באזור בנימין המוכר במקום כחבל התנ"ך התפתחה חוויית תיירות שלמה סביב סיפורי עם ישראל. במקביל נוסד כאן בשנים האחרונות ז'אנר שלם של טיולים אתגריים ואטרקציות. המיקום הייחודי - הרי צפון ירושלים, דרום השומרון ומדבר יהודה - הופך אותו לרב־גוני בכל הקשור לטיולי שטח. מצד אחד משתרע מדבר מלא אפשרויות. מצד שני אפשר למצוא נחלים ובריכות טבעיות. אין פלא שמטיילים רבים מחליטים להגיע לפה ואנחנו בעקבותיהם.



את הטיול שלנו אנחנו מתחילים בכביש 465, חוצה בנימין, שלוקח אותנו אל תוך ההרים. לאורך הדרך ניתן להבחין איך הנוף הכמעט מדברי משנה את פניו והופך לירוק ורענן, כרמי ענבים וזיתים. אם אתם חובבי מים, לאורך הדרך יש 15 מעיינות. במעיין מאיר תמצאו חמש בריכות קטנות שבהן אפשר לשכשך.



בהמשך הדרך נמצא גם יער נווה צוף, משמורות הטבע הראשונות שהוכרזו בארץ. בעונת הפריחה, הנפתחת במרץ, אפשר לראות בו מבחר עצום של סחלבים מזנים שונים. זהו כמובן מקום נפלא לעצור בו לפיקניק. מכיוון שרצינו לגלות את הפעילויות האתגריות שיש לאזור להציע, ויתרנו על העצירה הזו.



היעד הראשון שלנו היה שילה. בכניסה ליישוב גילינו את מסעדת "מרלו" החלבית והחלטנו לפתוח בה את הבוקר. התפריט הכשר במקום מציע ארוחות בוקר ישראליות קלאסיות. יש גם מאכלים צמחוניים, סלטים, פסטות, פיצות, מנות מוקפצות ודגים.



המסעדה פתוחה בימים ראשון עד חמישי בשעות: 23:00־8:00, ובשישי ב־14:00־8:00.



מעיין המאיר. צילום: אלי פכטר



אחרי ארוחת הבוקר העשירה דילגנו אל "טרקטורוני שילה" הסמוכים. החבר'ה פה מנצלים היטב את הקרבה לנחל שילה ומוציאים אליו ולעמק שילה טיולי ג'יפים וריינג׳רים. הנסיעה באורך שעתיים היא בנהיגה עצמית ובליווי מדריך שהוא גם מורה דרך.



המסלול הפופולרי ביותר הוא לכיוון נחל שילה ומעיינות האזור. מכיוון שהטיול מלווה במדריך, בכל כלי רכב יש מכשיר קשר, ובזמן הנסיעה מקבלים הסברים על הסביבה, תופעות גיאולוגיות ייחודיות, צמחייה ובעלי חיים שאפשר לראות, וגם אנקדוטות על ההיסטוריה העשירה של שילה.



בדרך תעצרו גם ליד כרם ענבי יין, ובעונה תוכלו לטעום ענבי מרלו בשלים. אחרי עצירה לתמונות לצד הכרמים, ממשיכים לכיוון עין עז. המעיין נמצא בחלקו העליון של הנחל. בבריכת האגירה במקום תוכלו לטבול במים ולשתות קפה באחת מפינות הישיבה המוצלות.



מי המעיין יורדים מתוך מצוק אל בריכה קטנה וחבויה, אשר זורמת אל תוך שתי בריכות עגולות. אחת גדולה שמימיה מגיעים עד גובה של שני מטרים, ואחת קטנה המתאימה לילדים. מכאן עולים בנהיגה לעמדת תצפית וחוזרים אל נקודת היציאה.



מחיר טיול של שעתיים: 210 שקל לאדם. שעה: 145 שקל.

ריינג'רים בשילה. צילום: אלי פכטר



אופציה נוספת שמציעים ב"טרקטורוני שילה": טיולי שטח באופניים חשמליים. גם פה מלווה אתכם מדריך. הטיול אורך כשעתיים, בדרגת קושי בינונית, ומתאים למי שיודע לרכוב על אופני שטח אבל לא רוצה לבזבז את כל האנרגיה שלו על דיווש. באופניים, אגב, אפשר להגיע למהירות של 25 קמ״ש. נוסף לכך, "טרקטורוני שילה" מציעים משחקי פיינטבול.



מחיר: 140 שקל לשעתיים, 80 שקל לשעה. טל' לבירורים: 02־9920235.


פיינטבול. צילום: אלי פכטר



רווח כפול


אצל חברת כנען תיירות, אשר מתמחה בהפעלת אטרקציות באזור מדבר יהודה וירושלים, תמצאו שלל אפשרויות בילוי, בהם: טיולי ג'יפים וריינג'רים, פארק חבלים ומשחקי ניווט בשטח. אני הגעתי אליהם בעקבות חלום לעשות סנפלינג בלב המדבר. יצאנו לטיול גלישה וסנפלינג במדבר יהודה. הטיול שהם מציעים עובר בגיא צבועים, המוזכר בספר שמואל. שם זה ניתן לגיא בשל להקות הצבועים שמסתובבות במקום.


 


התחלנו ללכת במורד הוואדי אל מפל הנחל. ההליכה לא קשה, אבל בימים חמים זו עשויה להיות חוויה שונה. בדרך תוכלו להבחין בעקבות של בעלי חיים שחיים במדבר, ואם תהיו בני מזל, תזכו לצפות גם בחיות שמדלגות מסלע לסלע.



לאחר שמגיעים לקצה העליון של המפל, המדריך מחבר את כל הציוד ומתחילה ירידה באמצעות חבלים. בחוויה הזו הרגשתי שאני מתגברת על הפחד וגם מצליחה להתחבר לטבע. רווח כפול. אחרי הירידה, שאורכת לא יותר מכמה דקות, צריך לטפס שוב לנקודת ההתחלה באמצעות שביל מסומן. זוהי פעילות אתגרית בטוחה. ממליצה עליה בחום לכולם.



סנפלינג. צילום: אלי פכטר



מחיר: 1,400 שקל (עד עשרה אנשים). טל' לבירורים: 02־5355351.


איפה אוכלים


אחרי שעות של שחרור אנרגיה, אין דרך יותר מתוקה לסיים את היום מאשר ארוחה טובה. האמת, האזור לא מציע יותר מדי פנינים קולינריות. לאורך השנים פגשתי פה בעיקר בתי קפה שהציעו הכל מהכל.



מצוידת בציפיות נמוכות התיישבתי ב"הכנענית", מסעדה בשרית שנמצאת במתחם "כנען תיירות" בצומת כפר אדומים. שמחתי לגלות שהפעם לא איאלץ להסתפק בארוחה בינונית. "הכנענית" נפתחה כדי לספק מענה למטיילים הרבים שמגיעים לאזור, אבל כבר מושכת חובבי בשר מכל הארץ ללא קשר לכל האטרקציות שסביבה.



המסעדה אומנם בשרית, אבל גם צמחונים וטבעונים יתקבלו פה בברכה. מעבר לנתחי בשר איכותיים, תמצאו במקום למשל "מאמא גנוש" - תבשיל חציל ממולא בשר וצנוברים המוקרם עם טחינה. אם אתם אנשים של ארוחות גדולות, יש גם תפריט פלטות בשרים ב־180 שקל לסועד.



מסעדת "הכנענית". צילום: אלי פכטר



אזור: מטה בנימין.


דרגת קושי: בינונית.


איך מטיילים: הליכה קלה, רכיבה על אופניים ונסיעה בטרקטורונים.


משך הטיול: חצי יום.