נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו נחמה זכו אתמול לקבלת פנים מלכותית בפתח ביקורם הממלכתי בספרד בעת שהוזמנו לארמון המלך פליפה השישי ורעייתו במדריד.



מאות חיילים, פרשים, נגנים ואופנוענים השתתפו אתמול בטקס הססגוני בחצר הארמון. דגלי ישראל הונפו אל על ותותחים רעמו כשנוגנה "התקווה". לנשיא נלווית משלחת גדולה, ובה גם הרב הראשי יצחק יוסף, ראשי הדתות האחרות בישראל ואנשי עסקים בכירים. לאחר הנחת זר על קבר החייל האלמוני וקבלת מפתח הזהב של מדריד מידי ראש העיר, התארחו הנשיא ורעייתו לארוחת צהריים פרטית בארמון סרסואלה המוקף יער ובו צבאים וחיות בר. בערב הוזמנו בני הזוג הנשיאותי לסעודה מלכותית רשמית.



היום יישא ריבלין נאום במליאת הסנאט הספרדי שבמסגרתו יתייחס גם למשבר בקטלוניה. הנשיא ייפגש עם ראש הממשלה מריאנו רחוי, יפתח סמינר כלכלי משותף לשתי המדינות ויבקר במועדון הכדורגל ריאל בנוכחות ההנהלה בלבד, ללא השחקנים.



שלשום, במפגש עם מאות חברי הקהילה היהודית בבית הספר "אבן גבירול", הצביע הנשיא על עלייה של מאות אחוזים באירועים האנטישמיים בספרד ואמר כי יש להילחם בהם. ריבלין הביע סיפוק מהצעדים שנוקטת ממשלת ספרד והציע את עזרת ישראל באמצעות "מערכת ענפה של גופים" שהקימה.




"הם לא יתאכזבו"




עם זאת, בתוך קבלת הפנים החגיגית והחמה, הטילה עמדתה הרשמית של ישראל, שהסתפקה בתמיכה כללית באחדות בנוגע למשבר בקטלוניה, צל מסוים על הביקור. בפגישת הנשיא עם ראשי הקהילה היהודית הם דרשו ממנו להביע תמיכה מפורשת יותר בעמדתה של ספרד במשבר.




חגיגת העצמאות בקטלוניה. צילום: רויטרס
חגיגת העצמאות בקטלוניה. צילום: רויטרס



באירוע בבית הספר "אבן גבירול" אמר נשיא הקהילה היהודית במדריד דוד חצ'ואל כי ספרד המאוחדת והיציבות החברתית והכלכלית בסכנה וכי יהודי ספרד תומכים באחדות ומכבדים את החוקה. חצ'ואל הוסיף כי חשוב שהספרדים ישמעו ממדינת ישראל שגם היא ניצבת לצד החוקה. בתגובה אמר ריבלין: "אגיד בנאומי בסנאט בנושא זה דברים מדויקים מאוד. בראיון ל"מעריב־השבוע" הוסיף: "הם לא יתאכזבו". מקורות דיפלומטיים אמרו כי נאום הנשיא עבר "שדרוג" בכיוון זה, תוך הסכמה מלאה עם ראש הממשלה ומשרד החוץ.