הזעזועים בממלכה הסעודית נמשכים: רשת אל ערביה דיווחה כי הוועדה למלחמה בשחיתות, שהוקמה רק היום (שבת), פתחה במבצע מעצרים במסגרתו נעצרו עשרות נסיכים ושרים לשעבר במעורבות בפלילים. על הקמת הוועדה הורה מלך סעודיה, סולימאן והיא הופקדה בידי יורש העצר מוחמד בן סלמאן אאל סעוד. על פי אחד הדיווחים, המיליארדר וליד בן טלאל, אחיינו של המלך סלמאן וראש לשכתו של המלך נמצאים בין העצורים בחשד להלבנת כספים. גם וליד אל-אברהים, נשיא רשת הטלוויזיה mbc - בין העצורים, לפי אתר ״חדשות סעודיה״.



בכתב האמנה לוועדה כתב המלך כי "לאור גילויים עלניצול בידי חלק מחלשי האופי, ששמו את האינטרסים שלהם מעל לאינטרס הציבורי וצברו כספים לעצמם, לקחנו לעצמנו את האחריות, בשל המחויבות שלנו למולדת ולאזרחיה, להקים ועדה שמטרתה להילחם בשחיתות, לזהות פשעים כלכליים, עבירות, עבריינים וישויות המעורבים בשחיתות ציבורית. 



מוחמד בן סלמאן צילום:רויטרס
מוחמד בן סלמאן צילום:רויטרס



נסיך המהפכות של הממלכה השמרנית



בנוסף לכך, מוקדם יותר היום הודיע המלך על פיטורי שרים בכירים בממשלתו, בהם שר הכלכלה והתכנון, מפקד הכוחות הימיים וראש כוחות המשמר הלאומי. הפיטורים הללו הצטרפו לסדרת פיטורים שנערכה בחודש אפריל האחרון, אז סיים המלך את שירותיהם של שר התרבות, השר לענייני השקעות, השר לעניינים אזרחיים, ומפקד הכוחות היבשתיים. בנוסף להקמת מרכז לביטחון לאומי.



השינויים בממלכה מקושרים למינויו של אאל סעוד לתפקיד יורש העצר, ותוכניותיו לשנות את סעודיה ולהופכה למדינה מודרנית. בין מהלכיו האחרונים היה מתן אישור לנשים להוציא רישיון נהיגה ולנהוג ברחבי הממלכה, ואף אישר לנשות הממלכה להגיע לאצטדיון הלאומי בבירה ריאד לרגל חגיגות יום העצמאות ה-87 של הממלכה. עם זאת, למרות הצעדים הללו, סעודיה מחזיקה עדיין ברקורד מזעזע בנוגע לזכויות נשים, אשר אינן נחשבות לאזרחיות בפני עצמן וחייבות להיות "משוייכות" לאפוטרופוס משפחתי, בין עם אב, אח או בעל.