יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילטוב ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) יוצאים ביוזמת חקיקה משותפת נגד התופעה המכונה "הטרור החקלאי" והגישו היום (חמישי) במשותף הצעת חוק לפיצוי חקלאים בשל "אסונות מעשי ידי אדם" לרבות גניבות ציוד ותוצרת חקלאית. הצעת החוק, אשר נוסחה בשנת 2007 על ידי ח"כ משה כחלון, היום שר האוצר, וח"כ לשעבר שי חרמש, יו"ר השדולה החקלאית דאז, תאפשר אספקת ביטוח מפני גניבות ציוד ותוצרת חקלאיים באמצעות קרן לביטוח נזקי טבע בחלקאות (קנ"ט) אשר משמשת את המדינה למתן ביטוח מפני אסונות טבע בחקלאות.



בדברי הסבר להצעת החוק נכתב כי "בשנים האחרונות עומדים החקלאים חסרי אונים אל מול מכת הגניבות של ציוד ותוצרת חקלאית. גניבות החוזרות ונשנות גורמות נזק כלכלי אדיר לחקלאי ועלולות למוטט משק חקלאי שלם. עקב מימדי התופעה מסרבות חברות הביטוח לבטח ציוד ותוצרת חקלאית. במקביל, נדמה כי משטרת ישראל ויתרה על האכיפה בנושא והשאירה את החקלאים בשטח לבדם".



"מנקודת ראותו של החקלאי הבודד הפכו הגניבות התכופות לאסון טבע אותו, חרף מאמציו, אין בכוחו למנוע. ההגנה על רכושו הפרטי של האזרח ואכיפת החוק הינם מחובותיה המרכזיים של המדינה, מכיוון ומדינת ישראל אינה מצליחה לספק לחקלאים הגנה מפני גניבות חוזרות ונשנות, תעמיד המדינה לרשות החקלאים אפשרות לבטח את רכושם בעלות סבירה", נכתב.



צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"חייבים להעניק לחקלאים הגנה"



ח"כ אילטוב התייחס לתופעה ואמר כי "הגניבות החקלאיות הפכו לטרור של ממש. מדובר בפגיעה בצורה אנושה בחקלאים אשר אמונים על גידול התוצרת של מדינת ישראל. לדבריו, "אנחנו חייבים להיכנס אל עובי הקורה ולהעניק לאותם חקלאים, מלח הארץ שלנו, את התנאים הראויים וההגנה לה הם זקוקים על מנת להמשיך לחיות ולהתפרנס בכבוד".



ח"כ יחימוביץ התייחסה לדיון שקיימה השבוע בנושא זה בוועדה לביקורת המדינה ואמרה: "נדהמתי לשמוע מנציגי האוצר כי אין כל כוונה לפצות את החקלאים וכי האוצר אינו מקיים כלל דיונים בנושא. מדובר בהפקרה מוחלטת של אנשים שרכושם ויגיע כפיהם נבזזים ואני בטוחה ששר האוצר יתמוך בהצעת החוק שהוא עצמו הציע".



לדברי נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי, שהיה שותף ליוזמת החקיקה, אמר כי "תופעת הטרור החקלאי והפגיעה היומיומית בחקלאים עוברת מתחת לרדאר. נזקים אדירים למשקים חקלאיים ונזקים של מיליונים במקרה של שריפות בתי אריזה שאף חברת ביטוח כבר לא מוכנה לבטח יותר. המדינה צריכה לספק גם ביטחון וגם ביטוח ובשני המקרים החקלאים מרגישים נענשים".



יתמוך בהצעה שיזם? משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90