לפחות 328 בני אדם נהרגו ומעל ל-2,500 נפצעו ברעש האדמה העוצמתי שאירע אמש בגבול שבין איראן לעיראק, כך דיווחו היום (שני) הרשויות במדינות שנפגעו כתוצאה מהרעידה. עם זאת, נראה כי זהו אינו מניין הנפגעים הסופי, וזאת מכיוון שמרבית הנזק נגרם למחוז קרמאנשאה, מחוז כפרי בו רבים מהבתים עשויים מבוץ, ולכן פגיעים במיוחד. בנוסף לכך, בית החולים המרכזי של המחוז נפגע גם הוא ברעידת האדמה, ולא יכל לטפל ברבים מהנפגעים שהגיעו אליו. 

הסהר האדום האיראני דיווח כי כתוצאה מרעידת האדמה, שעוצמתה מוערכת כ-7.3, כ-70 אלף איש נזקקים לעזרה והמכון הססמולוגי האיראני דיווח על כ-50 רעשי משנה. יש עדיין אנשים מתחת להריסות. אנו מקווים שמספר המתים והפצועים לא יעלה יותר מדי, אבל הוא כנראה יעלה", אמר סגן מושל מחוז קרמאנשאה.

אחת מניצולות הרעש, מאג'ידה אמיר, סיפרה: "אכלתי ארוחת ערב עם ילדיי, כשלפתע הבניין התחיל לרקוד באוויר, חשבתי שהתפוצצה פצצה עד שכולם סביבי החלו לצעוק 'רעידת אדמה, רעידת אדמה'". במקביל לכך, מאמצי הסיוע הבינלאומי החלו. טורקיה הודיעה כי בכוונתה להעביר 3,000 אוהלים ומחממים ועשרות אלפי מיטות ושמיכות לעיראק וכי הם נמצאים בקשר עם הרשויות באיראן למקרה שגם היא תזדקק לסיוע.
 


נזקי רעידת האדמה בגבול איראן-עיראק, צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה בגבול איראן-עיראק, צילום: רויטרס



חשש ללכודים נוספים, צילום: רויטרס
חשש ללכודים נוספים, צילום: רויטרס



מ"מ מנהל המכון הגאופיסי: "בישראל לא היתה רעידה, מדובר רק בתופעות הלוואי"


רעש האדמה העוצמתי הורגש גם בישראל, ובהתחלה גרם לבהלה, כאשר אזרחים רבים חשבו שמדובר ברעידה שאירעה בישראל עצמה. ממלא מקום מנהל המכון הגאופיסי ד"ר אורי פריזלנדר מסר ל"מעריב אונליין" כי "רעידת האדמה החזקה התרחשה בגבול איראן עיראק והייתה בעוצמה של 7.6 בסולם ריכטר. הרעידה הורגשה גם במרחק של אלפי קילומטרים ולכן רבים מאיתנו הרגישו אותה כאן בארץ. הוא ציין והבהיר: "אין בישראל ולא הייתה רעידת אדמה, מדובר רק בתופעת הלוואי של הרעידה שם".

עטרה, תושבת פתח תקווה, סיפרה ל"מעריב אונליין": "זה היה ממש מפחיד, הרגשתי את הספה רועדת וחשבתי שיש לי סחרחורות". עובדים במגדלים בתל אביב סיפרו כי הרגישו ש"הדלתות במשרדים רעדו, הכל זז". במהלך הלילה התרחשו גם רעידות אדמה ביפן, בעוצמה של 6.1 בחוף המזרחי, ובקוסטה ריקה, בעוצמה של 6.5 סמוך לבירה סן חוזה.


יותר מ-70 אלף נזקקו לשירותי הסהר האדום האיראני. צילום: רויטרס
יותר מ-70 אלף נזקקו לשירותי הסהר האדום האיראני. צילום: רויטרס





אזור רעידת האדמה בגבול איראן-עיראק