פיילוט חדש לשיפור התקשורת עם מטופלים מבוגרים שחוו אירוע מוחי - לוח פרצופים שהגתה סטאז'רית בבית החולים הדסה הר הצופים. השימוש בלוח יחל היום במחלקת השיקום בהר הצופים וצפוי להתרחב לבתי חולים אחרים. הרעיון החל להתגלגל לפני כשנה וחצי, כאשר סטודנטית לרפואה שהייתה לקראת סוף תקופת הסטאז' במחלקת השיקום בהר הצופים, פנתה לקלינאית התקשורת במחלקה והביעה את דאגתה מכך שאינה מצליחה להבין את המטופלים.



קלינאית התקשורת הזכירה לסטודנטית על דבר קיומו של לוח פרצופים שמשמש את צוות המחלקה, אולם הסטאז'רית טענה שלוח ובו סמיילים הוא ילדותי מדי עבור מטופלים מבוגרים ויש בו כדי להעליב אותם.



הסטודנטית העקשנית, היום ד"ר אפרת סוראקי, שמתמחה בשנה הראשונה באותה מחלקה, פנתה עם קלינאית התקשורת להנהלות בית החולים והמחלקה, והתוצאה - אירוע מייקאתון (Make a Thon), בן שלושה ימים.



לוח הפרצופים. איור: יותם גלעדי :



במסגרת האירוע, עשרות מייקרים - אנשי טכנולוגיה, מעצבים, מטפלים ובעלי צרכים מיוחדים, חברו יחד לשלושה ימים, במטרה לפתח רעיונות ומוצרים שיסייעו לאנשים המטופלים במחלקת השיקום וישפרו את איכות חייהם.



האירוע התקיים בשבוע שעבר בהדסה הר הצופים, בניהול ד"ר איזבלה שוורץ ובשיתוף ארגון TOM, והופק על ידי צוות מעבדה רב־תחומי. באירוע השתתפו כאמור יותר ממאה רופאים, פיזיותרפיסטים וקלינאי תקשורת ממחלקות השיקום ברחבי הארץ, וכן אדריכלים ומעצבים, שישבו יחד כדי למצוא פתרונות לשיפור התקשורת עם המטופלים.



ד"ר אפרת סוראקי. צילום: דוברות הדסה



"חברנו למאייר רפואי, יותם גלעדי, שמיודד עם סוראקי", מספרת מירב רווה מלכה, קלינאית התקשורת שעבדה עם ד"ר סוראקי. "הוא חיפש שחקנים, גבר ואישה, שיצטלמו ויביעו 14 סוגי רגשות בסיסיים שבחרנו כמו כעס, שמחה ואהבה. גלעדי הפך את הצילומים לאיורים של פרצופים אמיתיים, וכך יצרנו לוח של רגשות". ד"ר סוראקי מספרת על המניעים ליזום את האירוע: "נכנסתי ללימודי רפואה מתוך רצון להביא לעולם הבריאות תפיסה אחרת, ששואפת להבין את המטופל ואת נקודת המבט שלו. "המייקאתון, שהיה אירוע פתיחה של תהליך נרחב יותר, עסק באופן שבו מחזירים את העצמאות למטופל".