איך שגלגל מסתובב לו: לאורך מרבית מלחמת האזרחים בסוריה, הנמשכת כבר שש שנים וחצי, ישראל פעלה בעיקר נגד משטרו של בשאר אסד ובני בריתו, חיזבאללה ואיראן. חיל האוויר תקף שיירות ומחסני נשק, בעיקר טילים ארוכי טווח ורכיבים לטילים, המגיעים מאיראן, סוריה לחיזבאללה בלבנון. רוב הפעולות האלה, כמאה תקיפות, כפי שאמר מפקד חיל האוויר הקודם אמיר אשל – בוצעו בלי שישראל תיטול אחריות. רשמית, המדיניות היתה של "אי התערבות". ביום שישי האחרון, ישראל הודיעה בפומבי, בפעם הראשונה בתולדות המלחמה, כי היא תתערב בה.

הדבר שגרם לשינוי, היה פיגוע רב עוצמה, של מכונית תופת שהחדירו הטרורסטים של ג'בהת א-נוסרה (הקרויים כיום ג'בהת פתח אל שאם), שלוחה סורית של אל קאעידה בכפר הדרוזי הגדול ח'דר שלמרגלות החרמון. בפיגוע, שלווה בניסיון של אנשי הארגון לכבוש את הכפר, נהרגו 18 בני אדם. הדבר הביא לגל זועם של תגובות של הדרוזים ברמת הגולן ובגליל. כמה עשרות אף פרמו את גדר המערכת וחדרו לסוריה, כדי לסייע לאחיהם שמעבר לגבול.
מערכת הביטחון והדרג המדיני, שחששו שהדרוזים בישראל יתססו ואף יצטרפו למלחמה בסוריה נאלצו להגיב. הגורמים הודיעו כי ישראל תתערב במלחמה, ולא תרשה לפגוע בדרוזים הסורים.
 

האירוניה היא, שהכפר ח'דר ותושביו הדרוזים, נחשבים לתומכי אסד, ובעבר אף גייס ארגון החיזבאללה משורותיהם מחבלים שניסו לבצע פיגועים לאורך גדר הגבול עם ישראל. במשך השנים, משטר אסד האשים כי ישראל מסייעת ל"טרורסטים", כלומר המורדים, כולל אנשי אל קאעידה. ישראל הכחישה ומבקשת לשמור על השקט בגבולה, במסגרת סיוע ההומנטירי לתושבי הכפרים באזור.
היא גם השכילה להעביר לאנשי ג'בהת א-נוסרה מסרים ברורים (וגם לשלוחת דאעש בדרום הרמה) לבל יעזו לפעול נגדה ולהפר את ריבונותה. המסרים נקלטו היטב, אך כנראה שבחמישי אנשי א-נוסרה לא נרתעו ופעלו בכפר הדרוזי.
כעת, אפשר לומר כי בנוסף לארבע המטרות שהציבה לעצמה ישראל במלחמה בסוריה: אי התערבות, שמירה על השקט בגבול, תגובה באש לכל הפרה של ריבונותה ומניעת העברת נשק מתוחכם לחיזבאללה נוספה מטרה חמישית: הדרוזים בסוריה (שמונים כמיליון), אף שרובם תומכי המשטר. אין להוציא מכלל אפשרות שזה חל לא רק על הדרוזים ליד הגבול אלא גם בהר הדרוזים בדרום מזרח סוריה שבבו מצוי הריכוז הגדול של בני העדה ובעבר.