בישראל כיום חיים למעלה מחצי מיליון חולי סוכרת ועוד כחצי מיליון שמוגדרים במצב טרום סוכרתי. מיתוסים רבים שנוגעים לסוכרת - המוגדרת כמגפת המאה ה-21, מבלבלים את החולים במחלה ואת הציבור הרחב, לכן פנינו לפרופ' נעים שחאדה, מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם ברמב"ם ומנהל המרפאה לטיפול בהשמנה במרכז DMC, כדי לנסות ולנפץ את המיתוסים השונים בנוגע למחלה הקשה. 



אי אפשר למנוע את מחלת הסוכרת.
לא נכון. מחקרים רבים שנעשו הוכיחו כי שינוי אורח חיים שכולל תזונה נכונה, מניעת השמנה ופעילות גופנית מפחיתים בצורה משמעותית את הסיכון לפתח סוכרת ואף מסייעים למניעתה. אורח חיים בריא מוריד את הסיכון בלפתח את הסוכרת ב-50%.



עדיף להשתמש במוצרים מהטבע ולא בתרופות


לא נכון. יש לזכור שהרעלים הכי מסוכנים מופקים מהטבע והתרופות הקיימות לטיפול בסוכרת הינן תרופות יעילות ובטוחות שעברו את כל המבדקים הדרושים.



חולי סוכרת צריכים מזון מיוחד.


לא נכון. חולי סוכרת צריכים לצרוך אוכל בריא ואין הם שונים משאר האנשים. מזון המוגדר כבריא מומלץ לכל בן אדם שרוצה לשמור על בריאותו כדוגמת מזון עשיר בסיבים תזונתיים, מזון ללא בשר מעובד, מזון דל בפחמימות פשוטות והפחתה בצריכת השומנים הרווים. 


בדיקת סוכרת, צילום: אינג אימג'
בדיקת סוכרת, צילום: אינג אימג'


סוכרת סוג 2 נגרמת כתוצאה מאכילת סוכר בכמות מופרזת.
לא נכון. לא כמות הסוכר הנאכלת היא הגורמת להתפתחות סוכרת סוג 2 אלא המטען הגנטי שנישא בגופו של כל אדם, גורמים סביבתיים כמו אורח חיים בלתי פעיל מבחינה פיזית ועלייה במשקל. יחד עם זאת, צריכת סוכר היא דבר אליו יש להיות זהירים היות שזה יכול לגרום להשמנה ולבעיות מטבוליות אחרות. כמו כן, גם אכילה בלתי מבוקרת של פחמימות פשוטות, יחד עם אורח חיים לא בריא מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2

אני לא יכול להתאמן כי זה פשוט יחמיר את הסוכרת שלי
לא נכון. פעילות גופנית, בהתאם לנתוני הבן אדם, הנה גורם המסייע לאיזון ערכי הסוכר, לשמירה על בריאות ומניעת השמנה. יחד עם זאת, סוכרתיים שמתאמנים צריכים לקחת בחשבון מינוני אינסולין בהתאם לאימון ותזונה, שכן פעילות גופנית מאומצת עלולה לגרום להיפוגליקמיה.

מחלת הסוכרת עלולה לפגוע באיברים חיוניים, ובראשם הכליות והעיניים
נכון. סוכרת היא מחלה רב מערכתית המשפיעה על איברים חיוניים בגוף. סוכרתיים נוטים לפתח יותר מחלות לב וכלי דם, יותר אירועים מוחיים, יותר סיבוכים בכליות, בעיניים ופגיעה בעצבים.

טיפול באינסולין גורם להשמנה.
נכון ולא נכון. חולה שאינו מאוזן ויש לו ערכי סוכר גבוהים בדם הוא מאבד כמות גדולה של סוכר בשתן (מאבד קלוריות) ברגע שהוא מתחיל לקבל טיפול באינסולין ערכי הסוכר מתאזנים בדם הוא אינו מאבד יותר את הסוכר בשתן. לכן, במצב כזה במידה והחולה ימשיך לצרוך אותה כמות קלוריות, מצב זה עלול לגרום לעלייה במשקל. לכן, חשוב מאוד לטפל באינסולין ולאזן את הסוכר ומצד שני חשוב שטיפול זה יהיה מלווה בהדרכה תזונתית מתאימה על מנת למנוע עלייה מיותרת במשקל.

התחלת טיפול באינסולין אצל חולי סוכרת מסוג 2 מסמן מצב בריאותי חמור
לא נכון. האינסולין הוא אחד התרופות לטיפול בסוכרת ולאיזון רמת הסוכר. הרבה פעמים יש צורך להתחיל בטיפול בשלבים מוקדמים של המחלה על מנת לאזן את הסוכר ולמנוע את הסיבוכים ולא ההיפך.

מוצרים "ללא סוכר" ניתנים לצריכה ללא הגבלה
לא נכון. ישנם מוצרים רבים ללא סוכר שמכילים חומרים לא בריאים כמו שומנים רווים וצבעי מאכל או כמות גדולה של קלוריות שגורמת להשמנה - זה שאין סוכר לא אומר שהמוצר הוא בריא ולכן, יש להסתכל על התכולה הכוללת של המוצר. כמו כן, גם במוצרים "ללא סוכר" לעיתים ישנה כמות גבוהה של פחמימות.