חמאס והרשות הפלסטינית הגיעו היום (שלישי) להסכמות במועדי העברת מעברי הגבול ברצועת עזה לידי הכוחות הנאמנים לאבו מאזן, בהם גם על מעבר רפיח, כך דווח ברשת ב'. על פי הדיווח, השליטה על מסוף רפיח, שבין הרצועה לבין מצרים, יעבור לשליטת הרשות הפלסטינית ב-15 לנובמבר, בנוסף לכך השליטה על מעברי ארז וכרם שלום תעבור לידי הרשות בחצות הלילה.



העברת השליטה על מעברי הגבול היא שלב חשוב במסגרת הסכם הפיוס בין חמאס והרשות הפלסטינית, אשר במהלכו חמאס אמור לוותר על השליטה ברצועת עזה עליה הוא השתלט במהלך ההפיכה ב-2007, לידי אבו מאזן ולהשתלב מחדש ברשות הפלסטינית. מעבר רפיח הוא מעבר חשוב במיוחד, מכיוון שהוא הפתח היחיד בו בני אדם וסחורות יכולים לעבור ללא אישורים מיוחדים מידי ישראל.



ההסכם בין הצדדים בא לאחר החמרת המצב הכלכלי של החמאס, ובעיקר משבר החשמל ברצועה. מספר חודשים לפני הפיוס הודיע אבו מאזן כי הוא יפסיק לשלם את הוצאות החשמל ברצועת עזה לישראל, מה שגרם לצמצום שעות החשמל ברצועה לכארבע ביממה בלבד. בנוסף לכך, שיקום הרצועה אחרי מבצע "צוק איתן", המצור הסעודי על קטאר וחוסר היכולת לייצא תוצרת מקומית הביאו למשבר כלכלי עמוק אצל תושבי הרצועה וממשלתה, ואילצו את בכירי החמאס להודיע על נכונותם לוותר על השליטה בה.



הסכם הפיוס בין פתח וחמאס. צילום: רויטרס
הסכם הפיוס בין פתח וחמאס. צילום: רויטרס