ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (חמישי) עם מקבילתו הבריטית תרזה מיי עם ועם שר החוץ בוריס ג'ונסון. בפגישתם דנו בנושאים מדיניים וכלכליים, בין היתר הסכם הגרעין שנחתם עם איראן. ראש הממשלה נתניהו עם ימשיך רעייתו שרה לטקס לציון מאה שנים להצהרת בלפור. לפני עלייתו למטוס אתמול אמר נתניהו: "בפגישה עם תרזה מיי אני מתכוון להעלות הצעות קונקרטיות כיצד לטפל בכשלים של הסכם הגרעין עם איראן" .



בפתח הפגישה היום בלונדון אמר נתניהו: "תודה ראש הממשלה מיי על קבלת הפנים ועל שהזמנת אותי לציין בגאווה אירוע היסטורי גדול. אירוע גדול בהיסטוריה היהודית, בהיסטוריה הבריטית ובהיסטוריה העולמית. לפני מאה שנים, הצהרת בלפור סייעה לסלול את הדרך להקמתה מחדש של מדינה עצמאית לעם היהודי בארץ אבותינו. כעבור מאה שנה, שתי הדמוקרטיות שלנו, ישראל ובריטניה, הן שותפות ובנות ברית חזקות". 

נתניהו ומיי. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו ומיי. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו הוסיף: "אנו משתפים פעולה באדיקות בנושא מודיעין, אנו משתפים פעולה באדיקות  במאבק בטרור, ובאמצעות שיתוף הפעולה הזה, הצלנו חיים של אינספור בני אדם, חייהם של בריטים וישראלים כאחד". 

ראש הממשלה התייחס לנושא המדיני ואמר: "ישראל מחויבת לשלום. אני מחויב לשלום. מאה שנה אחרי בלפור, הפלסטינים צריכים סוף סוף להשלים עם בית לאומי יהודי ועם מדינה יהודית. וכאשר הם יעשו זאת, הדרך לשלום תהיה קרובה הרבה יותר, ולדעתי, השלום יהיה בר השגה. אולם ישנם דברים גדולים שמתחוללים במזרח התיכון כיוון שמדינות ערביות רבות רואות כעת את ישראל לא כאויב אלא כבת ברית חיונית במאבק נגד האסלאם הקיצוני".

"מחויבים לשלום". רה"מ ומקבילתו הבריטית, היום בלונדון. צילום: קובי גדעון, לע"מ
"מחויבים לשלום". רה"מ ומקבילתו הבריטית, היום בלונדון. צילום: קובי גדעון, לע"מ
 
נתניהו אף התייחס לנושא האיראני ואמר: "האיום שכולנו רואים הוא עלייתה של איראן שנחושה לא רק להשיג הגמוניה אזורית, אלא לפתח נשק גרעיני. היעד שהצבתי לעצמי הוא לא לשמר את העסקה או לבטל את העסקה, אלא לשפר את העסקה ולתקן את הכשלים שבה, ואני חושב שאלה שרוצים לשמר את העסקה צריכים לשתף פעולה בתיקון כשליה". 

מיי השיבה לנתניהו ואמרה כי "בריטניה גאה בתפקיד שהיא מלאה בהקמת מדינת ישראל. החברות והידידות בין שתי המדינות התפתחה מאוד בשנים האחרונות. כמובן, כשם שאנחנו מציינים את הצהרת בלפור אנחנו מבינים את הרגישות שהצהרה זאת מעוררת. אנחנו כמובן רוצים לראות פתרון לסוגיה הישראלית פלסטינית ובריטניה נותרה מחויבת לפתרון שתי המדינות. אנחנו גם נדבר על החסמים והקשיים להשגת פתרון זו כמו בניית ההתנחלויות למשל. אנחנו מחויבים להסכם הגרעין אך זה טוב מאוד לראות אותך כאן היום".

נתניהו יחזור לישראל רק ביום ראשון 

שני המנהיגים שוחחו בטלפון לפני כחודש בנוגע להסכם הגרעין. מיי ציינה אז כי בריטניה נותרה מחויבת להסכם שנחתם ב־2015 והדגישה עד כמה הוא חשוב לביטחון האזורי. "הם הסכימו שהקהילה הבינלאומית צריכה לראות נכוחה את האיום שמפיצה איראן על המפרץ הפרסי וברחבי המזרח התיכון", נמסר מלשכתה של מיי לאחר השיחה.


נתניהו צפוי לחזור ארצה רק ביום ראשון בלילה, אך לוח הזמנים של הביקור אינו צפוף במיוחד. הערב הוא ישתתף כאמור בטקס המרכזי לציון 100 שנים להצהרת בלפור, שאותו יארחו צאצאי הלורד בלפור והברון רוטשילד. בטקס ישתתפו גם מיי וראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג.



מחר בבוקר ינאם נתניהו בפני מכון המחקר צ'טהאם ולאחר מכן הוא צפוי להשיב לשאלות העיתונאים. אחר כך ישתתף באירוע כלכלי בבורסה של לונדון ויפתח את המסחר, ובהמשך ייפגש עם עשרות ראשי תאגידים כלכליים בבריטניה. "אגיד להם להשקיע בארץ, אני חושב שאני אצליח לשכנע רבים מהם, כי ישראל זו השקעה מאוד טובה", אמר. ביום ראשון, טרם שובו ארצה, ייפגש עם ראשי הקהילה היהודית.