בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו משתתף בלונדון באירועים לציון 100 שנה להצהרת בלפור פנתה היום (חמישי) הרשימה המשותפת לשגריר בריטניה בישראל בדרישה כי בריטניה תכיר במדינה פלסטינית והתריעה על העוול ההיסטורי שגרמה, לטענתה, הצהרת בלפור. את המכתב לשגריר בריטניה בישראל, דיוויד קוורי, שיגר ח״כ ד״ר יוסף ג׳בארין, ראש הצוות ליחסים בינלאומיים ברשימה המשותפת.



המכתב של הרשימה המשותפת. צילום מסך



ג׳בארין כתב כי ״בהצהרת בלפור בריטניה הבטיחה ארץ שאינה שייכת לה ושעדיין אינה שולטת בה, לעם שברובו המכריע לא ישב בה, וזאת תוך התעלמות מיושביה המקוריים ומבלי לשאול אותם״. ג׳בארין הוסיף כי ״בריטניה העדיפה את המתיישבים היהודים המעטים שהיו אחוזים בודדים מתושבי הארץ ורק החלו להגיע אליה בעשורים הקודמים, והעדיפה את התנועה הציונית באירופה, על פני תושביה הערבים שהיו הרוב המוחלט בה. כך, כפי שכותב ג׳בארין, ״הצהרת בלפור כוננה וחוללה את משטר העליונות היהודי שנמשך עד היום״.



לפי ג׳בארין, ״ההצהרה יצרה עוול היסטורי לערבים-הפלסטנים שלא הוכר עד היום, לא בידי בריטניה ומובן שלא בידי ישראל. עוול זה שלל את ההגדרה העצמית של הערבים-הפלסטינים, והוא מתבטא היום בקיפוחם ובהדרתם של האזרחים הערבים בישראל ובכיבוש קולוניאלי של העם הפלסטיני בגדה המערבית ובעזה שנמשך מזה חמישה עשורים, וכן בסוגיית הפליטים אשר נמנע מהם לשוב לארצם״.



ג׳בארין הדגיש, כי ״באופן אירוני, הצהרת בלפור מקבלת כיום ביטוי מפורש בחוק יסוד מדינת הלאום היהודי שמנציח את משטר העליונות היהודי״.