עוד טרם גיבושה הסופי של התוכנית “נטו לתעשייה”, במשרד האוצר כבר החלו לקיים דיונים במטרה לאשר תוכנית נוספת, הנקראת “נטו לעסקים קטנים ולעצמאים”. פקידי האוצר צפויים לגבש את עקרונות התוכנית, בהתאם למסמך שהוצג בשבוע שעבר על ידי נשיא ארגון העצמאים, עו”ד רועי כהן, לאחר שנפגש עם המנכ”ל שי באב”ד ועם גורמים נוספים במשרד. הפגישה נערכה לאחר שעקרונות התוכנית הוצגו על ידי כהן בפני שר האוצר משה כחלון.
 
במהלך הפגישה שנערכה, באב”ד התרשם מהמסמך שקיבל, שכלל סקר ואומדנים לעידוד הצמיחה. בסיומה של הפגישה סוכם בין הצדדים כי עד תחילת החודש הבא יינתן מענה לגבי הצעדים שיאומצו מתוך התוכנית שהוצגה, אולם עם זאת, באב”ד הבהיר כי באוצר טרם התקבלו החלטות כלשהן אשר לשימוש בעודפי גביית המס.
 
עו”ד כהן סבור כי ההכנסות העודפות מגביית מסים בקופת האוצר, יוצרות “הזדמנות יוצאת דופן” להובלת רפורמה שתיתן זריקת עידוד למשק. עלות התוכנית המוצעת נאמדת במאות מיליוני שקלים בשנה. העיתוי אינו מקרי: במדד קלות עשיית העסקים (Doing Business) של הבנק העולמי לשנת 2018, שהתפרסם בתחילת החודש, התברר כי ישראל צנחה שני מקומות למטה וכעת היא מדורגת במקום ה־54 בלבד מתוך 190 מדינות. 
 

ארגון העצמאים, שהכין כאמור את מסמך העקרונות, חשף כי שנת 2016 הייתה שנת שיא שלילי בסגירת עסקים, וכי לא פחות מ־43,500 בתי עסק נסגרו באותה שנה. מדובר בעלייה של 2% לעומת 2015 ובהחמרה של המגמה השלילית שהחלה בשנת 2009. הסעיפים העיקריים בתוכנית כוללים ריווח מדרגות הביטוח הלאומי, העלאת מדרגת הביטוח הלאומי הראשונה לעובדים עצמאים - מ־60% מהשכר הממוצע במשק לשכר הממוצע במשק, ופטור ממס לשלוש שנים לעסקים חדשים שיענו על הקריטריונים.
 
שי באבד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שי באבד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
לדברי כהן, אישור סעיפים אלו יסייעו לחיזוק וייצוב העסקים, באופן שיוביל בין היתר ליצירת משרות חדשות, הגדלת כוח הקנייה ועלייה בתוצר, צמצום הסיכון להקמת עסק ועידוד יזמות, לרבות במגזרים החלשים, בהם המגזר החרדי, החברה הערבית והפריפריה. סעיף נוסף שמופיע בתוכנית הוא קיזוז הפסדים לאחור. סעיף 28 לפקודת מס הכנסה מתיר קיזוז הפסדים בשנת מס אל מול רווחים בשנות המס הבאות. צעד זה מאפשר הפחתת נטל המס בשנים שלאחר שנת ההפסדים.
 
עוד ממליצים בארגון על שינוי הגדרת עוסק פטור: כיום עוסק פטור מוגדר כעסק שמחזור עסקאותיו בשנה אינו עולה על 98,707 שקל. על מנת להקל על פתיחת עסקים חדשים מציעים בתוכנית להוסיף לחוק מס ערך מוסף הגדרת עוסק פטור צעיר: בהגדרה זו ייכללו עסקים שטרם חלפו שתי שנות מס מיום הקמתם, ומחזור העסקאות שלהם אינו עולה על 150 אלף שקל בשנה. עסקים אלו יוכלו לקבל הקלות ביורוקרטיות הניתנות לעוסק פטור, בהן היעדר הצורך בגביית מע”מ. עוד מוזכר בתוכנית - פחת מואץ, שהיה נהוג בעבר בתקנות ובהוראות שעה שונות, שתפקידו להקל על עסקים בשנותיהם הראשונות בכך שייטיב עם תזרים המזומנים. 
 

כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים בישראל), הוסיף עוד: “התוכנית נועדה לגרום לכך שישראל תחלוק בסיכון של הקמת עסקים קטנים ויזמות עצמאית. אנחנו לבד במערכה מול רגולציה וביורוקרטיה אינסופיות, מיסוי גבוה ולא פרופורציונלי, היעדר רשת ביטחון סוציאלית. כל ההטבות מופנות לעסקים ולחברות הגדולות, למרות שאנחנו אחראים ליותר מ־50% מהתוצר ומעסיקים כשני מיליון עובדים. התוכנית החדשה אינה עולה הרבה כסף, והיא משנה תפיסת עולם ומדיניות ויכולה להוות זריקת מרץ לכלכלה”.