לאחר שהעביר, יחד עם שר האוצר משה כחלון, מסר לראשי הקואליציה שלפיו בתקציב המדינה ל־2019 לא יהיו תוספות משמעותיות בדמות תוכניות חדשות, התייצב היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו ,לדיון במליאת הכנסת שנכפה עליו על ידי 40 חברי אופוזיציה, כל זה בעיצומן של החקירות המתנהלות בפרשיות השונות שבהן נכרך שמו, ועל רקע הסערה שעוררה תלונתה של שירה רבן, עובדת מעון ראש הממשלה, נגד רעייתו שרה.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון כי "אני רוצה להגיד לכם שראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הזמין אותי לפגישה עמו ועדכן אותי שבשלוש השנים האחרונות השנים ההשקעות היפניות בישראל גדלו באופן משמעותי. אתמול קיבלתי איגרת חמה בה הוא הודה לי על התמיכה שאנחנו נותנים בעמדתה של ארה"ב שמתנגדת לתוכנית הגרעין של איראן. לפני שבוע קיבלתי מכתב חם נוסף מנשיא סין, ידידי שי ג'ינפינג, בו הוא בירך על הקשר המיוחד שנרקם בין סין לישראל. שבועיים לפני כן שוחחתי עם ידיד נוסף, נשיא ולדימיר פוטין, בנושא שחשוב לביטחון ישראל. בעוד כמה שבועות אצא להודו, בהזמנת ידידי מודי. בסופ"ש האחרון שוחחתי בטלפון עם נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי על יחסי שתי המדינות. אלו רק דוגמאות קטנות למערכת יחסים ענפה שאנחנו מקימיים עם המעצמות הגדולות בעולם".



הוא הוסיף כי "אנחנו הופכים את ישראל לכוח עולמי עולה ואתם רואים את זה, לא היה אף פעם דבר כזה בתולדותנו. כל אדם הוגן רואה את הדבר הזה מצוין. ואיך אנחנו עושים את זה? אנחנו מטפחים את העוצמה הכלכלית-טכנולוגית שלנו על ידי שיפור השוק. אנחנו הופכים את זה לכדאי וכך עלינו בסולם התחרותיות בשנתיים האחרונות. ומה שהכי מעניין הוא שהפערים, בניגוד לטענה שלכם, ירדו מ-2009 באופן משמעותי בחברה הישראלית".



מלבד זאת, הוא ציין כי "דבר נוסף שקורה הוא שאנחנו מחזקים את העוצמה הצבאית שלנו. השילוב של העוצמה הצבאית-מודיעינית והטכנולוגית שלנו יוצאים את העוצמה השלישית - עוצמה מדינית בינלאומית כבירה שמעולם לא הייתה למדינת ישראל. מדינות עומדות בתור כדי לחזק את הקשרים איתנו. אז בואו נסכים אחת ולתמיד - אין צונאמי מדיני, יש רנסנס מדיני. ביחס למה שקורה באזרינו - אנחנו מייצרים הזדמנויות מדיניות ולא מפספסים אותן". בתוך כך, הוא טען כי "איראן לא הגיע לגרעין בגללנו. נפעל כדי לשמר את ביטחוננו בדיוק לפי האינטרס שלנו".



לפיד: "ראש ממשלה שלא מגבה את צה"ל והשב"כ"

הראשונה שעלתה על דוכן הנואמים הייתה חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), שהצהירה כי כיום יש "מלחמת מתנחלים שמעדיפה את חברון על פני פתרון, ואת עמונה על פני דימונה". 

ח"כ עומר בר-לב (המחנה הציוני), לעומת זאת, התמקד בהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות: "לפני יותר משנתיים הודעת לנו שהסכם הגרעין הוא רע לישראל, ויצאת לסכל אותו בכל מקום, אך הנאומים המרשימים שלך לא שכנעו את ארה"ב וההסכם נחתם. לא ספרו אותך ולא סופרים אותנו. אמרת לא וקיבלת כן. אפילו הנשיא טראמפ העדיף להקשיב ליועציו ולא לך. אדוני רה"מ, בכל הזדמנות אתה מטיף לנו על הישגך המדיניים, אז לסיכום בואו נסקור באמת את הישגך האמיתיים - ניסית למנוע הסכם גרעין ונכשלת גם בתקופת אובמה וגם בתקופת טראמפ, האיראנים מתיישבים ברמת הגולן ולא הצלחת למנוע את זה - שוב נכשלת. כשאין יוזמה ואין אומץ הכישלונות לא מפסיקים להיערם". 
 
לפיד תוקף. רה"מ השתנה. צילום: מרק ישראל סלם
לפיד תוקף. רה"מ השתנה. צילום: מרק ישראל סלם


שר האוצר יאיר לפיד הוסיף: "לפיד - יש התקפות על המטכ"ל. תקרא לרוטוויילרים שלך ותגיד להם - תעצרו את זה. זה לא היה קורה לך פעם, אתה לא הייתה כזה. לא היה מצב בעולם שח"כים היו יושבים לידך ותוקפים משפחות שכולות ולא היו עפים מהליכוד. מה קורה בשנים האחרונות - אתה צריך להסביר לנו על זה. מדובר במפכ"ל והיועמ"ש שאתה מינית. אלה השמאלנים? אלה האנשים שאתה מינית. מה עם גיבוי לשב"כ? ראש הממשלה לא מגבה את צה"ל והשב"כ. חברי הכנסת מהליכוד קוראים לשב"כ בוגדים. ח"כ אוחנה, אתה היית בשב"כ ושתקת. משהו קורה לך רה"מ. זה לא היה ככה, הוא לא היה ככה. ההתנהגות הזו לא הייתה ככה, הייתה ממלכתיות. זו הדמות שאמורה לאחד את העם?".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן עלה אף הוא על דוכן הנאומים, ותקף: "יואל חסון חמוץ, הוא תמיד רואה את הדברים השליליים". לטענתו, "מי שקובע אם ראש ממשלה יכהן או לא זה הציבור הרחב ונתניהו זוכה פעם אחרי פעם באמון הציבור, וכל פעם האמון גדל. לכן, התושבים מאמינים שהוא כן עשה ולכן הוא ימשיך להיבחר. העשייה הכלכלית, המדינית, החברתית והביטחונית מראים שהעם מרוצה ובוחר בו כל פעם מחדש, ולכן זה לא משנה שהדירקטוריון של הח"כים מהמחנה הציוני ויש עתיד לא מעוניין בו. אף אחד לא יכול להחליף את נתניהו".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג דיבר על מורשת של "שב ואל תעשה", בהתייחס להתנהלות המדינית של נתניהו. "זה היה נאום בחירות, אתה רוצה בחירות? אנחנו בעד. בוא תשאל את שותפיך אם הם רוצים גם בחירות. בואו נראה אותך. לדעתי, ולדעת רבים מהציבור ומהנוכחים בבניין הזה אתה לא תנצח בבחירות. אם אמרת שהציבור יחליט, אז תדע שלציבור נמאס. אם היית לפני 40 שנה ואנואר סאדאת היה מודיע שהוא מגיע לארץ, אני מניח שלפי האישיות שלך היית מתחמק מזה. אתה מדבר על שיחה עם הנשיא א-סיסי - השיחה הזו היא תולדה של הסכם השלום שבגין חתם עליו. הייתה נבהל ובורח, כי אתה נבהל מבנט. אתה לא מסוגל לבוא ולומר את האמת שלך, אתה נכנע לכל צעד וצעד בשטחי C. אף אחד לא מדבר על פינוי וקווי 1967, מדברים על מהלך אזורי שאתה יודע שהוא קיים ואני יודע שהוא קיים. האינטרס הלאומי העליון קורא לך ללכת למהלך כזה, אך נפתלי בנט לא נותן לך ואתה יודע את זה. הם לא מאפשרים לך לזוז קילומטר. אתה לא מוכן לעשות את המתבקש ולהיפרד מהפלסטינים, אף בסוף מגיע רגע האמת - מה תשאיר אחריך?".
  
הרצוג. "מה תשאיר אחריך רה"מ?". צילום: מרק ישראל סלם
הרצוג. "מה תשאיר אחריך רה"מ?". צילום: מרק ישראל סלם

הנושא לדיון נקבע כבר לפני כחודשיים וכותרתו, כפי שהוגשה אז למזכירות הכנסת, הייתה “האתגר המדיני של ממשלת ישראל בעקבות ההזדמנויות החדשות שנוצרו”.

הדיון במליאה יהיה סיעתי וידברו בו נציגי כל הסיעות המיוצגות בכנסת. ניסיון העבר מלמד כי לא תמיד נצמדים חברי הכנסת לנושא שלשמו התכנסו, אבל ראש הממשלה מחויב להאזין לכל הנאומים ואחר כך להציג את תשובתו בנאום. אחריו ינאם יו”ר האופוזיציה, ח”כ יצחק הרצוג מהמחנה הציוני.

בתוך כך, מוקדם יותר הצהיר נתניהו, במהלך ישיבת סיעת הליכוד כי "אנחנו דואגים לביטחון ישראל ועושים את זה בשילוב נכון של תקיפות ואחריות. אנחנו שומרים על הגבולות שלנו ועל המדינה שלנו. אני העברתי לידידינו בוושינגטון שישראל תפעל בסוריה לפי הבנתנו וצורכי הביטחון שלנו".