בגלל מחאת הנכים? חברי כנסת מסיעת ישראל ביתנו הגישו הצעת חוק לפיה ייאסר לחסום כבישים במהלך הפגנות או מחאות ואף להאט במכוון את מהירות התנועה בכבישים. העובר על הוראות החוק צפוי לעונש של שלוש שנות מאסר. את ההצעה הניחו על שולחן הכנסת חברי הכנסת יוליה מלינובסקי, רוברט אילטוב, חמד עמאר ועודד פורר.



בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו מגן על הזכות להפגין ולמחות על רקע פוליטי או חברתי. במדינת ישראל, הזכות להפגין היא מהחשובות והרחבות ביותר. עם זאת, כל דמוקרטיה מציבה גבולות לאופן הביטוי של המחאה כדי להגן על עצמה”.



עוד מסבירים יוזמי הצעת החוק כי "בשנים האחרונות מתגברת תופעת חסימת הכבישים במהלך הפגנות ומחאות. חסימת כבישים והאטת התנועה אינן שיטות מחאה לגיטימיות. שיטות אלו מסכנות את שלום הציבור ואת בטיחותם של הנהגים בדרכים. יתרה מכך, הן פוגעות בזכויות יסוד בסיסיות של אזרחי מדינת ישראל ובהן חופש התנועה”.



לפיכך הם מציעים לקבוע בחוק העונשין כי "אדם העושה למעשה, מציב מכשול או גורם נזק לדרך ציבורית במטרה להאט את מהירות התנועה או ליצור חסימת כלי רכב, דינו מאסר שלוש שנים”.


ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה ל"מעריב אונליין" כי הצעת החוק לא תקודם כל עוד נמשכת מחאת הנכים. "אני יכולה להסכים עם המחאה שלהם או לא, אבל הצעת החוק צופה פני עתיד ולא תתייחס למחאות בהווה. ברגע שהמחאה תסתיים ויגיעו איתם להסדר, נקדם את ההצעה משום שצריך לשים קץ לכל ההתנהגות הזאת בכבישים כי זה פוגע פגיעה קשה בציבור ובסדר היום של המדינה. יש צורות מחאה לגיטימיות אחרות שניתן לבצע לא בכבישים. הנושא של חסימת כבישים הפך לטרנד. זה משבית את כל המדינה. כשאני מאחרת לקחת את הילדה מהגן, לא מעניים את הגננת למה. וגם כמישהו מאחר לטיסה לחו"ל אותו זה לא מעניין מדוע הכביש נחסם".

יצויין כי חסימת כבישים היא האמצעי המרכזי במחאת הנכים שגרמו לאחרונה לשיבושי תנועה קשים בכבישים מרכזיים ברחבי הארץ. גם חרדים מהפלג הירושלמי הקיצוני נקטו בשיטה של חסימות כבישים במחאה על מעצר עריקים מצה"ל.

בעבר נחסמו כבישים בארץ במסגרת מאבק של גורמי ימין נגד תכנית ההתנתקות כמחאה סמלית על כך שמספר שבועות לפני ביצוע התוכנית נאסר הכניסה לרצועת עזה למי שאינו תושב האזור. בדצמבר 2006, חברי הכנסת יואל חסון וסטס מיסז'ניקוב חסמו את כביש החוף באמצעות מכוניותיהם כמחאה על הרפורמה בתחום הליסינג והכוונה לייקר את השימוש ברכב צמוד.