יותר משלוש שנים אחרי מבצע 'צוק איתן' ולאחר חודשים של שקט יחסי בגזרת רצועת עזה, איתר צה"ל לראשונה מנהרת טרור התקפית בשטח ישראל. היום (שני) בצהריים נערך פיצוץ מבוקר של המנהרה, שחדרה את הגדר סמוך לגבול רצועת עזה, כך אישר דובר צה"ל.



על פי הודעת צה"ל, נוטרלה מנהרת טרור בשלבי בנייה אשר חדרה לשטח ישראל מאזור חאן יונס, זאת באמצעות פיצוץ יזום. הפעולה בוצעה בהובלת פיקוד הדרום, במרחב הגדר, בשטח ישראל. מוקדם יותר דיווחו הפלסטינים על פיצוצים ועשן מאזור גדר המערכת. מצה"ל נמסר כי אין היערכות חריגה או הנחיות מיוחדות לתושבי עוטף עזה למעט לאזור הפיצוץ. כהיערכות לפיצוץ ולאפשרות של תגובה מצד חמאס, סוללות כיפת ברזל נפרסו מראש ביישובי הדרום.



מקורות בעזה אמרו כי לאחר הפיצוץ שאירע במנהרה ממזרח למוצב כיסופים באזור חאן יונס, נותק הקשר עם מספר פלסטינים מ"גדודי אל קודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, ולפחות שמונה מהפעילים נהרגו. בין ההרוגים - מפקד גדודי אל אקצא במרכז הרצועה, עראפת אבו מושרד ובכיר נוסף בארגון בשם חסן אבו חסנין. עוד דווח, כי המנהרה קרסה לאחר שהצבא שיגר לעברם חמישה טילים והדי הפיצוצים נשמעו בכל רצועת עזה. עדי ראייה טוענים כי הפיצוץ היה בזמן שהייתה תנועה ערה של כלי רכב צבאיים על גדר המערכת, ובאותו הזמן חגו כתב"מים באזור. 



זמן קצר לאחר מכן חמאס פינה את מוצביו הביטחוניים ברצועת עזה, ככל הנראה כהכנה לירי אפשרי שיבצע הארגון בהמשך. חמאס הגיב בחריפות לאירועים והוציא הודעה לפיה "הפשע הציוני הוא הסלמה חמורה נגד העם שלנו ונגד ההתנגדות שלנו, ומגיע במטרה להרוס את המאמצים להשבת האחדות הפלסטינית ולהנציח את הפילוג". ארגון פתח גינה את מה שכינה "הפשע הציוני שפגע בבני העם הפלסטיני ברצועת עזה, בא כדי להתחמק ממשפטי השחיתות של ממשלת ישראל, על חשבון דם העם שלנו".



הג'יהאד האסלאמי לפעיליו: "היכנסו לכוננות עליונה"



הפלסטינים הוסיפו כי ישראל ניתקה את החשמל מהאזור בו נמצאת המנהרה. בדיווח פורסם עוד כי "מאמצי החילוץ הולכים ונעשים קשים יותר". בכיר בג'יהאד האסלאמי, חאדר חביב, אמר כי "התוקפנות הישראלית על רצועת עזה באמצעות פיצוץ מנהרה של ההתנגדות, היא המשך של סדרה ארוכה של תוקפנות שלא הופסקה". בזרוע הצבאית של ארגון הטרור הודיעו לפעילים להיכנס לכוננות עליונה.



בשיחה לאתר "א-ריסאלה" של חמאס, הוסיף חביב כי "הג'יהאד האסלאמי יבחן את האופציות בהתייעצות עם כל הפלגים הפלסטינים, שעליהם לעמוד יחד כדי להגיב לתוקפנות הכיבוש. באפשרותנו לרסן את ישראל".



ליברמן: "לא נסבול הפרה של הריבונות הישראלית"



דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר כי "מדובר בהפרה בוטה של הריבונות הישראלית, מצב שלא ניתן לקבל ולאור כך פעל צה"ל. הפעילות היא הצלחה מבצעית המבוססת על טכנולוגיה מתקדמת. איתור מנהרת הטרור הוא חלק ממאמץ הגנה נרחב המובל על ידי כוחות צה"ל מאז סיום מבצע "צוק איתן". צה"ל ממשיך בפעילות באמצעים שונים העומדים לרשותו ומשתכללים כל העת. ארגון הטרור חמאס הוא הכתובת ועליו מוטלת האחריות למתרחש ברצועת עזה וממנה".
"צה"ל ימשיך וינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול ניסיונות פגיעה בתושבי מדינת ישראל ולשימור השקט היחסי באזור שהושג לאחר מבצע "צוק איתן". אין לצה"ל כוונה לדרדר את המצב. עם זאת, אנו ערוכים למגוון תרחישים", הוסיף.
 

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס בישיבת הסיעה בכנסת לפיצוץ המנהרה ואמר: "לא נסבול הפרה של הריבונות הישראלית. הפיצוץ המבוקר נערך בשטח שלנו, זו הייתה הפרה בוטה של הריבונות שלנו. למרות הפיוס הפלסטיני רצועת עזה נשארה ממלכת הטרור והאחריות היא על חמאס השולט בעזה. בשום שלב לא נשקף איום לתושבים בעקבות המנהרה. עשינו מה שהיינו צריכים לעשות בעיתוי הנכון".



שר הביטחון ליברמן, היום בישיבת הסיעה. צילום: מרק ישראל סלם
שר הביטחון ליברמן, היום בישיבת הסיעה. צילום: מרק ישראל סלם




המכשול מציב בפני חמאס דילמה קשה



הפיצוץ אירע על רקע עבודות צה"ל להקמת המכשול בין הרצועה לעוטף עזה. שר הביטחון אביגדור ליברמן סייר בשבוע שעבר במרחב אוגדת עזה ואמר במהלך הסיור כי "פרויקט הקמת המכשול מתקדם באופן משביע רצון, ועל פי לוח הזמנים המתוכנן. כבר עתה הפרויקט הזה מוכיח את עצמו מדי יום, והתוצאות בשטח הן חיוביות".



לדבריו, "המכשול המוקם ישפר באופן משמעותי את ביטחונם של תושבי הדרום בכלל, ותושבי עוטף עזה בפרט, יסכל וישבש כוונות של האויב לפגוע בנו. הדרום נהנה מפריחה ושגשוג בזכות השקט הביטחוני, והשנה וחצי האחרונה מוכיחה זאת. כוחות צה"ל שמוצבים כאן עושים עבודה יוצאת מן הכלל, ומעניקים ביטחון לתושבים ולאזור כולו. אנחנו פועלים שהשקט הזה יישמר".



עבודות סמוך לגדר המערכת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עבודות סמוך לגדר המערכת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



העבודה על המכשול צפויה להימשך מספר שנים, והוא יכלול שלושה מרכיבים: קיר בטון מזוין וברזל בעומק רב של עשרות מטרים במעבה האדמה, שאליו יחוברו חיישנים. ייעודם יהיה לזהות רחשים ורעשים של חפירת מנהרות במעבה האדמה. נוסף לכך, תוקם גדר עילית גובה של שישה מ', שלאורכה ייבנו ויותקנו מגדלי תצפית, מצלמות ועמדות פיקוד ובקרה. כל אלה יחוברו למתקן שליטה מרכזי בבסיס עורפי בג’וליס.

האצת בניית המכשול מציבה בפני חמאס דילמה קשה. הנהגת הארגון מבינה כי כאשר ייבנה המכשול, היא עלולה להיות מנוטרלת מאחד מכליה האסטרטגיים המשמעותיים – המנהרות. מאידך, אם תנסה לשבש את עבודות בניית המכשול, היא תתקל בתגובה קשה של ישראל עד כדי מלחמה כוללת, שעלולה לגרום למיטוט שלטונה.