אני בן 82, ובתקופה האחרונה סובל מבעיית שכחה לטווח קצר – אני נכנס לחדר ולא זוכר מה הייתי צריך לקחת, פותח את המקרר ולא זוכר מה רציתי לאכול. חשוב לי לציין שדברים שהתרחשו לפני שבועיים ואפילו לפני 50 שנה אני זוכר מצוין, ובכל זאת אני מעוניין לדעת אילו טיפולים או כלים מעשיים במהלך היומיום יכולים לסייע לי לשפר את הזיכרון, והאם זוהי תחילתה של מחלת האלצהיימר?


"נתחיל בזה שאני יכול לחתום לך כבר עכשיו שאין לך אלצהיימר ואתה לא נמצא בדרך לאלצהיימר. הדרך שבה אתה מנתח את המצב שלך, שוקל כל מילה ומדייק בתיאור, לא מתאימה לשלבים מוקדמים של אלצהיימר. לדעתי אתה סובל מהפרעת זיכרון תלוית גיל. זוהי הפרעה שמתרחשת באחוז גבוה מאוד אצל אנשים מעל גיל 75. הדבר האופייני להפרעות זיכרון, גם לאלה התלויות גיל, הוא שאנחנו זוכרים מצויין לפרטי־פרטים מה שקרה לפני 50 שנה ואנחנו לא זוכרים מה היה בבוקר. זאת משום שמדובר בשני אזורים שונים במוח. אם היית מגיע אלי ומתייעץ איתי, הייתי ממליץ לך לנסות ליטול תוספים המכילים אומגה 3 ואולי גם כדור בשם 'ויניה' שהוא בעצם סוג של אנטי־אוקסידנט המופק מענבים, ויש בו את כל התכונות הטובות שאפשר למצוא ביין אדום, רק בלי האלכוהול או הסוכר, ותפקידו לשפר את זרימת הדם בגוף. וללא קשר, תהיה בחברת אנשים, לך להרצאות, פתור תשבצים וסודוקו, ותעסוק בפעילות גופנית - כל אלה שומרים על המוח".



בני בן ה־11 חווה שני התקפי פרכוסים בטווח של שבועיים, והדבר מדאיג אותי מאוד. אני חוששת שהוא חולה באפילפסיה כמו חמותי או אפילו גרוע יותר - סובל מגידול בראש כמו שקראתי בגוגל. מה אתה ממליץ לי לעשות?


"קודם כל, חשוב מאוד שתיגשו לבצע בדיקת CT ובדיקת EEG כדי להתאים את הטיפול הנכון עבורו. אם למישהו מבני המשפחה יש היסטוריה של מחלה פרכוסית כזאת או אחרת, יש להביא את זה בחשבון, אף שחשוב לי להדגיש כי זה עדיין לא אומר שום דבר על מצבו של בנך, ולא תמיד מחלות אלו עוברות בתורשה. אצל דוקטור גוגל כל דבר הוא בגדר גידול, אבל דעי לך שהסיכוי הנמוך ביותר למה שאת מתארת נובע מגידול והסיכוי הגדול ביותר הוא שזו הפרעה חשמלית במוח. מה שנשאר לך לעשות הוא לקוות שלאחר שהמוח יגדל ויבשיל, הבעיה שלך בנך תחלוף. בינתיים גשי לנוירולוג ילדים שירשום לו תרופה והקפידי שייקח אותה באופן מסודר".



אני בן 50, מעשן לשעבר וסובל מליחה קבועה המטרידה אותי כבר שנים רבות, ותוקפת בעיקר בשעות הערב המאוחרות. מהיכן הבעיה נובעת וכיצד אפשר לפתור אותה?


"הבעיה שאתה מתאר עלולה להיגרם מכמה גורמים, אחד מהם הוא ריפלוקס קיבתי־ושטי: מצב שבו חומציות מהקיבה עולה למעלה במעלה הוושט, מגרה את הגרון ויוצרת תגובה של צרידות או שיעול ולפעמים גם ליחה. יש אנשים שהריפלוקס גורם להם לדלקת כימית בגרון, ואז הם מכחכחים בגרונם וכך נוצרת הליחה. יכול להיות שבעיית הליחה שלך נובעת בכלל מרגישות למזון. חשוב לי שתדע שרגישות היא לא אלרגיה, וזאת משום שאלרגיה מופיעה מיד ורגישות יכולה להופיע גם בשלבים מאוחרים יותר. לדוגמה: אם אדם אלרגי לתותים, הוא יכול לאכול אותם ומיד להתגרד או לדמוע, ואם אדם רגיש לתותים, הוא יכול לאכול תותים כמה ימים ברציפות, ואם יום אחד הוא יאכל עוגת תותים, הוא יכול להגיב לזה. מדובר בכמות מצטברת ובתגובה מאוחרת. אפשרות נוספת שיכולה להסביר את הליחה שממנה אתה סובל היא רטרו נזל־דריפ – מצב שבו יש נזלת אלרגית שאינה יוצאת מהאף אלא דולפת בחלקו האחורי, מגיעה לגרון ומופיעה כליחה. אני מציע שבתור התחלה תפנה לאלרגולוג ולרופא אף־אוזן־גרון לשלול נזלת אחורית, ומשם תתקדם".



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM


עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי