בהקלטות נדירות של מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר ג'ון קרי, שנחשפו בחדשות עשר הערב (שלישי), נשמעה ביקורת רבה מפיו על ממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך המו"מ האחרון בין ישראל לרשות הפלסטינית בשנת 2013-2014, כאשר במסגרת זו טען קרי כי "בישראל אין מנהיגות, היא לא רוצה בשלום". מלבד זאת, הוא טען כי "ירדן הסכימה לכוחות ישראלים להיות מוצבים באופן קבוע בשדה תעופה בשטחה אחרי חתימת הסכם שלום בין הצדדים".



במסגרת דבריו התייחס קרי להסכמות שהושגו בין הצדדים, כאשר לטענתו "מלך ירדן קיבל את הרעיון שכוחות ישראליים ינכחו בשדה תעופה בירדן. אפילו היה לנו נשק מוכן בגדה המערבית למקרה שבו יהיה איום קיומי על ישראל, שדורש את תגובתה".



הוא הוסיף כי "זה היה אמור להיות הגבול המאובטח ביותר בעולם, כאשר לפי ההסכם אם הפלסטינים לא מגיבים בתוך שלוש או חמש דקות לחדירה בגבול -  לישראל יש את הזכות להגיב".



קרי עם הרצוג. "הוא המפתח". צילום: נועם מושקוביץ'
קרי עם הרצוג. "הוא המפתח". צילום: נועם מושקוביץ'



בהתייחס לסיבות להיעדר ההתקדמות המדינית בתקופת כהונתו, קרי ציין כי הפלסטינים הם אלו שפעלו למען ההסכם, בעוד שהישראלים לא התייחסו לכך ברצינות. "הפלסטינים עשו עבודה נהדרת ונותרו מחויבים לאי-אלימות. למעשה, כשהאינתיפאדה החלה הם לא השתמשו באלימות בגדה המערבית. הציבור התעלם מזה. הוא לא דן בזה? למה? כי רוב חברי הקבינט הישראלי הנוכחי הכריזו בפומבי שלעולם הם לא יהיו בעד מדינה פלסטינית".



לדבריו, "ישראל היום מתעלמת מסכנות הקיפאון. אם רואים 40 אלף צעירים עם שלטים צועדים לחומה בכל יום ואומרים 'תנו לנו את הזכויות שלנו', אני לא חושב שפלסטין תהיה חסינה לנצח בפני תנועות לזכויות אדם שסחפו אומות אחרות. משום מה ישראל מתעלמת מזה היום. זו אינה מנהיגות".



קרי עם אבו מאזן. "הפלסטינים עשו עבודה נהדרת". צילום: רויטרס
קרי עם אבו מאזן. "הפלסטינים עשו עבודה נהדרת". צילום: רויטרס



בשלב זה הוא תקף את שלטונו של נתניהו, שלדבריו לא מעוניין בשלום: "אם אין לכם מנהיגים שרוצים לעשות שלום.. אם המשוואה הזו לא תשתנה, אופתע אם בעשר השנים הבאות לא יעלה מנהיג חדש וצעיר שיגיד 'ניסינו אי אלימות במשך 30 שנה וזה לא הביא אותנו לשום מקום".



לעומת זאת, הוא הצהיר כי "המפתח כאן לדעתי הוא בוז'י ואתה יודע את זה כי נאבקת בזה, דיברת על זה, הצגת אלטרנטיבה (שלטונית). חייבים רצון כדי לעשות שלום. אם יש מוכנות לעשות שלום - אולמרט, ברק, רבין, מבחינה היסטורית, פרס - הצביעו על דרכים לעשות אותו".



מרה"מ נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו ימשיך לעמוד איתן על האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של מדינת ישראל, גם אם הדבר אינו מוצא חן בעיני מי שניסו לדחוק אותו לוויתורים מסוכנים ונכשלו. הסיבה לכך שאין שלום היא קודם כל הסירוב של הפלסטינים להכיר בישראל בגבולות כלשהם. הם אפילו תובעים עכשיו את ממשלת בריטניה על הצהרת בלפור. מצער שג׳ון קרי לא הבין זאת עד היום".