ח"כים מכל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, הכריזו (ראשון) כי הגיע הזמן לקבלת החלטה בנושא היעדר חוק ביטוח סיעוד ממלכתי והפקרת המדינה את משפחות הקשישים לחסדי חברות הביטוח. ההכרזה התרחשה בצל המשבר שמאיים לפלוט מיליון מבוטחי סיעוד מהכיסוי הביטוחי בסוף השנה, והשביתה הכללית בה מאיימת ההסתדרות בשבוע הבא.



"הממשלה לא יכולה יותר להתעלם מהמשבר החברתי הגדול ביותר שמאיים לפקוד את ישראל בדמות הזדקנות האוכלוסייה. משפחות הקשישים כבר לא יכולות לעמוד בעלויות הסיעוד", אמר חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), יו"ר שדולת הכנסת למען האזרחים הוותיקים ויוזם הצעת החוק לביטוח סיעוד ממלכתי. במסיבת העיתונאים שכינסו הח"כים, הוצגה הצעת החוק הפרטית בנושא שזוכה לתמיכה מקיר לקיר בכנסת, אבל מעולם לא הוגשה להכרעת עמדת הממשלה לגביה בשל ניסיונות חוזרים ונשנים של משרדי הממשלה עצמם להגיע להסכמה ביניהם בנושא. כעת, החליטו חברי הכנסת לאתגר לראשונה את הממשלה, ויגישו את החוק לאישורה כבר בשבוע הבא.



שמולי: "לא קורה כלום למרות דרישות שר הבריאות"



שמולי הסביר בראיון ל"מעריב אונליין" כי "במבחן המציאות לא קורה כלום, למרות דרישת שר הבריאות ליצמן בהסכם הקואליציוני, וזה ממכלול של סיבות כולל פוליטיות של אישים בממשלה שלדבר על העלאת מס בריאות לצורך מימון ביטוח סיעוד ממלכתי, גורם להם להתגרד. דווקא אמירתו של השר כחלון שברצונו ללכת להורדת מס הכנסה מייצרת עבורו הזדמנות להעלאה מזערית, כמעט לא מורגשת, במס הבריאות ולדעתי שר האוצר מתחבר לגישה הזאת". לדבריו, כחלון לא עיוור לזה, גם הוא מבין שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך.



חבר הכנסת הוסיף כי "היום אדם משלם כל חייו מס בריאות וביטוח לאומי וכשהוא מגיע למצב סיעודי הוא לא מקבל דבר. הזכאות המקסימלית היום מהמדינה מספקת בקושי ממחצית עלויות הסיעוד בחודש שיכולות להגיע ל-10,000 בחודש לקשיש בבית ולעד 20 אלף שקלים בחודש לאשפוז סיעודי". לדבריו, המדינה לא יכולה להעניק את מלוא הכיסוי אבל היא גם לא יכולה לעמוד מנגד. "משפחה ישראלית ממוצעת לא יכולה לעמוד ב-500-600 אלף שקלים לחמש שנים בממוצע תוחלת החיים של אדם סיעודי", הסביר, "אנשים ממשכנים את חייהם ולוקחים הלוואות כי הממשלה נשענת באופן ציני על אחריות הילדים כלפי הוריהם".



חבר הכנסת איציק שמולי. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



ביחד עם שמולי מקדמים את החוק גם הח"כים מהאופוזיציה דב חנין (הרשימה המשותפת), מיכל רוזין (מרצ), וקארין אלהרר (יש עתיד) שאמרה במסיבת העיתונאים: "ביטוח סיעודי ממלכתי זה צו השעה. אסור לנו לעמוד מנגד ולא לעשות דבר אל מול הצורך ההולך וגובר. לא מדובר בעניין פוליטי אלא בחייהם או מותם של אזרחים". הפעם הצטרפו ליוזמה גם ח"כים מסיעותיהם של שרי האוצר והבריאות, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) וח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) איתם חתומים על הצעת החוק הח"כים מהקואליציה בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יואב קיש (הליכוד) ויואב בן צור (ש"ס).



הח"כים טענו במסיבת העיתונאים: "אנחנו עומדים בפני קטסטרופה כשעלויות הסיעוד אדירות ואוכלוסיית הקשישים היא מהעניות בישראל. ההוצאה הפרטית על סיעוד גבוהה פי שלושה מההוצאה הממוצעת במדינות המפותחות ומה עושים מי שאין להם את הכסף הזה? פשוט מתים מהר יותר ועל הדרך מרוקנים מאות אלפי שקלים ממשפחתם. הגידול במספר הקשישים ובעלות שירותי הסיעוד רק יחריף את המצב".



מה מציעים הח"כים?



ההוצאה הלאומית לסיעוד כיום היא 14 מיליארד שקלים לשנה, כשכבר היום מחצית ההוצאה, 7 מיליארד שקלים הם מכיסינו, האזרחים. בבסיס הצעת החוק המשותפת שיזם שמולי בתמיכת ח"כים מכל סיעות הכנס, עומדים מספר קריטריונים, בהם: הכפלת שעות הסיעוד השבועיות בבית הקשיש במימון המדינה, מ-18-22 שעות לאנשים בדרגה הסיעודית הגבוהה ביותר כיום לכ-40 שעות שבועיות לפחות כממוצע המדינות המפותחות ובהתאמה בזכאות מספר השעות לקשישים סיעודיים ברמה הבינונית, הרחבת מעגל זכאי חוק הסיעוד באמצעות התאמת מבחני ההכנסה לקשישים בקהילה.



קריטריונים נוספים הם: הוצאת הקצבאות מחישוב מבחני ההכנסה לקשישים בזכאות לשעות סיוע, ביטול מבחני ההכנסה לילדי הקשישים באשפוזים סיעודיים לצורך חישוב ההשתתפות העצמית בעלויות האשפוז והגבלתה בחוק, וכן ביטול ההתניה בין זכאות לשעות במרכז יום לקשיש, עבור הקשישים הסיעודיים ה"קלים" יותר, על חשבון זכאות לשעות סיעוד בביתו כנהוג היום. עלות החוק נעה בין לפחות 2 מיליארד שקלים לשנה, תמורת העלאת מס בריאות של 0.75%, כשהשלב הראשון עד לגביית המס, ימומן מתוספת תקציבית מקופת המדינה.