אכזבה בבית היהודי. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שוב להטיל וטו על הצעת החוק לביטול ההתנקות בצפון השומרון שיזמו יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן. ההצעה מקודמת ביחד עם ראש המועצה האזורית שומרון והיתה אמורה לעלות היום להצבעה לאחר דחייה של שבועיים. אמש עם צאת השבת שוחחה ח"כ שולי מועלם רפאלי עם שרת המשפטים איילת שקד ועם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן והבינה מהם כי הצעת החוק תועלה להצבעה, אלא שאמש בשעה מאוחרת יותר עדכן השר יריב לוין (ליכוד) את יו"ר סיעת הבית היהודי כי ראש הממשלה, הנמצא בביקור בלונדון, הטיל וטו והצעת החוק לא תועלה היום להצבעה. בתוך כך, גורם בכיר בליכוד אמר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לעכב את העלאת חוק ביטול ההתנתקות בצפון השומרון להצבעה עד לשובו מביקורו המדיני בלונדון".
 
בתגובה, אמרה ח"כ מועלם רפאלי כי: "ההחלטה  לדחות את אישור חוק ביטול ההתנתקות בוועדת שרים לחקיקה היא חוסר רגישות והתעלמות מרצון הבוחר. לא מובן איך הליכוד מונע חוק שרוצה לתקן את העוול האישי והלאומי של חוק הגירוש. החוק יעלה שוב ביום ראשון הבא – ויאושר".
בדברי ההסבר להצעת החוק כתוב: "מטרת התכנית היתה להוביל למציאות ביטחונית מדינית כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישראל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו". 



ח"כ שולי מועלם  רפאלי. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ שולי מועלם רפאלי. צילום: מרק ישראל סלם

 
חוק ההתנתקות מכיל שלושה סעיפים מרכזיים: האחד, ביצוע הגירוש. השני, מתן פיצויים. השלישי, שתקף עד היום, מתייחס לאיסור כניסת יהודים למרחבים שנעקרו. מאז הגירוש ועד היום לא בוצע שום שינוי במעמד הקרקעות, שהיו ונותרו אדמות מדינה באחריות ביטחונית של הצבא – בדומה לכלל ההתיישבות ביהודה ושומרון. ביטול חוק ההתנתקות יאפשר חופש תנועה של יהודים באזורים אלו, אבל יוזמי הצעת החוק אומרים בבירור שזו איננה המטרה וכי הוא אמצעי ראשוני והכרחי בכדי ליישם את המטרה המרכזית - והיא בניית היישובים מחדש. 
יוזמת הצעת החוק, יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה בטרם נודע לה על הווטו ושהטיל נתניהו כי: "ההתנתקות מצפון השומרון הייתה איוולת ביטחונית ועוול כלפי התושבים שגורשו מבתיהם. את הטעות הזו אפשר לתקן. בכדי להקים את היישובים מחדש, יש קודם כל לאפשר ליהודים את חופש התנועה במקומות בהם היו הישובים חומש, שא- נור, גנים וכדים. אחרי הכל, האדמות היו ונותרו בשליטה ישראלית ובאחריות ביטחונית של הצבא ואין טעם להמשיך את המצב שם כפי שהוא"/
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר אף הוא : "11 שנים חיכינו, וכל דקה נוספת מיותרת. הגיע הזמן לבטל את חוק ההתנתקות בכל מקום ובוודאי בצפון השומרון, שם מלבד לעקור אנשים מביתם, לשם העקירה, לא הייתה שום תוחלת לעקירה. הישובים מחכים לתושביהם שיחזרו. הכבישים שם, עמודי החשמל, המדרגות המחברות בין הישובים. מן הצד השני, גם האיוולת נשארה,  ואותה הגיע הזמן לבטל".