאום לאומה בצל דגלי קטלוניה והאיחוד האירופי. הוא קרא לאזרחים להפגין "התנגדות דמוקרטית ולא אלימה בתהליך הקשה המתחיל עכשיו, לצד חוש דמוקרטי בלתי נלאה ומחויבות לדרכי שלום". לעומת זאת, במדריד קרא דובר הממשלה לפוג'דמון ותומכיו להשתתף בבחירות בקטלוניה שנקבעו על ידי הממשלה הספרדית ל־21 בדצמבר. לפי סקרים שהתפרסמו אתמול בעיתונות הספרדית, 52% מהקטלאנים רוצים בחירות, והבדלנים צפויים לאבד את הרוב המוחלט שלהם בפרלמנט המקומי.



הבמאי שמצפה לתמיכת ישראל


ליד בניין הנשיאות של קטלוניה פגשתי את במאי הקולנוע הנודע ביותר שלה, ונטורה פונס, ממנהיגי הבדלנים, אשר נלחם בשעתו בדיקטטורה של פרנקו. "תמיד הייתי עצמאי, ועכשיו אני שמח שגם המדינה שלי עצמאית", אומר פונס. האיחוד האירופי הודיע אתמול ששום מדינה לא תכיר בקטלוניה העצמאית, אבל פונס אופטימי לגבי ההכרה הבינלאומית בה, ולדבריו מדובר בעניין של זמן. הוא מצפה כמובן מישראל להכיר במדינה החדשה כפי שלדבריו הכירו בה ברגעים הקשים בשנת 1948. הוא משווה את המצב לתהליך השחרור של המושבות בדרום אמריקה, כמו קובה, משלטון ספרד, ואומר כי ההיסטוריה "חוזרת על עצמה".



אחד הנושאים המרכזיים שמעלים, לעומת זאת, המתנגדים לעצמאות, הוא העניין הכלכלי. 1,500 עסקים ובנקים כבר עזבו את קטלוניה. בין הנפגעים גם איש העסקים הישראלי הבכיר מיקי טטרא, שלו 25 מסעדות בברצלונה ועסקים נוספים ברחבי אירופה. "מי שיכול היה לעזוב כבר עזב. אחרים נאלצו להישאר. אני נאלצתי לפטר כבר יותר ממאה איש", הוא אומר. "המצב הזה פגע בתיירות. פגע בכיס של האנשים".



הקהילה היהודית של ברצלונה נמצאת במצב עדין וראשיה מעדיפים לא להגיב באופן רשמי. בין היהודים יש כאלה שתומכים בעצמאות, אבל רובם, כך נראה, מתנגדים לה ורואים במשאל העם ובהכרזת העצמאות הפרה של החוק הספרדי. " אנחנו שומרי חוק, ובתור שכאלה מתנגדים לכל הליך בלתי חוקי", אמר אחד ממנהיגי הקהילה ל"מעריב־השבוע". "החוקים חשובים לנו", הוסיף. "אם אין חוק ויש אנרכיה זה פועל נגד היהודים".